... Lydkort, hvor MIDI ikke virker ...
Fra : Junker Thomsen

Dato : 15-06-01 11:04

Hej!

Sorry, hvis det hér er den forkerte gruppe... men jeg var lidt tvivl om,
hvilken NG jeg skulle skrive til vedr. Lydkort/MIDI!

Jeg har på et tidspunkt købt en PC med lydkort!

Lydkortet virker fint med .VAW-filer og kun sagtens spille disse!
Men nu prøver jeg at afspille .MID-filer - og der kommer ikke en eneste lyd
ud af højtaleren!

Nu er mit spørgsmål så:
Skal muligheden for at afspille midi-filer "enables" et eller andet sted i
Windows????

Jeg bruger Win 98

Jeg har ingen dokumentation for lydkortet - men kan i Enhedshåndtering se,
at lydkortets betegnelse er:
"Crystal PNP-lydsystem MPU-401-kompatibel"

Det er måske ikke alle lydkort som kan afspille MIDI-filer ????

Jeg vil blive utrolig glad for alt hjælp!

Har du nogen hjælp / idéer ???

/Junker
--

Junker Thomsen * Copenhagen * Denmark
My favourite RFC: 1149 and 2549

Fra : Christoffer A. W.

Dato : 15-06-01 12:03

Nogle lydkort kan ikke afspille Midi, men det plejer kun at være proffe
audio kort, så jeg vil næsten tro at dit kan.

Prøv at gå ind i Windows Settings - Control Panel - Sounds and Multimedia -
Audio og se om Midi delen er slået til (om der er valgt en device under Midi
delen). Hvis der er det og det stadig ikke virker, så åben dit lydkorts
mixer (volume control) (Start - Programs - Accessories - Entertainment -
Volume Control (Win 2000, kan være lidt anderledes i Win98) og kontroller at
der ikke er nogle volumener der er mutede eller skruede ned (på min PC
hedder den SW Synth, den der styrer Midi-delen).

Håber det hjælper!

Hvis det ikke hjælper så prøv at spørge i dk.kultur.musik.produktion, det er
nok en bedre NG.

Mvh

Christoffer...

Fra : nikolaj borg

Dato : 15-06-01 11:52

"Junker Thomsen" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> Sorry, hvis det hér er den forkerte gruppe... men jeg var lidt tvivl om,
> hvilken NG jeg skulle skrive til vedr. Lydkort/MIDI!

Mit bedste bud ville være dk.teknik.lyd, men jeg er ikke helt sikker på, om
der skulle være en bedre gruppe.

> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål så:
> Skal muligheden for at afspille midi-filer "enables" et eller andet sted i

Tjah, nu sidder jeg ikke ved en 98'er, men der skulle være noget opsætning
inde under start-indstillinger-kontrolpanel. Den hedder muligvis lyd eller
multimedia eller noget i den stil. Der er ihvertfald et sted herinde, hvor
du kan vælge, hvilken enhed Windows skal bruge til at håndtere MIDI-filer.
Det kunne muligvis være et driver-problem, men det har jeg ikke set før (har
heller ikke leget meget med MIDI)

/Nikolaj
XFUT til dk.teknik.lyd fordi jeg som nævnt mener, at dette nok er en bedre
ng til emnet.

Fra : Esben I.

Dato : 16-06-01 00:49

Junker Thomsen> har på et tidspunkt købt en PC med lydkort!

> at lydkortets betegnelse er:
> "Crystal PNP-lydsystem MPU-401-kompatibel"
Crystal er et billigt standard lydkort: det har en FM synthesizer indbygget
(der lyder nogenlunde som en Commodore 64 glem det !
Sandsynligvis har du Yamaha SX (eller sådan noget lignende) midi synth på
din driver CD
(ikke din Windows CD) den skal først installeres, så har du de fede midi
lyde
HTH
Esben I.