Fast IP / Router og Portforward ?
Fra : Peter Heide

Dato : 04-05-06 17:47

Hvis det ikke er den rigtig gruppe. hermed undskyld. Hér er
mit spørgsmål :

Når jeg ind i kør-command-ipconfig/all i winxp :

er min IP : 192.168.1.19

Når jeg søger den på nettet : 217.195.188.100

Når jeg går ind i : Internet Protocol (TCP/IP)properties. Er der markeret
i "obtain an IP adr. auto." : der er intet at se.

Inde i min router: nat-virtual server : er det 192.168.1.19 og "mapping
ports" feks.
4662. Jeg skal skrive.

Eller er jeg helt forkert på den ?

Skal sætte den op så jeg kan få eMule i nogenlunde god hastighed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-06 18:32

Peter Heide skrev:

> Når jeg ind i kør-command-ipconfig/all i winxp :

> er min IP : 192.168.1.19

Det er din LAN-IP. Den kan du selv bestemme over (inden for de
blokke der er afsat til LAN-adresser).

> Når jeg søger den på nettet : 217.195.188.100

Det er din routers internet-IP - den vi andre ser. Den får
routeren tildelt af din udbyder.

> Når jeg går ind i : Internet Protocol (TCP/IP)properties. Er der markeret
> i "obtain an IP adr. auto." : der er intet at se.

Korrekt.

> Inde i min router: nat-virtual server : er det 192.168.1.19 og "mapping
> ports" feks.
> 4662. Jeg skal skrive.

Jeg ved ikke hvad det der mapping ports er for noget, men det er
rigtigt at du i routeren bestemmer IP-området for dit LAN.

> Eller er jeg helt forkert på den ?

Næ, ikke ud over at du 'bekymrer' dig over noget der er i orden.

> Skal sætte den op så jeg kan få eMule i nogenlunde god hastighed.

Det ved jeg ikke en snus om, men den opsætning du omtaler her,
har intet med hastighed at gøre.

--
Bertel

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 04-05-06 19:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg ved ikke hvad det der mapping ports er for noget, men det er
> rigtigt at du i routeren bestemmer IP-området for dit LAN.

en port mapping tager en port knyttet til WAN (internet) siden af din
router og videresender data til denne port direkte til samme (med mindre
du angiver en anden) port på din maskine hvis IP du angiver.

Ønsker du at det skal være muligt at etablere forbindelse direkte fra
internettet til din private PC's (192.168.1.19) port 4662 så skal du
ganske rigtigt mappe port 4662 til IP=192.168.1.19

Bemærk at du på denne måde tillader _alt_ trafik til port 4662 at
passere gennem din router. Sørg derfor for altid at holde din emule
client opdateret.

> Det ved jeg ikke en snus om, men den opsætning du omtaler her,
> har intet med hastighed at gøre.

Den opsætning Peter taler om har lige netop med hastighed at gøre - P2P
netværk kan opnå langt højere hastigheder hvis der kan kommunikeres
direkte _til_ klienterne på netværket.

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Henrik Hartig

Dato : 04-05-06 19:12

Peter Heide skrev:

> [...]
> 4662. Jeg skal skrive.
>
> Eller er jeg helt forkert på den ?
>
> Skal sætte den op så jeg kan få eMule i nogenlunde god hastighed.

Jeg kender ikke din router. Men der er noget som hedder "Port
Forwarding", hvor du skal åbne port 4662 (tcp) og 4672(udp) på maskine
192.168.1.19.
På emules hjemmeside kan du nok finde forklaring til netop din router:
http://www.emule-project.net/home/perl/help.cgi?l=1&rm=show_topic&topic_id=125

Når du først har åbnet for omtalte porte, får du øget hastighed på din
emule
God fornøjelse

/henrik

Fra : Peter Heide

Dato : 04-05-06 21:03

Hermed tak til jer for info omkring mit mini-problem.

Uden at skal rose mig selv så havde jeg vist fat i noget af det
rigtige fra starten.

Spændt på at se om det giver lidt mere fart på . Folk uploader
20-50KB fra mig, hvor imod jeg kun kan dl max 5-6KB eller slet ikke.