Router og kabelmodem
Fra : SD

Dato : 15-05-06 15:20

Hej

Som nogle af jer har set har jeg skrevet et par gange gennem snart en måned,
da jeg ikke kan få tilsluttet en router til mit kabelmodem.
Problemet har været at routeren ikke får internetforbindelse, selvom jeg har
forsøgt med 2 forskellige mærker af routere. Begge gange har producenten
haft nogle forslag til at se om det er deres router der har været
fejlbehæftet, men efter talrige forsøg er de alle kommet frem til at
problemet skal findes hos min internetudbyder.
De vil imidlertid ikke supporterer routere, dvs indtil en af dem mente det
kunne være modemmet der var istykker, så idag har jeg haft sat et andet
mærke kabelmodem til.....og mon ikke at lampen for internetforbindelse lyste
op i routeren, næsten for første gang !!! Okay jeg kunne satdig ikke gå på
nettet, men nu så en løsning da ud til at være tæt på, men efter at have
haft en fra supporten i røret, mener han at det modem slet ikke duer til min
forbindelse ??
Bliver jeg snydt som bare pokker af min ISP eller eller er de bare et
lorteprodukt de har ????

MVH
Søren D

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-06 15:53

On Mon, 15 May 2006 16:20:25 +0200, "SD" <cmb41@fakehotmail.com>
wrote:

> [...]
>haft en fra supporten i røret, mener han at det modem slet ikke duer til min

Bare en tanke når du nu nævner lampen der ikke lyser....

Der findes to typer netkabler: 'normale' og krydsede.

Kan det være så simpelt at du anvender en standard netkabel mellem
modem og router, men at dine routere forventer et krydset kabel på
WAN-siden ??

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : SD

Dato : 15-05-06 16:07

Den første router jeg forsøgte mig med kunne selv indstille sig til det ene
eller det andet, den jeg forsøger med nu Linksys WRT54G ved jeg ikke om den
også kan. Så på dem begge har jeg prøvet begge dele.
Krydset og ikke krydset.

Søren D

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-05-06 16:32

SD <cmb41@fakehotmail.com> skrev 2006-05-15:
> [...]
> eller det andet, den jeg forsøger med nu Linksys WRT54G ved jeg ikke om den
> også kan. Så på dem begge har jeg prøvet begge dele.

Hvilken udbyder?
Hvilket kabelmodem?

Thomas

Fra : SD

Dato : 15-05-06 18:51

Udbyder er Arrownet og kabelmodem er Samsung Inforanger SCM120U.

Søren D

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 15-05-06 19:19

SD <cmb41@fakehotmail.com> skrev 2006-05-15:
> Udbyder er Arrownet og kabelmodem er Samsung Inforanger SCM120U.

Jeg ved godt det ikke er til din router, men læs lige den her:

http://www.aplus.dk/Files/System/pdf/Zyxel/Installation_af_Zyxel_produkter.pdf

Derefter ser du at der er fast lys i snd/rcv i din inforanger som der står.
Derefter er det bare at stoppe din wrt54g på og lade den boote. Hvis du
skifter for meget kan der godt gå noget tid før der bliver forbindelse idet
dit dhcp lease er bundet hvis du ikke har released det selv.

Thomas

Fra : SD

Dato : 15-05-06 19:32

Yep alt det der står i dokumentet har jeg prøvet til bevidstløshed, inklusiv
at klone mac-adressen fra mit netkort til routeren...intet virker !
Power-ccycle prøvede jeg med Dlink support i røret (via chat) slukke PC,
router og modem. Tænde modem, når det er bootet op, tænde for routeren, når
den kører (selvom der ikke kommer liv i WAN'porten) tænde PC, som får IP af
router, men ikke kan bruge den til meget da router ikke får forbindelse til
internet via modem.

Support hos Arrownet sagde også selv på et tidspunkt at kabelmodemmet kigger
lige igennem routeren, der har kun været lys i WAN led'en idag med det nye
modem de sagde alligevel ikke virkede og når jeg laver loop-back test på
routeren ved at tage et netkabel fra WAN til en af LAN portene for at se om
den tildeler IP-adresser. Som den gør.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-06 19:51

On Mon, 15 May 2006 20:32:14 +0200, "SD" <cmb41@fakehotmail.com>
wrote:

>Yep alt det der står i dokumentet har jeg prøvet til bevidstløshed, inklusiv
>at klone mac-adressen fra mit netkort til routeren...intet virker !

Så længe lampen er slukker er der ingen fysisk kommunikation mellem
enhederne - Problemet ligger datalink-laget...

Kan ikke finde en manual til din SCM-120U, men her er i hvert fald en
beskrivelse...

http://www.samcoaustralia.com.au/site/products/product.detail.asp?prodID=131

Der er åbenbart forsynet med et Web Interface - Gad vist om Ethernet
porten er de-aktiveret i opsætningen. Eller måske fungerer Ethernet
porten bare ikke så længe den er koblet op på USB-porten ?!?!

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : SD

Dato : 15-05-06 20:00

Den er ikke koblet op via USB-porten, der er godt nok USB-port bag i
kabelmodem.
Men det hele er sat traditionelt til, ethernet kabel mellem modem og
accesspoint, PC kobler trådløst til accespoint via en USB-stick i en af
USB-portene i PC'en.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-06 18:38

On Mon, 15 May 2006 17:06:36 +0200, "SD" <cmb41@fakehotmail.com>
wrote:

> [...]
>eller det andet, den jeg forsøger med nu Linksys WRT54G ved jeg ikke om den
>også kan. Så på dem begge har jeg prøvet begge dele.

Ok, du har forsøgt med begge typer kabel.

Det med lampen der ikke lyser er vigtigt - Dit problem må ligge i den
fysiske forbindelse mellem modem og router, dvs kabel, stik, eller
den måde enhederne kommunikerer på...

Du er helt sikker på dit modem taler Ethernet og ikke ATM ?

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : SD

Dato : 15-05-06 18:53

Det skulle gerne være ethernet, for en af metoderne supporten forsøgte inden
han sagde modemmet var defekt, var om jeg kunne sætte kabel direke mellem
modem og PC og så kun køre med een maskine direkte på nettet.
Hvilket jeg burde kunne, men ikke kan.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-06 19:24

On Mon, 15 May 2006 19:53:27 +0200, "SD" <cmb41@fakehotmail.com>
wrote:

> [...]
>han sagde modemmet var defekt, var om jeg kunne sætte kabel direke mellem
>modem og PC og så kun køre med een maskine direkte på nettet.

Hvordan pokker kommer du på nettet hvis du ikke kan bruge
netværksporten ?!?!

Har den også USB stik ??

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : SD

Dato : 15-05-06 19:38

Nu kommer jeg på internettet med et trådløst accespoint sat itl kabelmodem
og en ZyXEL B-220 USB adapter, som er et trådløst netkort i en USB-stick.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-06 19:54

On Mon, 15 May 2006 20:38:15 +0200, "SD" <cmb41@fakehotmail.com>
wrote:

>Nu kommer jeg på internettet med et trådløst accespoint sat itl kabelmodem
>og en ZyXEL B-220 USB adapter, som er et trådløst netkort i en USB-stick.

Ok - så er det i hvert fald en Ethernet port der sidder i dit modem -
Og den fungerer....

Måske kan den bare ikke tale direkte med routerne - hvad sker der hvis
du sætter en switch imellem router og modem ?!?!

---

Det er menneskeligt at fejle, men det totale kaos kræver en computer.

Fra : SD

Dato : 15-05-06 20:03

Jeg har haft en HUB sat til kabelmodem en gang, hvor mit accesspoint så sad
i en af portene på HUB'en, men en dag virkede det ikke mere og jeg var nødt
til at sætte accesspoint og kabelmodem direkte sammen, det var derfor
supporten mente det var modemmet der var defekt.

Fra : JJ

Dato : 15-05-06 20:14

"SD" <cmb41@fakehotmail.com> wrote in message
> Nu kommer jeg på internettet med et trådløst accespoint sat itl kabelmodem
> og en ZyXEL B-220 USB adapter, som er et trådløst netkort i en USB-stick.

Prøv at lave en ipconfig / all, når du er på via den trådløse accespoint, og
post resultatet her.

JJ

Fra : SD

Dato : 15-05-06 21:58

Her er ipconfig /all for min PC:

Windows 2000 IP-konfiguration

V'rtsnavn . . . . . . . . . . . . : cmb-xf7x37temac
Prim'rt DNS-suffiks . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . : Udsendelse

IP-routing sl?et til . . . . . . : Nej

WINS Proxy sl?et til . . . . . . : Nej

Ethernet netv'rkskort LAN-forbindelse:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Kabelforbindelsen afbrudt

Beskrivelse . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139(A) PCI Fast
Ethernet-netværkskort
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-E0-4C-FB-30-16

Ethernet netv'rkskort LAN-forbindelse 6:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks :
Beskrivelse . . . . . . . . . . . : ZyAIR B-220 IEEE 802.11b USB Adapter #5
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-A0-C5-70-AF-4A

DHCP sl?et til . . . . . . . . . : Ja

Autokonfiguration aktiveret . . . : Ja

IP-adresse. . . . . . . . . . . . : 10.0.21.68

Undernetmaske . . . . . . . . . . : 255.255.0.0

Standardgateway . . . . . . . . . : 10.0.255.254

DHCP-server . . . . . . . . . . . : 62.61.129.210

DNS-servere . . . . . . . . . . . : 62.61.130.1
62.61.131.1
Rettigheden opn?et . . . . . . . : 15. maj 2006 16:10:49

Rettigheden udl>ber . . . . . . . : 22. maj 2006 16:10:49

Søren D