Eheim Ecco - smart eller pangel ?
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 15-06-01 09:19

Hej

Er der nogen der har prøvet en af de her smarte Eheim Ecco pumper
(2231, 2233, 2235). De bliver beskrevet som værende åh så smarte, og
er samtidig rimelig billige. Ved www.aquaristic.net kan man få en
2235 til omkring 700kr, og den skulle kunne klare op til 350 l
akvarier. Men det ville da være rart at høre om der er nogen der har
gode eller dårlige erfaringer med dem før jeg investerer noget af mit
efterhånden begrænsede akvariebudget til det. En Eheim ProII 2026
står til lige under 1000kr, så det er jo et rimeligt alternativ.

/Esben

Fra : Tom Nielsen

Dato : 15-06-01 12:37

de er jo dyere end de normale eheim (ikke pro) - hvad er det der gør dem
smarte ?

og husk at de 350ltr er til et selskabsakvarie - pumpen tager jo kun 620ltr
i timen.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 16-06-01 11:48

"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> writes:

> de er jo dyere end de normale eheim (ikke pro) - hvad er det der gør dem
> smarte ?

Det er så vidt jeg kan se primært det her fancy håndtag og
slangetilslutnings dimsen, der skulle gøre det utroligt nemt at komme
til filtermaterialet. Ikke fordi det er noget jeg har haft problemer
med at anvende diverse mindre smarte spandpumpeforanstaltninger.

En anden feature er samme ansugningsanordning some ProII pumperne.
Men ellers kan jeg ikke se den store fordel frem for classic pumperne.

http://www.eheim.com/images/int/ecco+lib/ecccomoves.gif

> og husk at de 350ltr er til et selskabsakvarie - pumpen tager jo kun 620ltr
> i timen.

Ja, jeg har undret mig lidt over hvordan de kommer frem til
anbefalingerne om største akvariestørrelse anbefalingerne.

En sammenligning:

Pumpe Pumpe effekt Filter volumen Maks. akv. str.
2235 (Ecco) 620(350) l/h 3.2 l 350 l
2226 (ProII) 950(650) l/h 4.9 l 350 l

Jeg kan ikke se hvorfor ProII skulle være så meget dårligere
konstrueret at den med væsentlig bedre pumpe og større filter volumen
ikke kan klare et større akvarium end en Ecco.

Jeg har på fornemmelsen at jeg vil blive mest glad for en ProII pumpe
i længden :)

/Esben

Fra : Connie & Jesper

Dato : 23-06-01 10:06

"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> wrote in message
> de er jo dyere end de normale eheim (ikke pro) - hvad er det der gør dem
> smarte ?

Prisen på ecco er incl filter materiale (grov svamp plus en fin måtte plus
en kul), slanger, mm n - lige til at sætte op. Jeg mener ikke at alt dette
er incl, når du køber et normalt Eheim.
Jeg købte et for et halvt år siden som erstatning for et internt Eheim til
mit 160L. Jeg regnede egentlig med, at jeg skulle skifte til andet
filtermateriale, men til mit tæt beplantede selskabsakvarie, har de
medfølgende svampe vist sig at være et glimrende filtermateriale. Jeg renser
det (skyller svampene) med 6-10 ugers mellemrum. Jeg bruger ikke
kul-filteret, og det eneste jeg har skiftet er den fine filtermåtte. Det er
utroligt nemt at håndtere, og min eneste anke er, at det ikke er helt
lysløst.
--Jesper