ny forbindelse
Fra : jma

Dato : 22-05-06 14:58

Hej NG,
Jeg har et problem med at få en ny forbindelse til at virke fra en linux
maskine.

Så jeg vil gerne lige have bekræftet nogle ting:

Jeg er i tvivl om broadcast'adressen er rigtig:

net-oplysninger:
ip-net: 62.242.233.72/30
ip: 62.242.233.74
gw: 62.242.233.73
netmask: 255.255.255.252

ud af dette udleder jeg at broadcast adressen må være ip: 62.242.233.75 .
Er det ikke korrekt ? Udfra netmask der efterlader 3 mulige ip-adresser -
og den højeste må da være .75 (og ikke 76???) ?

På forhånd tak,

Jan

Fra : jma

Dato : 22-05-06 17:09

On Mon, 22 May 2006 15:57:49 +0200, jma wrote:
> [...]
> Er det ikke korrekt ? Udfra netmask der efterlader 3 mulige ip-adresser -
> og den højeste må da være .75 (og ikke 76???) ?

ok - det er .75 - jeg har fået forbindelse nu

Fra : Bo Simonsen

Dato : 22-05-06 17:14

On 2006-05-22, jma <jpeace73@hotmailFJERNTHIS.com> wrote:
> [...]

Helt korrekt, .75 er broadcast da du kun har en fri ip.

--
Bo Simonsen
Stud.Scient

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-05-06 23:22

"Bo Simonsen" skrev i en meddelelse
> Helt korrekt, .75 er broadcast da du kun har en fri ip.

Ja 75 er broadcast, men der er da 2 hosts i en /30 ?
Det er naturligvis en dødssynd at bruge subnet beregner... men :
http://jodies.de/ipcalc?host=62.242.233.72&mask1=30&mask2

Måske jeg misforstår hvad du mener med "en fri" ?

Fra : Mads Bahrt

Dato : 22-05-06 23:32

Sune Storgaard skrev:

> [...]
> http://jodies.de/ipcalc?host=62.242.233.72&mask1=30&mask2
>
> Måske jeg misforstår hvad du mener med "en fri" ?
Der er kun en fri til andre hosts når routeren har taget en af de to
hostadresser.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 23-05-06 00:37

On 2006-05-22, Sune Storgaard <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> [...]
| http://jodies.de/ipcalc?host=62.242.233.72&mask1=30&mask2
|
| Måske jeg misforstår hvad du mener med "en fri" ?

Ja der er 2 hosts, det er helt korrekt, men det jeg mente med en fri
var at han havde blot en ip "til sig selv", da gatewayen jo også optager en.

En /30 kan jo kun benyttes til at lave en punkt til punkt forbindelse.