netværk med udtag ?
Fra : kenneth.g

Dato : 25-05-06 13:22

Hej i gruppen

Jeg skal have fordelt vores netværk til forskellige rum i huset.

Så kommer mit spøgsmål, de kabler jeg trækker rundt i huset fra switch og
slutter i udtag skal de være "lige igenmen" ? og så netkablet fra udtaget
til pc'er krydset ?

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-05-06 13:29

> Jeg skal have fordelt vores netværk til forskellige rum i huset.

Det lyder som en god ide.

> Så kommer mit spøgsmål, de kabler jeg trækker rundt i huset fra switch og
> slutter i udtag skal de være "lige igenmen" ? og så netkablet fra udtaget
> til pc'er krydset ?

Krydsede kabler bruger man normalt kun når man skal forbinde 2 enheder med
hinanden i en direkte kabling. F.eks. 2 pc'ere uden brug af switch.

For at svare på dit spørgsmål: Du skal lave kablerne "lige igennem". Enten
A-A eller B-B. Et krydset kabel er så et A-B kabel. En teknikker vil kunne
fortælle dig om man normalt laver A-A eller B-B kabler, men principielt set
er det ligegyldigt.

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-05-06 13:39

Thomas S. Iversen skrev:

> Krydsede kabler bruger man normalt kun når man skal forbinde 2 enheder med
> hinanden i en direkte kabling. F.eks. 2 pc'ere uden brug af switch.

Er det ikke rigtigt at de fleste nye apparater selv detekterer
hvilken slags kabel der er sat til?

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-05-06 13:44

> Er det ikke rigtigt at de fleste nye apparater selv detekterer
> hvilken slags kabel der er sat til?

Jo. I så fald benævnes det ofte, som at enheden har auto-mdix porte.

Thomas

Fra : kenneth.g

Dato : 25-05-06 16:27

Lige et spørgsmål mere bruges alle ledningene ikke i et netkabel ?

Her på denne side
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#farve er der kun brugt
de 4 af 8

Kenneth

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 25-05-06 16:50

"kenneth.g" skrev i en meddelelse

Hej Kenneth

> Lige et spørgsmål mere bruges alle ledningene ikke i et netkabel ?

Jo.

> Her på denne side
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#farve er der kun
> brugt de 4 af 8

Hvis du ser på de to farverækkefølger er der da 8 ledere i hver. Til et
"lige igennem kabel" laves samme rækkefølge (enten T568A el. T568B) i begge
ender. For at lave et "krydset" kabel laver du T568A i den ene ende og T568B
i den anden.

Martin /Helsingør

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 25-05-06 21:05

"Martin /Helsingør" <mailme.nospam@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4475d231$0$936$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "kenneth.g" skrev i en meddelelse news:4475ccea$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Hej Kenneth

> Jo.

Er du sikker på det ?

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/farvekode_rj45.php

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-05-06 17:13

kenneth.g <kennethX918@msn.com> skrev 2006-05-25:
> Lige et spørgsmål mere bruges alle ledningene ikke i et netkabel ?

Nej ikke ved 100Mbit. Der bruges (on top of my head)

2 for half-duplex
4 for full-duplex
8 for 1000MBit

Jeg kører 2xfull-duplex i 1 kabel fordi det passede med mit setup og så gad
jeg kun trække 1 kabel. Gjorde også konen gladere at der kun blev 1 "grimt
gråt kabel"

Thomas

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 25-05-06 21:11

> [...]
> gad
> jeg kun trække 1 kabel. Gjorde også konen gladere at der kun blev 1 "grimt

Ditto her. Man kan også vælge at bruge 2 af lederne til audio og 2 af dem
til telefoni.. Mao kan man bruge de 4 andre ledere til hvad du lyster (stort
set), med mindre man vil køre 1Gbit netværk