routervalg + kabelspørgsmål
Fra : Anders Houmark

Dato : 26-05-06 19:39

Hejsa..
Jeg skifter snart min adsl forbindelse ud med en 10/10 mbit
bredbåndsforbindelse fra Sydfyns elforsyning.
I den forbindelse har jeg dog et par spørgsmål.. Jeg har et netværk med
flere computere herhjemme, og de skal gerne alle sammen på nettet igen. Den
router jeg har via min ADSL udbyder skal jeg af med, og jeg skal derfor selv
anskaffe mig en ny router. Jeg ved dog bare ikke hvilken en jeg skal vælge?

I øjeblikket har jeg en Zyxel 650R router, og den er jeg rimelig tilfreds
med, dog har den bare et problem, at den "går ned" hvis jeg henter filer via
bit torrent (jeg har dog fundet ud af, at den ikke går ned hvis jeg bare
begrænser hastigheden til 90% af max kapacitet på min forbindelse).
Min nye router skal kunne klare bit torrent trafik uden at gå ned.
Det gør intet hvis routeren også har mulighed for trådløs trafik, men det er
ikke nødvendigt.

Hvad skal jeg købe?
Prisen må selvfølgelig heller ikke være astronomisk

Udover ovenstående spørgsmål, så er jeg også interesseret i at vide, om der
er nogle som har prøvet at klippe RJ45 stikket af et netkabel som dette
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=168801) og så klemme et nyt stik
på selv? Jeg står og skal bruge 20 meter, men kan ikke finde det uden
stikkene, i hvert fald ikke uden at det også koster 10kr meteren.. og så er
ovenstående jo langt billigere.

På forhånd tak!

Mvh Anders Houmark

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-05-06 19:54

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in message

> Hvad skal jeg købe?
> Prisen må selvfølgelig heller ikke være astronomisk

kan anbefale en Dlink DGL-4300 router

Har selv købt denne efter skift til bolignetværk.

Kører stortset med en ydelse på 100Mbit på wanporten...

I et setup her på lokalnettet, kan jeg hente med 10300KB/s igennem routeren,
igennem lokalnettet med 1100 tilslutninger og hente det fra en som også har
DGL-4300 routeren.

og har ikke oplevet den er gået ned...
Der er dog lige den QOS funktion der er lidt speciel, hvis man fx har 6mbit
internet, og 100Mbit lokalnet. Hvis man sætter den til den 6Mbit linie, kan
man jo ikke bruge det fulde 100Mbit lokalnet. Så det har jeg slået fra.

> [...]
> på selv? Jeg står og skal bruge 20 meter, men kan ikke finde det uden
> stikkene, i hvert fald ikke uden at det også koster 10kr meteren.. og så

For det første, hold dig væk fra STP kabler, altså skærmede kabler.
Nu er jeg elektriker så det kan jeg godt finde ud af, men bruger helst
hunstik til fastmontage. Det tager længere tid at monteret en Rj45 plug, end
en Rj45 jacket. Men ja det kan godt lade sig gøre. Kig på
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php. når du vil klippe
stikket af, skal det monteres på samme måde som det andet stik. Det kan du
se hvad det er her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/farvekode_rj45.php

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-05-06 20:41

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> I et setup her på lokalnettet, kan jeg hente med 10300KB/s igennem
> routeren, igennem lokalnettet med 1100 tilslutninger og hente det fra

Det lyder rigtig godt. Det er ikke filoverførsler på lokalnetværket som har
den højeste prioritet, da vi sjældent overfører filer til hinanden.. Men det
er rart nok at der er fart på.

Jeg var lige inde på edbpriser for at finde den.. Den enestre DGL-4300 jeg
kunne finde hed "GamerLounge Wireless 108G Gaming router" til efternavn, så
jeg forventede at se en funky orange/blå/neongrøn router.. Men den er jo
ganske fin i almindelig sort, fint med mig

> For det første, hold dig væk fra STP kabler, altså skærmede kabler.

Af nogen speciel årsag?

> [...]
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php. når du vil
> klippe stikket af, skal det monteres på samme måde som det andet

Jeg kender en elektrikerlærling som gerne vil komme og sætte nogle RJ45 stik
på.
Via hans arbejde kunne han skaffe ledning til 10,50 per meter, men det synes
jeg var lidt for meget, når man kan få et 20meter inkl. stik for 40kr via
edbpriser (samt jeg via en grossist jeg har forbindelse med på arbejdet
kunne få en 100 meter rulle til 220 kroner), og mine forældre er jyder... så
spares hvor der spares kan

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-05-06 21:11

> [...]
> har
> den højeste prioritet, da vi sjældent overfører filer til hinanden.. Men

På det "lokal-lokal" netværk har routeren gigabit switch, så det er jo også
en fordel.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129281

> Af nogen speciel årsag?

- ikke nødvendigt
- giver kun problemer
- dyrere
-besværligere
+kun til speciel brug hvor en tjeneste man skal køre på kablet skal bruge
skærmen.
+hvor der er rigtig mange kabler i samme kabelkanal/bakke

> Jeg kender en elektrikerlærling som gerne vil komme og sætte nogle RJ45
> stik
> på.
> Via hans arbejde kunne han skaffe ledning til 10,50 per meter,

Tjaa så laver de det jo nok ikke så tit...

Vi smider en masse ud på omkring 30meter. men det er jo kun godt, det giver
lidt i sodavandskassen fra huggeren Samt at folkt da godt vil give 100,-
for 20meter som vi alligevel ikke kan bruge til noget som helst.

> [...]
> edbpriser (samt jeg via en grossist jeg har forbindelse med på arbejdet
> kunne få en 100 meter rulle til 220 kroner), og mine forældre er jyder...

Tja

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-05-06 20:06

Anders Houmark wrote:

> Hvad skal jeg købe?
> Prisen må selvfølgelig heller ikke være astronomisk

Lidt mærkeligt at svare på sit eget indlæg, men intet mindre: Jeg har fundet
lidt routere som så spændende ud..

3Com OfficeConnect Wireless 108 Mbps 11g Cable/DSL Router..
Rimelig fin pris for en 3Com router som også har trådløs netværk indbygget?

Ud over det fandt jeg en D-link:
Der følger endda et USB netkort med i prisen, det er jo helt vildt?

Er ovenstående noget værd, eller skal jeg vælge noget helt andet?
Det er vigtigt for mig, at routeren ikke går ned pga. "stress".

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans

Dato : 26-05-06 20:32

Anders Houmark wrote:

> [...]
>

> Er ovenstående noget værd, eller skal jeg vælge noget helt andet?
> Det er vigtigt for mig, at routeren ikke går ned pga. "stress".

De er ganske enkelt for ringe til din forbindelse.

Jeg kan, ganske som Bjarke anbefalede dig, sige god for D-Link's DGL-4300
eller DGL-4100 hvis den skal være uden trådløs.

Hans

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-05-06 20:45

Hans wrote:

> De er ganske enkelt for ringe til din forbindelse.
>
> Jeg kan, ganske som Bjarke anbefalede dig, sige god for D-Link's
> DGL-4300 eller DGL-4100 hvis den skal være uden trådløs.

Tak for hjælpen til jer begge to!

Jeg tager 4300'eren, den koster kun 50kr mere, så det er næsten dumt ikke at
gøre det.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-06-06 18:49

Anders Houmark wrote:

> Tak for hjælpen til jer begge to!
>
> Jeg tager 4300'eren, den koster kun 50kr mere, så det er næsten dumt
> ikke at gøre det.

Jeg købte 4300'eren, og den virker perfekt. Intet af hvad jeg har prøvet
endnu kan stresse den til at gå ned.
Samtidig købte jeg så også lige et trådløst netkort til min bærbare
computer.. Det var forholsvist nemt at opsætte, og så kører det WPA
kryptering, som vist var det bedste jeg kunne vælge, uden at have en
authserver-ting.. Rækkevidden er udmærket, jeg kan fint tage den ud i
garagen og køre internet derude fra.. og hele haven er også dækket

Tak for hjælpen til alle der bevarede tråden!

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 29-05-06 12:37

"men kan ikke finde det uden stikkene, i hvert fald ikke uden at det også
koster 10kr meteren"

Der er også forskel på kabler. Når nu det er CAT5, så kan du godt undvære
skærm. Hvis du vil have med skærm, så skal hele din installation være med
skærm, ellers er det lige fedt. Ellers bliver den skærm jo ikke forbundet.
Men ofte har billige kabler svært ved at leve op til de standarder de skal
(fx. CAT5). Og hvis det kun er 20 meter, så ville jeg nok ikke spare de par
kroner. Køb anerkendte mærker, hvis du vil være sikker på performance...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Svend

Dato : 31-05-06 13:57

Anders Houmark wrote:
> [...]
> ikke nødvendigt.
>
> Hvad skal jeg købe?
> Prisen må selvfølgelig heller ikke være astronomisk

Jeg har lige testet ed di824vup+ fra dlink på vores 100mbit, den røg sgu
op på 40 mbit med test programmet fra dansk bredbånd. Jeg har også
prøvet bittorrent på den, og den går ikke ned. Jeg kender dog ikke
performance på den ved 1000 åbne sessions.

den kunne dog desværre kun overføre 3,6 mbit over en 3des ipsec.

Derudover har den printserver og trådløs adgang.

Svend

Fra : Hans

Dato : 01-06-06 10:05

Svend wrote:

> [...]
> prøvet bittorrent på den, og den går ikke ned. Jeg kender dog ikke
> performance på den ved 1000 åbne sessions.

Det er under det halve af hvad DGL-4100 og 4300 kan route, så det vil ikke
være smart at spare de basseører.

Hans

Fra : Svend

Dato : 01-06-06 19:31

Hans wrote:

> Det er under det halve af hvad DGL-4100 og 4300 kan route, så det vil ikke
> være smart at spare de basseører.
>
> Hans

Med mindre det er godt nok og at man vil have den ekstra funktionalitet
der er i den router. alt er vel en afvejning om den dækker dine behov.
Personligt synes jeg at vpn er en fed ting, og den indbyggede
printserver er også god når man har flere maskine med forskellig os på.

--
Svend