TDC medarb.bredbaand
Fra : RK

Dato : 13-05-06 19:49

Jeg har to dynamiske IP adresser i mit abonnement. Hvis jeg vil tilslutte en
PC mere til ADSL kan jeg så blot bruge en HUB?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-05-06 19:58

"RK" <R@J> wrote:

>Jeg har to dynamiske IP adresser i mit abonnement. Hvis jeg vil tilslutte en
>PC mere til ADSL kan jeg så blot bruge en HUB?

HUB'er bruger man ikke længere, men fætteren SWITCH er da en mulighed.

Med to ip-adresser kan du så have to maskiner på internettet samtidig.
Og du kan formentlig købe flere ip-adresser fra udbyderen efterhånden
som du får flere maskiner....

Men jeg vil stærkt anbefale du i stedet køber en BREDBÅNDSROUTER med
indbygget 4-ports switch.

Routeren NAT'et ('oversætter') så et større antal computere med lokale
ip-adresser set udefra internettet optræder som een enhed med een
offentligt ip-adresse. Sikkerhedsmæssigt er det en stor fordel fordi de
lokale computere ikke kan 'ses' fra internettet.

<mlr>

Fra : RK

Dato : 14-05-06 10:01

> [...]
> offentligt ip-adresse. Sikkerhedsmæssigt er det en stor fordel fordi de
> lokale computere ikke kan 'ses' fra internettet.

Vil det sige at man kan undlade en firewall?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-05-06 10:29

RK wrote:
> Vil det sige at man kan undlade en firewall?

De fleste routere har indbyttet en firewall, så du kan undlade at
bruge en software-firewall.

Hvis du deler via en hub eller switch, så skal du have en
software-firewall kørende for at det er sikkert.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 14-05-06 11:47

Jan Vestergaard skrev:
> De fleste routere har indbyttet en firewall, så du kan undlade at bruge
> en software-firewall.

Skulle vi ikke hellere sige at de fleste NAT routere pga. den måde de
fungerer på tilbyder noget af den funktionalitet du opnår med en rigtig
firewall.

Stort set alle SOHO routere sælges med en reklamesmørre om at de har
indbygget firewall - mens de i virkeligheden blot er std. NAT routere
måske med tilføjelse af lidt DOS beskyttelse.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-06 10:29

"RK" <R@J> wrote:

> Vil det sige at man kan undlade en firewall?

Hvis du 'gemmer' dine computere på lokale ip-adresser bag en
bredbåndsrouter har du principielt ikke behov for en firewall.

Den helt store fordel ved routeren kommer i det øjeblik du åbner op for
windows fil- og printerdeling. Med routeren kan du gøre det uden større
problemer, for du deler kun med computerne der sidder bag routeren.

Kører du derimod uden router og på offentlige ip-adresser kan du meget
hurtigt komme til at dele filer og printer med alle os andre herude på
internettet - Og det er ikke nogen ønskværdig situation

<mlr>

Fra : Brian Lund

Dato : 13-05-06 22:17

> Jeg har to dynamiske IP adresser i mit abonnement. Hvis jeg vil tilslutte
en
> PC mere til ADSL kan jeg så blot bruge en HUB?

Ja!

Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-05-06 09:43

RK wrote:
> Jeg har to dynamiske IP adresser i mit abonnement. Hvis jeg vil
> tilslutte en PC mere til ADSL kan jeg så blot bruge en HUB?

Ja - det kan du sagtens - med 2 IP'er kan du have 2 PC'er på uden
andet end en hub eller switch - hub'en er lidt forældet i forhold
til en switch, men gør ellers omtrent det samme - og hvis du
bare skal dele internet melem 2 PC'er, så er den ganske OK.

Hub er dog ikke en forkortelse men et betegnelse for en "ting",
så det hedder en hub og ikke en HUB

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-06 11:36

Jan Vestergaard skrev:

> til en switch, men gør ellers omtrent det samme - og hvis du
> bare skal dele internet melem 2 PC'er, så er den ganske OK.

.... hvis man ser bort fra sikkerhedsproblemerne. Men det gør man
ikke. Som Michael Rasmussen skriver bør man af sikkerhedsmæssige
grunde vælge en router, gerne med indbygget firewall.

En firewall der kører på en arbejdsmaskine, er ikke noget
bevendt.

Rent teknisk har du ret i at det virker fint med en hub.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-05-06 13:01

Bertel Lund Hansen wrote:
> Rent teknisk har du ret i at det virker fint med en hub.

Sikkerhedsmæssigt er der ingen tvivl om, at det er nemmere, at
lave "sikkert" med en router - men det kan lade sig gøre uden,
hvis man ved, hvad man gør.

--
Jan
<Signatur ude af drift>