quality of service
Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-05-06 08:32

Hej
Jeg har problemer med min nabo på mit netværk som downloader lidt
rigeligt, således at hastigheden for os andre bliver voldsomt meget lavere.

Min router er en Linksys wrt54g og ved downloading af firmware fik jeg
muligheden for qos.

Som kan ses af nedenstående skærmdump har jeg skrevet et-tilfældigt-navn
som "device name" og min nabo's mac-adresse i mac-adresse feltet:

Skærmdump:
http://www.henrikhartig.dk/qos.png

Desværre hjælper det ikke en dyt.
Gør jeg noget galt? Måske i Device navnet?
Eller skal jeg finde en alternativ router? Hvilken router vil kunne
anbefales (En ven af mig har samme problem med sin datter, så jeg vil
være interesseret i en anbefaling af router med qos)?

/henrik

Fra : Johnn Nekman

Dato : 10-05-06 09:10

On Wed, 10 May 2006 09:32:08 +0200, Henrik Hartig
<post@henrikhartig.dk> wrote:

>Hej
>Jeg har problemer med min nabo på mit netværk som downloader lidt
>rigeligt, således at hastigheden for os andre bliver voldsomt meget lavere.
Den enkle løsning er jo simpelthen at bede ham kun gøre det om natten,
hvor det ikke generer jer andre.

>Min router er en Linksys wrt54g og ved downloading af firmware fik jeg
>muligheden for qos.
Hvilken version af routeren har du? ( står på mærkepladen på
undersiden )

> [...]
>http://www.henrikhartig.dk/qos.png
>

>Desværre hjælper det ikke en dyt.
>Gør jeg noget galt? Måske i Device navnet?
Jeg har desværre ikke selv rodet med QoS, men når jeg selv har en
maskine til at stå til at downloade, så har jeg begrænset hastigheden
via mit download program ( primært Azureus )

>Eller skal jeg finde en alternativ router? Hvilken router vil kunne
>anbefales (En ven af mig har samme problem med sin datter, så jeg vil
>være interesseret i en anbefaling af router med qos)?
Jeg vil lade det være op til andre med erfaringer i udstyr der kan
håndtere Peer2Peer protocoller mht. QoS.
--
Mvh Johnn

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-05-06 09:21

Johnn Nekman skrev:
> Hvilken version af routeren har du? ( står på mærkepladen på
> undersiden )
Version 2. Er de nyere versioner da blevet bedre til qos (jeg tænker på
min kammerat som alligevel skal ud og købe en router)

> Jeg har desværre ikke selv rodet med QoS, men når jeg selv har en
> maskine til at stå til at downloade, så har jeg begrænset hastigheden
> via mit download program ( primært Azureus )

Så skal jeg ind og rode med hans pc, det er ikke så godt.

> Jeg vil lade det være op til andre med erfaringer i udstyr der kan
> håndtere Peer2Peer protocoller mht. QoS.

Lad I andre høre fra jer - vil meget gerne høre om godt udstyr til qos

/henrik

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 10-05-06 12:42

Henrik Hartig wrote:

> Version 2. Er de nyere versioner da blevet bedre til qos (jeg tænker på
> min kammerat som alligevel skal ud og købe en router)

Jeg har selv en WRT54G V2.2 - jeg bruger DD-WRT som firmware på den og
QoS virker helt fantastisk - jeg har IP telefoni mm. kørende på samme
linie og det fungerer perfekt selv ved max belastning.

Når du sætter QoS op på linksys'en er device navnet fløjtende
ligegyldigt - den prioriterer blot ud fra MAC adressen - Er du sikker på
at det er den rigtigt MAC ? Er det hans trådløse eller stationære
netkort du angiver MAC'en på ?

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-05-06 13:31

Uffe S. Callesen skrev:

> Jeg har selv en WRT54G V2.2 - jeg bruger DD-WRT som firmware på den og
> QoS virker helt fantastisk - jeg har IP telefoni mm. kørende på samme
> linie og det fungerer perfekt selv ved max belastning.
Lyder godt - hvis jeg skulle anbefale min kammerat en router, men jeg
kan se at din anbefalede firmware er opensource. Er der ikke noget med
at Linksys - efter at være blevet købt af Cisco - ikke har linuxsofware
på deres routere? Så kan jeg vel ikke installere DD-WRT firmware på en
ny linksys?

> Når du sætter QoS op på linksys'en er device navnet fløjtende
> ligegyldigt - den prioriterer blot ud fra MAC adressen -
Mente jeg nok..

Er du sikker på
> at det er den rigtigt MAC ? Er det hans trådløse eller stationære
> netkort du angiver MAC'en på ?

Nej jeg har brugt et program til at scanne netværket, og netkortets
macadresser passer fint med de tre andre pc'ere som er på netværket, så
mon ikke det er ok med naboens?
Men jeg har lavet et lille forsøg med at sætte min egen pc til
lav-prioritet og downloade (openOffice-pakken)fra begge. Jeg fik samme
resultat med og uden QoS:
Den første pc, som bliver sat til download (m/u QoS): 175 kB/s
Anden pc, som bliver sat til download efter 1. pc: 42 kB/s

Har så ikke testet med upload... det bliver næste problem.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-05-06 13:50

> Lyder godt - hvis jeg skulle anbefale min kammerat en router, men jeg
> kan se at din anbefalede firmware er opensource. Er der ikke noget med
> at Linksys - efter at være blevet købt af Cisco - ikke har linuxsofware

Nja. Ikke lige efter. Jeg har en linksys wrt54g v2.2. med Cisco label. Det
er først fra version 5 at det har skiftet firmware typen. Det skyldes at de
har kunne køre mængden af rom ned i de nye devices. Og når man bare ganger
50 øre med tilstrækkeligt mange units, så sparer man en formue på den
bekostning.

> på deres routere? Så kan jeg vel ikke installere DD-WRT firmware på en
> ny linksys?

Ikke på en version 5 nej.

Thomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-05-06 14:12

Thomas S. Iversen skrev:
> [...]
> har kunne køre mængden af rom ned i de nye devices. Og når man bare ganger
> 50 øre med tilstrækkeligt mange units, så sparer man en formue på den

hmm så kan jeg IKKE anbefale min ven at købe en linksys wrt54g. Kan
nogle anbefale en router med QoS - funktionalitet, som virker??

Har prøvet at nedtage
http://www.sputnik.com/firmware-dl/firmware-linksys-wrt54g-3.3.2.1.bin
Nu står der SPUTNIK POWERED og
Firmware Version : v4.20.7
Vistnok det som Uffe kører med
Må se om det nye firmware har sin effekt.

/henrik

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 11-05-06 08:51

Thomas S. Iversen wrote:
> Ikke på en version 5 nej.

Jo - DD-WRT findes nu også til V5

http://www.dd-wrt.com/

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-05-06 09:42

> Jo - DD-WRT findes nu også til V5
>
> http://www.dd-wrt.com/

I stand corrected. Det er da forholdsvis nyt kan jeg se. 04.04.06. Æv, man
kan ikke være up2date med alt hele tiden

Thomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-05-06 09:53

Uffe S. Callesen skrev:

> Jo - DD-WRT findes nu også til V5
>
> http://www.dd-wrt.com/

jo tak meget fint - men hvordan laver jeg qos på det trådløse? Det synes
jeg ikke sputnik-værktøjet kan..
Ikke hvis I kigger på mit skærmdump:
http://www.henrikhartig.dk/nyqos.png

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 12-05-06 09:10

Henrik Hartig skrev:
> jo tak meget fint - men hvordan laver jeg qos på det trådløse? Det synes
> jeg ikke sputnik-værktøjet kan..
> Ikke hvis I kigger på mit skærmdump:
> http://www.henrikhartig.dk/nyqos.png

Prøv med DD-WRT istedet - den kan ned prioritere bla. P2P trafik. Hvis
du vil opnå det samme med viste firmware er du nødt til at finde uf af
hvilke porte p2p clienten kommunikerer på og det er vist langt fra et
statisk setup.

DD-WRT identificerer bla. bittorent ved at kigge i selve data delen af
datapakkerne.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-05-06 09:26

> [...]
> du vil opnå det samme med viste firmware er du nødt til at finde uf af
> hvilke porte p2p clienten kommunikerer på og det er vist langt fra et

Det er præcis problemet. De fleste grimme p2p clienter vil i værst tilfælde
falde tilbage på port80 (http) og den lukker folk ikke.

Vil man helt forbyde p2p må man ud i noget seriøst setup og at packet
content filtering er en god start.

> DD-WRT identificerer bla. bittorent ved at kigge i selve data delen af
> datapakkerne.

Thomas

Fra : Henrik Hartig

Dato : 12-05-06 12:15

Thomas S. Iversen skrev:

> [...]
> falde tilbage på port80 (http) og den lukker folk ikke.
>
> Vil man helt forbyde p2p må man ud i noget seriøst setup og at packet

NEJ jeg ønsker ikke at forbyde download fra Kazaa, kun at den bliver sat
i lav prioritet når vi andre bruger netforbindelsen, så naboens download
ikke ødelægger vores andres hastighed. Det sidste stykke tid har jeg
ikke mærket naboens download, så måske har installationen af Sputnik
hjulpet - jeg ved det ikke. Så indtil videre mange tak for jeres svar

Anden del af mit spørgsmål (som vedr. min kammerat og hans datters
download). Findes der en router som kan anbefales med qos (blandet
trådløs/kablet). Nedenstående er det bedste alternativ til penge under
kr. 1.000,-
Kan d-link routeren anbefales med ovenstående for øje?

/henrik

Fra : Bo Simonsen

Dato : 12-05-06 13:49

On 2006-05-12, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
| falde tilbage på port80 (http) og den lukker folk ikke.
|
| Vil man helt forbyde p2p må man ud i noget seriøst setup og at packet

Fx. en Linux box med

   http://l7-filter.sourceforge.net

Men det er ikke just for Linux nybegyndere.

--
Bo Simonsen
Stud.Scient / IMADA / SDU

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-05-06 17:26

Bo Simonsen wrote:

> Fx. en Linux box med
>
>    http://l7-filter.sourceforge.net
>
> Men det er ikke just for Linux nybegyndere.

Hej

Det kan være at dd-wrt og openwrt anvender som er dedikeret til at
klassificere eller droppe:

http://www.ipp2p.org/
"...The goal of the IPP2P project is to identify peer-to-peer (P2P) data
in IP traffic. For this purpose we extended the iptables/netfilter
architecture by a new matching module. Thereby IPP2P integrates itself
easily into existing Linux firewalls and it's functionality can be used
by adding appropriate filter rules..."

mvh/Glenn

Fra : Bo Simonsen

Dato : 16-05-06 16:07

On 2006-05-15, Glenn Møller-Holst <no_email_address@xx.dk> wrote:

> [...]
| architecture by a new matching module. Thereby IPP2P integrates itself
| easily into existing Linux firewalls and it's functionality can be used

L7 filter er dog mere flexibelt i det, det matcher på regular
expressions og ikke fastkodede protokol mønstre.

Men ipp2p er nok hurtigere, men pt. bruger jeg kun l7filter, og
har ikke en synderligt belastet boks af den grund.

--
Bo Simonsen
Stud.Scient

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-05-06 22:02

<post@henrikhartig.dk> wrote:

> [...]
>http://www.henrikhartig.dk/qos.png
>

>Desværre hjælper det ikke en dyt.
>Gør jeg noget galt? Måske i Device navnet?

Du har givet din nabo lav prioritet, men du har ikke tilsvarende givet
dig selv høj prioritet.

Tværtimod står alle porte også til lav prioritet.
Prøv at sætte den port som din egen maskine sidder i til høj
prioritet.

/Jarlskov

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-05-06 08:15

Lasse Jarlskov skrev:

> [...]
>
> Tværtimod står alle porte også til lav prioritet.
> Prøv at sætte den port som din egen maskine sidder i til høj

Ok, ja det kan jeg sandelig godt se. Det forklarer også hvorfor mit
lille eksperiment, jeg har lavet tidligere i tråden, ikke virkede efter
hensigten.

Meeen mit problem er stadig ikke løst, fordi min opsætning er således:
Port 1: Nabo - Wired
Port 2: Sambaserver - Wired
Trådløs 1: Mig selv
Trådløs 2: Underbo

Det er som sagt kun min nabo's download på Kazza, som skaber problemer.
Med de muligheder som er i Linksys-routeren kan jeg ikke se hvordan
problemet kan løses:

Muligheder i Linksys:
Skærmdump
http://www.henrikhartig.dk/nyqos.png

Som det kan ses:
Wired er der en masse muligheder, medens der på Wireless kun findes
wmm-support muligheden. Og kun to mac-adresser jeg kan opsætte.

Hvordan får jeg sat min nabo som lav prioritet og os andre som høj
prioritet (Sambaserveren er kun til fil og printerserver - så den er
IKKE vigtig at prioritere).

/henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-06 04:27

Henrik Hartig skrev:

> Jeg har problemer med min nabo på mit netværk som downloader lidt
> rigeligt, således at hastigheden for os andre bliver voldsomt meget
> lavere.

Så får du da bare Tele2 til at smide ham af dit netværk, han må jo alligevel
ikke være der.

Claus