Spørgsmål til IIS SMTP
Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 24-04-06 10:54

Jeg ved ikke om det helt er den rigtige gruppe jeg poster i, men here
goes:

Jeg har et interessant problem (synes jeg selv). I et netværk hvor der
står følgende:

* En Firewall som smider port 25/TCP (SMTP) ind på en privat ip
adresse.
* En SMTP gateway som kører noget antispam produkt, som benytter sig
af IIS som MTA
* En Notes Server.

Kommunikationen foregår således at trafikken kommer ind til IIS'en
som smider trafikken videre til Notes serveren. Dette virker helt
perfekt.

Men! Når nogen skriver til en e-mail adresse som ikke eksistere på
Notes serveren, så vil notes gerne afvise den med en Delivery Failure.
Dette forstår IIS'en bare ikke. Det ender derfor med at mailen ryger i
Bad mail og så hober de sig op.

Jeg kan se inde selve svaret tilbage fra IIS'en at den forsøger at
sende fra sit Local Domain, som jo ikke er et FQDN som remote domænet
er.

IIS'en er egentlig bare sat op til sende alt mail videre til en IP
adresse (Notes serveren). Derudover er der oprettet et stk local domain
(har den vidst selv oprettet), samt et remote domain som er FQDN ..

Nogen ideer?

--
Jens Monrad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-04-06 11:38

jens@xhaboo.dk writes:

> Men! Når nogen skriver til en e-mail adresse som ikke eksistere på
> Notes serveren, så vil notes gerne afvise den med en Delivery Failure.
> Dette forstår IIS'en bare ikke. Det ender derfor med at mailen ryger i

Kan notes ikke sende retur direkte til Internettet? Hvis ikke, må du
jo sætte Notes op så IIS forstår hvad den forsøger at sige.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 24-04-06 11:59

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kan notes ikke sende retur direkte til Internettet? Hvis ikke, må du
> jo sætte Notes op så IIS forstår hvad den forsøger at sige.

Hmm det ved jeg faktisk ikke. Fordi Notes afviser jo mailen med en fejl
om at adressen ikke eksistere og det kan IIS'en ikke forstå åbenbart.
Så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kan sætte den anderledes op, for
Notes godtager ikke mailen og afviser der IIS'en.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-04-06 08:17

Det er godt nok ikke lige hvad du efterspørger - men du kunne jo evt.
prøve en anden MTA - måske endda én der var lidt mindre eftertragtet
blandt nettets banditter

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 08:33

jens@xhaboo.dk writes:

> [...]
> Så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kan sætte den anderledes op, for
> Notes godtager ikke mailen og afviser der IIS'en.

Kan du vise headerlinier på en afvist mail?

Hvad har du gjort på hhv IIS og Notes for at få posten til at glide?
Hvordan er din netværksopsætning?

(Og hvilken gruppe _bør_ vi være i?)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 27-04-06 08:26

Asbjorn Hojmark skrev:

> Jeg ville sikre mig, at relay'et også kender adresserne. Det kommer
> ISS aldrig til.

Dog kun hvis man bruger LDAP og det kan IIS'en desværre ikke med notes
=)

> Der er SVJH ingen steder, man kan sætte, hvad IIS SMTP skal gøre med
> al *anden* mail end de(t) predefinerede domæne(r), og hvis det ikke er
> det, vil det aldrig komme til at virke.

Tror jeg heller ikke, man kan jo så håbe folk vælger en anden
løsning .. desværre ikke altid det perfekte setup findes ude på det
store erhvervsmarked =)

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 27-04-06 08:53

jens@xhaboo.dk skrev:

> Dog kun hvis man bruger LDAP og det kan IIS'en desværre ikke med notes
> =)

Fordi IIS ikke kan finde ud af det ?
Notes/Domino kan da sagtens.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-06 09:24

On Thu, 27 Apr 2006 09:52:34 +0200, Jesper Hartoft
<news1@hartoftUD.net> wrote:

> Fordi IIS ikke kan finde ud af det ?

ISS's SMTP-server er meget basal. Den er ikke beregnet som et generelt
mail relay, men kan bruges til at sende post til et givet domæne, som
man driver web for.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-04-06 17:56

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>ISS's SMTP-server er meget basal. Den er ikke beregnet som et generelt
>mail relay, men kan bruges til at sende post til et givet domæne, som
>man driver web for.

Jeg medgiver at det ikke er verdens mest intelligente (eler
konfigurerbare) mailserver, men den fungerer nu fint som relay - og de
skalerer pænt.

Den har et slægtskab med Exchange Server (der benytter en variant af
SMTPSVC), så den er ikke helt umulig.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-06 18:33

On Thu, 27 Apr 2006 18:55:39 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Den har et slægtskab med Exchange Server (der benytter en variant af
> SMTPSVC), så den er ikke helt umulig.

Hvordan sætter man en default mail route?
Man kan ikke definere * eller *.*

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-04-06 18:43

>Hvordan sætter man en default mail route?
>Man kan ikke definere * eller *.*

Med bekymring for at jeg har misforstået spørgsmålet så ...

SMTPSVC arbejder med globale indstillinger og per domain. Default
adfærd sættes globalt (f.eks. benyt DNS eller smart-host, retry timers
osv.). Per-domain kan man så angive om man har lokale eller remote
domæner og de har højere præcedens end de globale indstilinger.

Det er en rimelig "klassisk" måde at konfigurere et relay på. Det
største problem synes jeg er at man ikke kan sætte en service-port per
domain, men kun globalt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-04-06 18:53

> [...]

>Det er en rimelig "klassisk" måde at konfigurere et relay på. Det
>største problem synes jeg er at man ikke kan sætte en service-port per

Lige en kommentar ift. *

Det er rigtigt at man ikke laver en * route, idet det styres fra
globale indstillinger. Men man kan bruge det på domænerne. Det er
måden at angive om indstillingen er explicit for det angivne domæne
eller om den skal behandle alle subdomæner på samme vis.

En anden lidt grim ting er at SMTPSVC defaulter til 8 bit MIME,
hvilket kan give visse problemer hvis andre interne mailservere ikke
kan håndtere 8 bit. Og ja, de findes faktisk stadig. Microsoft har en
lidt skæg tilgang til ændring af visse indstillinger, idet det gøres
via binære værdier i en metadatabase. Men det er mere et kuriosium end
et problem.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-06 19:00

On Thu, 27 Apr 2006 19:53:17 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Det er rigtigt at man ikke laver en * route, idet det styres fra
> globale indstillinger.

Hmm, jeg kunne ikke rigtig finde det, da jeg rodede med det. Men det
kan måske slet ikke sættes fra GUI'en?

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-04-06 19:10

>Hmm, jeg kunne ikke rigtig finde det, da jeg rodede med det. Men det
>kan måske slet ikke sættes fra GUI'en?

Ehm ..

Højreklik på SMTP instansen, vælg properties | delivery | advanced.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-06 21:09

On Thu, 27 Apr 2006 20:10:00 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Højreklik på SMTP instansen, vælg properties | delivery | advanced.

Det vil jeg lige skrive bag øret til næste gang, jeg sidder ved sådan
en box.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-04-06 22:40

wrote:

> Højreklik på SMTP instansen, vælg properties | delivery | advanced.

Jeg lagde det lige på en box i nærheden, og du har som sædvanlig ret.
Gad vide, hvad jeg har tænkt på sidst jeg forsøgte? Sandsynligvis ikke
ret meget...

Den kan endda tilsyneladende også sættes op til at slå op i LDAP...

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-04-06 05:34

> [...]
>ret meget...
>
>Den kan endda tilsyneladende også sættes op til at slå op i LDAP...

Ja, det er en okay ting hvis man har den som frontend til f.eks. nogle
store interne mailservere der supporterer LDAP opslag. Og det gør de
fleste nyere mailservere jo.

Men det største argument for at bruge SMTPSVC er efter min mening ORF.
Det får mine varmeste anbefalinger med sig, som det billigste og mest
fleksible filter jeg har set på Windows.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-06 08:54

jens@xhaboo.dk writes:

> Tror jeg heller ikke, man kan jo så håbe folk vælger en anden
> løsning .. desværre ikke altid det perfekte setup findes ude på det
> store erhvervsmarked =)

At sætte en IIS foran en Notes, er da heller ikke det fikseste stunt
at lave.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-04-06 17:57

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

>At sætte en IIS foran en Notes, er da heller ikke det fikseste stunt
>at lave.

Hvorfor ikke? IIS-SMTPSVC er ganske simpel, så man kan argumentere for
at der er mindre risiko for exploits end i en stor group-ware dimmer.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 27-04-06 13:46

Jesper Hartoft skrev:

> Fordi IIS ikke kan finde ud af det ?
> Notes/Domino kan da sagtens.

Jeps .. Altså jeg kan ikke få IIS'en til at snakke LDAP med Notes,
men jeg høre da gerne hvis du kan, for så kan den jo kende og afvise
e-mail adresserne.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 27-04-06 21:19

jens@xhaboo.dk skrev:

> Jeps .. Altså jeg kan ikke få IIS'en til at snakke LDAP med Notes,
> men jeg høre da gerne hvis du kan, for så kan den jo kende og afvise
> e-mail adresserne.

Nu kender jeg stort set intet til IIS, men Domino er til gengæld min
hjemmebane og den LDAP server der er i Domino 6+ er temmelig almindelig
(dvs. standard + en række udvidelser).

Hvordan prøver du at få fat i den ?
Har du prøvet at nå den med LDAPbrowser ??

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 28-04-06 13:13

Jesper Hartoft skrev:

> [...]
> (dvs. standard + en række udvidelser).
>
> Hvordan prøver du at få fat i den ?
> Har du prøvet at nå den med LDAPbrowser ??

Jeps.. og det virker perfekt. LDAP i notes virker helt perfekt, men det
er besværligt for ikke at sige umuligt at få IIS'en til at koble ind
i notes. Jeg tænker mere på hvordan den skal hive allle e-mail
adresser osv, det lykkeds i hvert fald ikke for mig, fordi Det jo er
muligt at tilknytte flere adresser og aliaser i Notes.

Så jeg tror ikke det er LDAP i notes der er problemet, nok nærmere at
få IIS til at fungere med LDAP til notes.

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 25-04-06 08:28

Uffe S. Callesen skrev:

> Det er godt nok ikke lige hvad du efterspørger - men du kunne jo evt.
> prøve en anden MTA - måske endda én der var lidt mindre eftertragtet
> blandt nettets banditter

Hehe ja.. Men jeg kan ikke sige til kunder at de skal skifte deres MTA,
med mindre det er fordi IIS'en ikke forstår tingene fra notes.

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 25-04-06 09:00

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Kan du vise headerlinier på en afvist mail?

Ikke lige p.t men det skal jeg se om jeg kan indhente (systemet er
offline lige nu grundet problemet). Men det kan jeg kan se i badmail
folderen er at det er IIS'en der forsøger at sende et svar tilbage til
afsender SMTP serveren om at modtageren ikke findes. Dette fremgår så
bare at det er IIS'en local domain der forsøger at sende svaret retur
og det forstår afsender SMTP serveren ikke af naturlige årsager ..
(local domain i IIS'en ligner somregel bare noget volapyk af bogstaver
og tal).

> Hvad har du gjort på hhv IIS og Notes for at få posten til at glide?
> Hvordan er din netværksopsætning?

IIS er sat op til at vidersende alt mail til en IP adresse (Notes
serveren). Notes serveren står til at acceptere alt mail der kommer
ind til den og den kan så håndtere mailen fint.

Udgående mail bliver IKKE sendt ignenem IIS serveren, men direkte ud
på Internettet.

> (Og hvilken gruppe _bør_ vi være i?)

Ja det ved jeg faktisk ikke? Er det den forkerte gruppe da?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-04-06 10:04

On 25 Apr 2006 00:59:56 -0700, jens@xhaboo.dk wrote:

> [...]
> ind til den og den kan så håndtere mailen fint.
>
> Udgående mail bliver IKKE sendt ignenem IIS serveren, men direkte ud

I det setup kan man ikke lave en fornuftig afvisning af posten.

Hvis man skal lave det ordentligt, skal den modtagende SMTP-server
kende alle modtager-adresser, og den kan så afvise posten med det
samme som en del af selve SMTP-sessionen fra afsenderen.

At modtage posten og bagefter begynde at sende nye mails retur til
From:-adresserne giver ikke meget mening, fordi de meget ofte ikke
passer, fx ved mailing-lister, nyhedsbreve, spam, vira etc.

-A

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 11:58

jens@xhaboo.dk writes:

> folderen er at det er IIS'en der forsøger at sende et svar tilbage til
> afsender SMTP serveren om at modtageren ikke findes. Dette fremgår så
> bare at det er IIS'en local domain der forsøger at sende svaret retur

Ok, så afvisningen sker når IIS'en forsøger at levere til Notes, ikke
når Notes har modtaget og tygger på den.

Så må du jo fortælle IIS at den skal bruge det navn der er tilknyttet
dens eksterne IP-nummer som domæne i returbeskedder. Det aner jeg
ikke hvordan man gør.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 25-04-06 11:42

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> kende alle modtager-adresser, og den kan så afvise posten med det
> samme som en del af selve SMTP-sessionen fra afsenderen.

Det er vi enige om. Og i dette setup kender IIS'en ikke modtager e-mail
adresserne som Notes gør. Men hvis jeg nu erstatter IIS'en med en
anden MTA, som f.eks Surfcontrol eller Mimesweeper for SMTP, så har
jeg ikke problemet.

> At modtage posten og bagefter begynde at sende nye mails retur til
> From:-adresserne giver ikke meget mening, fordi de meget ofte ikke
> passer, fx ved mailing-lister, nyhedsbreve, spam, vira etc.

Jeg er ikke enig. For det gælder også hvis e-mail adressen ikke
eksistere, der vil brugeren jo få en mail retur, ofte kaldet non
delivery reports. Det er korrekt at hvis afsenderen er en spammer, så
er der ingen der får gavn af det og så vil den i sidste ende havne
ingensteder, fordi den ikke kan levere mailen.

Nok for at jeg ikke bliver misforstået, jeg vil heller ikke modtage
mailen og så bagefter sende et svar retur. Jeg vil bare have at IIS'en
forstår Notes afvisning og kan sende det retur til afsenderen. Dette
kan IIS'en ikke forstå, men hvis jeg bruger andre MTA'er som nævnt
ovenfor, så forstår de godt notes henvisning til (den generelle SMTP
kommando) og denne kan den så sende retur.

--
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-04-06 12:02

On 25 Apr 2006 03:42:11 -0700, jens@xhaboo.dk wrote:

> Jeg er ikke enig.

Det behøver du selvfølgelig heller ikke være. Jeg siger bare, at det
du forsøger at gøre, aldrig kommer til at virke ordentligt i praksis.
Det eneste der virker ordentligt i praksis er at afvise mailen ved den
oprindelige modtagelse.

> Nok for at jeg ikke bliver misforstået, jeg vil heller ikke modtage
> mailen og så bagefter sende et svar retur. Jeg vil bare have at IIS'en
> forstår Notes afvisning og kan sende det retur til afsenderen.

De to sætninger modsiger da direkte hinanden.

-A

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 25-04-06 12:27

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> du forsøger at gøre, aldrig kommer til at virke ordentligt i praksis.
> Det eneste der virker ordentligt i praksis er at afvise mailen ved den

Jeg prøver lige at være lidt mere konkret Asbjørn

Men det virker jo, hvis jeg vælger ikke at bruge IIS'en men derimod
Surfcontrol f.eks som MTA.

Det vil sige følgende flow (Surfcontrol og IIS'en står samme sted,
det er valgtfrit hvad jeg bruger)

Scenario hvor modtager adressen eksistere:

[AFSENDER SMTP] ---> SMTP ---> [IIS ell. SURFCONTROL] ---> SMTP --->
[NOTES]

Scenario hvor modtager adressen ikke eksistere:

[AFSENDER SMTP] ---> SMTP ---> [IIS ell SURFCONTROL] ---> SMTP ---> X
[NOTES Afviser sessionen med at bruger ikke eksisterer]

Notes afviser SMTP sessionen med det samme, med en besked om at
brugeren ikke eksistere i Notes Directory og derfor ikke kan / vil
levere mailen. Dette betyder at IIS'en står med et leveringsproblem og
dette kan den åbenbart ikke levere tilbage (Svaret om den ikke
eksisterer) til afsender SMTP'en, derfor cykler mailen nu rundt hos
IIS'en dette sker fordi IIS'en forsøger at sende svaret tilbage fra
sit local domain, som ikke er FQDN..

I et scenarie hvor IIS'en bliver erstattet med Surfcontrol, så
fungerer det fint. Notes afviser SMTP sessionen med brugeren ikke
eksistere og Surfcontrol kan så åbenbart finde ud af at sende det
svar retur til Afsender SMTP.

> De to sætninger modsiger da direkte hinanden.

Ja jeg beklager hvis det gik lidt stærkt, men jeg håber ovenstående
giver mening =).. Men jeg takker for tiden du gider bruge på det =)

--
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-04-06 20:03

On 25 Apr 2006 04:27:19 -0700, jens@xhaboo.dk wrote:

> [AFSENDER SMTP] ---> SMTP ---> [IIS ell SURFCONTROL] ---> SMTP ---> X
> [NOTES Afviser sessionen med at bruger ikke eksisterer]

I virkeligheden sker der følgende:

[Afsender] ---> SMTP ---> [relay]
[relay] ---> SMTP ---> [Notes] (afsluttes med 'nej tak' af notes)
[relay] ---> SMTP ---> whatever adressen angivet i "From:" er

Problemet er, at relay'et (uanset om det er IIS eller Surfcontrol) på
det tidspunkt ikke længere ved, hvad afsender-serveren i virkeligheden
er, og derfor heller ikke kan være sikker på, at NDN kommer retur til
den virkelige afsender.

Jeg ved godt, at det i nogle situationer vil virke, fordi der står en
adresse i From, der kan være den rigtige afsender, men det er IMO ikke
godt nok. Det er nok der, hvor vores opfattelse af 'virke ordentligt'
divergerer.

Anyway, hvis ovenstående skal bringes til at 'virke' med IIS's SMTP-
server, skal den vide, hvor den skal sende den pågældende mail hen.
Jeg mener dog ikke, den kan bruges som generelt mail relay, og det er
sådan set den funktionalitet, du efterspørger.

Du kan prøve at høre i Windows server-gruppen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 25-04-06 13:06

> [...]

> Så må du jo fortælle IIS at den skal bruge det navn der er tilknyttet
> dens eksterne IP-nummer som domæne i returbeskedder. Det aner jeg

Hehe heller ikke mig =)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-06 13:24

jens@xhaboo.dk writes:

> Hehe heller ikke mig =)

Det lyder som om I måske skulle overveje at betale nogen for at vide
hvordan man gør.

Post er ret vigtig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 25-04-06 14:23

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det lyder som om I måske skulle overveje at betale nogen for at vide
> hvordan man gør.
>
> Post er ret vigtig.

Enig. Men det er ikke et problem, jeg har stået i problemet men måtte
løse det ved at bruge en alternativ MTA, men det kan jeg ikke altid,
noglegange skal det være IIS.

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 26-04-06 07:14

Asbjorn Hojmark skrev:

> I virkeligheden sker der følgende:
>
> [Afsender] ---> SMTP ---> [relay]
> [relay] ---> SMTP ---> [Notes] (afsluttes med 'nej tak' af notes)
> [relay] ---> SMTP ---> whatever adressen angivet i "From:" er

Det er jeg også med på. Det er jo afsenders SMTP der kender e-mail
adressen og kan verficere den, det kan hverken IIS eller notes. For dem
er det jo bare en e-mail adresse og via den MX der er tilknyttet
domænet ved de hvor de skal smide mailen hen.

> [...]
> det tidspunkt ikke længere ved, hvad afsender-serveren i virkeligheden
> er, og derfor heller ikke kan være sikker på, at NDN kommer retur til

Tror jeg du har ret i, det er nok derfor IIS'en ikke levere mailen. Men
det eneste der undre mig er jo så bare at det ikke er noget problem
med andre MTA'er. Men mere specielt så undre det mig at det ALTID er
IIS'en lokale domæne der forsøger at levere mailen og ikke noget
remote.

> [...]

rigtige gruppe, men jeg takker for de gåde råd indtil videre =).

> Du kan prøve at høre i Windows server-gruppen.

Det prøver jeg.. takker

--
Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-04-06 19:43

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-04-06 17:52

jens@xhaboo.dk wrote:

> [...]
>Notes serveren, så vil notes gerne afvise den med en Delivery Failure.
>Dette forstår IIS'en bare ikke. Det ender derfor med at mailen ryger i

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, så undskyld hvis du har fået
løst problemet.

Men når mails havner i Bad Mail er det fordi

1) Modtageren afviser den i SMTP sessionen
*OG*
2) IIS kan ikke aflevere NDR til Afsenderen fra SMTP envelope.

Og'et er ret væsentligt - for det fortæller at dit problem er at
IIS'en ikke kan aflvere NDR'en. Jeg gætter på du ikke har sat default
delivery til DNS.

Standardopsætningen er at sætte IIS'en til at bruge DNS til delivery
(eller smart-hoste til en anden server evt.) og oprette dine interne
domæner som hostede domæner og relaye dem.

For at undgå at du har et åben relay sørger du for kun at modtage /
relaye mails der er lokale eller remote på serveren. Det kan gøres via
opsætningerne i IISadm.

> [...]
>adresse (Notes serveren). Derudover er der oprettet et stk local domain
>(har den vidst selv oprettet), samt et remote domain som er FQDN ..

Ja, den du'r ikke. Husk at IIS'en behandler NDR's som almindelig mail,
og hvis ikke du tillader / opsætter at den kan sende den enten direkte
eller via en smart-host, ja så fungerer det ikke.

>Nogen ideer?

Og så burde spørgsmålet jo nok have været under
dk.edb.ms-windows.server. Men det er næsten for sent at begynde at
flytte nu.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : jens@xhaboo.dk

Dato : 28-04-06 13:36

Lars Kim Lund skrev:

> [...]
>
> 1) Modtageren afviser den i SMTP sessionen
> *OG*
> 2) IIS kan ikke aflevere NDR til Afsenderen fra SMTP envelope.

Det var sgu rart at få det på plads! For det er det som der konkret
sker ..

> Og'et er ret væsentligt - for det fortæller at dit problem er at
> IIS'en ikke kan aflvere NDR'en. Jeg gætter på du ikke har sat default
> delivery til DNS.

Det er korrekt.. Den er sat op til at være smarthost.

I properties på SMTP servicen har jeg defineret Notes serveren som
smarthost. Dette er for at alt mail bliver sendt ind til Notes.

Under mit domæne jeg har defineret er der sat kryds i Allow incomming
mail to be relayed to this domain og derudover Forward all mail to
smart host (som er Notes serverens ip adresse).

Det er som udgangspunkt det.

> [...]
>
> For at undgå at du har et åben relay sørger du for kun at modtage /
> relaye mails der er lokale eller remote på serveren. Det kan gøres via

Jeps.. Jeg accepere kun mails fra kommer fra firewallen og firewallen
acceptere kun mails, hvor modtager er domæne navnet.

> Ja, den du'r ikke. Husk at IIS'en behandler NDR's som almindelig mail,
> og hvis ikke du tillader / opsætter at den kan sende den enten direkte
> eller via en smart-host, ja så fungerer det ikke.

Måske skulle det så være DNS i stedet? men hvordan sikre jeg mig så
mailen ikke looper, hvis du forstår?

> Og så burde spørgsmålet jo nok have været under
> dk.edb.ms-windows.server. Men det er næsten for sent at begynde at
> flytte nu.

Ja det er jeg altså ked af, jeg håber tråden kan blive lidt endnu
for det er ret spændende at høre jeres bud og selv blvie lidt
klogere.

--
Jens

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-04-06 17:54

jens@xhaboo.dk wrote:

> [...]
>mail to be relayed to this domain og derudover Forward all mail to
>smart host (som er Notes serverens ip adresse).

Det er forkert!

Den opsætning fungerer kun hvis modtageren accepterer al mail. F.eks.
et andet relay. Og ja, det scenario kan man godt have. Der kan være
flere funktioner, som styres af forskellige "relays".

Men i dit scenario. Forkert.

Den rigtige opsætning er at sætte global indstilling til DNS (dvs.
fjerne smart hosten) og oprette dit domæne som remote og smart hoste
det.

En mulig alternativ løsning. Hvis du gerne vil have at din Notes
partout skal sende mails ud af dit miljø, så kan du godt smart hoste
alt til den. Så vil den forsøge at sende NDRs via den. Men det kræver
at du tillader SMTPSVC at relaye gennem Notes serveren. Det er
formentlig ikke tilladt som udgangspunkt. Og derfor dit problem.

Det der sker i praksis er formentlig:

1) SMTPSVC modtager mail den forsøger at sende til Notes
2) Notes afviser den i SMTP laget.
3) SMTPSVC forsøger at sende NDR via Notes
4) Notes afviser mail fordi modtage ikke er local
5) SMTPSVC gentager forsøg indtil TTL udløber og lægger den i Bad
Mail.

>Jeps.. Jeg accepere kun mails fra kommer fra firewallen og firewallen
>acceptere kun mails, hvor modtager er domæne navnet.

Så SMTPSVC er ikke den første MTA? Eller hvordan skal jeg forstå det?

>Måske skulle det så være DNS i stedet? men hvordan sikre jeg mig så
>mailen ikke looper, hvis du forstår?

Det er indbygget. Du kan indstille hvornår den skal identificere et
loop. Det sker ud fra antallet af received linier i headeren.

Men hvorfor mener du at mailen skulle loope? Din server vil bruger
"postmaster@mydomain.tld" og NULL afsender i SMTP laget når den
bouncer beskeden. Så det vil ikke loope.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/