Giftig Mac?
Fra : Mikael Kern

Dato : 15-06-01 10:38

Nu er min kran med rogn, (og det ser ud som om ham der Jesus får
konkurrence!) og hun interesserer sig pludselig for min Mac på en
helt ny måde. Sanserne skærpes åbenbart, bl.a. lugtesansen. Efter at
have læst om de farlige bromerede flammehæmmere (BFR), der bruges
inde i elektroniske apparater, kan hun nu lugte at det er netop BFR
der lugter af, når Mac´en har været tændt i længere tid (den er
ALTID tændt i længere tid...).
Og ud over at forlange mere frisk luft i karlekammeret, så giver det
hende et argument for at slukke dyret. Når det nu kan give lisså
sjove børn som atomkraft ku´ i 70´erne...

Jeg har søgt på Apples site og bla. fundet en case study for hhv. PM
7200 og G4
http://www.apple.com/about/environment/design/case_study/powermac7200.html
http://a1344.g.akamai.net/7/1344/51/577d84239ab11c/www.apple.com/about/environment/design/case_study/powermac_g4.pdf

Det ser ud som om nyere Macs er forholdsvis giftfri: "Halogenated
flame retardants are not required in the plastics", og at ældre ikke
er. Men hvilken Mac er økologisk nok?

Og hvor længe - år/driftstimer - bliver der ved med at blive afgivet
disse skrækkelige PBB (polybrominated biphenyls) og PBDE
(polybrominated diphenyl)???

Og hvor slemt er det mon i f.h.t. alt det andet, vi omgiver os med?

Kan man se hvor mange timer ens Mac har været tændt? Lissom man kan
se printerens liv/sidetal, og i øvrigt kan på videokameraer og
båndmaskiner i prisklassen over ca. 20.000,- Jeg kan se på
musen/måtten at det er flere tusind timer.

mvh Mikael Kern

--
----------
Mikael Kern - Lighting Cameraman - Steadicam Owner/Operator

Fra : Hans Hüttel

Dato : 16-06-01 08:32

Tillykke med den kommende faderværdighed, Mikael! (Jeg blev selv far for knap en måned siden.) Du skrev:

> [...]

> (polybrominated diphenyl)???
>
> Og hvor slemt er det mon i f.h.t. alt det andet, vi omgiver os med?

Du kan læse om dette og andre miljøspørgsmål i forbindelse med computere på

http://www.svtc.org/svtc/cleancc/index.html

SVTC har en side om netop computerfirrmaernes indsats m.h.t. miljøspørgsmål. Den er baseret på et spørgeskema fra 1999:

http://www.svtc.org/cleancc/pubs/99report.htm

Umiddelbart ser det ud som om Apple klarer sig fint.

Greenpeace har en side om HFR'erne:

http://www.greenpeace.org/~toxics/hfr.html

Endelig kan du prøve at kontakte Miljøstyrelsens Miljøbutik på butik@mem.dk .

Fra min egen erfaring har gravide en forståelig tendens til at blive mere bekymrede. Det kan godt tendere en "malen
fanden på væggen", men det skal man [iflg. min personlige erfaring] hverken lade sig rive med af eller reagere imod med
ligegyldighed. Man skal som vordende far tage det almindeligt alvorligt og få fakta på bordet. De beroliger som regel -
eller også giver de en anvisning på hvad man i stedet kan gøre.

Dybest set handler det om at din kone er tryg. En simpel løsning kunne jo være at du havde din Mac til at stå et sted
hvor hun ikke opholder sig så meget og lufte hyppigt ud - udluftning er under alle omstændigheder en god vane at have
indarbejdet til den dag barnet kommer.

venlig hilsen

Hans

--
Hans Hüttel | e-mail: hans@cs.auc.dk
Institut for datalogi | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 16-06-01 10:24

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> [...]
> båndmaskiner i prisklassen over ca. 20.000,- Jeg kan se på
> musen/måtten at det er flere tusind timer.

Prøv at fortælle hende, at det bestemt heller ikke er sundt at spise
lakrids, skosværte eller hvilken dille hun nu har fået

Og ikke mindst skal hun være glad for at det overhovedet lykkedes. Det
er ikke alle kvinder der kan klare konkurrencen fra en Mac.

Hvis jeg må give et godt råd. Sluk apparatet og giv hende massage i
lænden - det er sgu så hyggeligt.

Gad vidst om ikke man kan finde nogle gode hjemmesider om
fødselsforberedelse, børnesygdomme m.m. Så kan det være det kommer til
at overskygge faren for polybromid-børn.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk