Hvordan undgår man Jordsløjfe
Fra : Ukendt

Dato : 03-05-06 20:06

Hejsa

Køb til at tænke på, hvordan undgår man egentlig Jordsløfen, når man laver
skærmet netværk. Skærmen ender jo på computerstel, som jo også er jordet via
forsyningen, godtnok hænger det sammen, i den sidste ende, men sløjfen er
der jo. Netværk og 230V kører jo sjældent samme vej....

--
Pita

Fra : Hans

Dato : 03-05-06 21:24

Pita wrote:
> [...]
> er jordet via forsyningen, godtnok hænger det sammen, i den sidste
> ende, men sløjfen er der jo. Netværk og 230V kører jo sjældent samme

Hvis alle enheder på netværket er jordforbunde (routere, switche,
arbejdsstationer, skærme, osv.), så vil der ikke gå strøm i STP-kablernes
skærm da potentialet er nul.

Derfor er det en rigtig skidt idé at bruge STP-kabler i et hjemmenetværk
hvis hele installationen ikke kan jordes, hvilket tit er tilfældet med mange
billige routere og switche.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 06:33

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Derfor er det en rigtig skidt idé at bruge STP-kabler i et hjemmenetværk
> hvis hele installationen ikke kan jordes, hvilket tit er tilfældet med

I gamle dage (RS232) forbandt man kun skærmen i den ene ende.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : JJ

Dato : 04-05-06 14:56

> [...]
>>
> Hvis alle enheder på netværket er jordforbunde (routere, switche,
> arbejdsstationer, skærme, osv.), så vil der ikke gå strøm i STP-kablernes

Ja hvis alle jord kommer fra samme jord-spyd, men hvis de kommer fra flere
jord.spyd, kan der være stor potentiale forskel.

JJ

Fra : Hans

Dato : 04-05-06 15:50

JJ wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> Ja hvis alle jord kommer fra samme jord-spyd, men hvis de kommer fra
> flere jord.spyd, kan der være stor potentiale forskel.

El-Installatøren skulle i såfald i gabestok hvis der var udført en
edb-installation med flere jordspyd i samme bygning.

Hans

Fra : James Rune Hansen

Dato : 04-05-06 17:57

> El-Installatøren skulle i såfald i gabestok hvis der var udført en
> edb-installation med flere jordspyd i samme bygning.

Jeg kan komme på talige eksempler hvor man har forbundet flere
installationer med STP kabel.

Fx. bygninger hvor der er flere firmaer i, alle her sin egen elektriker som
laver el. Eller firmaer som har flere bygninger = måske flere jordspyd. Men
STP kabler imellem. Skidt løsning men det er set

/James

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-06 19:07

"James Rune Hansen" <james@jemmer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som laver el. Eller firmaer som har flere bygninger = måske flere
> jordspyd. Men STP kabler imellem. Skidt løsning men det er set

Ja men selvom der er brugt de samme jordspyd, eller de er udlignet, hvilket
man selvfølgelig skal, vil der jo stadigvæk være en form for ring. Den ville
jo fungere som antenne, ville den ikke?

Man kan jo ikke som stig skriver, kuin forbinde i den ene ende, eller jo det
kan man jo - man kan jo bruge utp patchkabel, men det er jo ikke den rigtige
løsning?

--
Pita