Netværksproblemer
Fra : SonofonoS

Dato : 21-04-06 15:16

Hej alle.

Nu har jeg over et par dage forsøgt at få 2 maskiner til at snakke
sammen. Opsætning ser således ud:

Internet

ADSL Modem

Switch/hub
| |
PC1 PC2

Begge maskiner kører windows xp pro, med SP2 + patches.
Meningen er at de skal kunne benytte fildeling mellem hinanden og PC2
skal have adgang til en delt printer på PC1.
Begge maskiner får automatisk tildelt en global IP-adresse:
83.73.xxx.xxx

Jeg har selv en mistanke om at jeg forsøger forgæves fordi jeg ikke
har en router som kan tildele en lokal ip f.eks. 192.168.1.10

Er det der den er gal eller er der noget andet i vejen?
Er der brug for flere informationer, så skriv endelig.

På forhånd tak

Henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-06 15:33

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> wrote:

> [...]
>skal have adgang til en delt printer på PC1.
>Begge maskiner får automatisk tildelt en global IP-adresse:

Fil- og printerdeling på offentlige ip-adresser er ren galimatias - Alle
vi andre herude på nettet får principielt adgang til dine computere og
printer, og det er vel næppe det du ønsker

>Jeg har selv en mistanke om at jeg forsøger forgæves fordi jeg ikke
>har en router som kan tildele en lokal ip f.eks. 192.168.1.10

Forklaringen på det ikke virker nu er formentlig at XP's indbyggede
firewall blokerer for fil-delingen. Eller du har måske 'glemt' at
aktivere NetBios over TCP/IP.

Anyway: Jeg vil stærkt anbefale at du isolerer dit netværk på lokale
ip-adresser bag en bredbåndsrouter inden du åbner for fil- og
printerdeling.

Alternativt kan du køre fil- og printerdeling over en alternativ
protokol som NetBEUI (der ligger på windows CD'en under ValueAdd
folderen). Men det kræver at du har 100% styr på din opsætning. Får du
på et tidspunkt aktiveret NetBios over TCP/IP har vi andre pludselig
adgang til alle dine hemmeligheder....

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-06 20:12

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Fil- og printerdeling på offentlige ip-adresser er ren galimatias - Alle
> vi andre herude på nettet får principielt adgang til dine computere og
> printer, og det er vel næppe det du ønsker

OP kan bruge NetBEUI protokollen til at dele med lokalt, uden en router.

Fra : SonofonoS

Dato : 21-04-06 19:46

Hej.

Tak for svaret.
Har jeg forstået dig ret, hvis det eneste jeg kan gøre for at få det
til at virke som jeg gerne vil have, er at købe en router, og så
lade den sørge for tildelingen af ip-adresser?

Henrik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-04-06 20:52

"SonofonoS" <henrik@wendelbo-hansen.dk> writes:

> Har jeg forstået dig ret, hvis det eneste jeg kan gøre for at få det
> til at virke som jeg gerne vil have, er at købe en router, og så
> lade den sørge for tildelingen af ip-adresser?

Ikke det eneste, men det giver en rimelig høj sikkerhed for at I ikke
får "indbrud" ved et uheld.

Herudover er der den fordel at man slipper for at bekymre sig om
hvorvidt de offentlige ip-adresser ligger i samme segment - ellers
skal al trafik mellem maskinerne lige en tur ind om centralen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-04-06 22:03

> [...]

>til at virke som jeg gerne vil have, er at købe en router, og så
>lade den sørge for tildelingen af ip-adresser?

Det kan lade sig gøre på andre måder - f.eks ved at bruge alternative
netværks protokoller som NetBEUI.

Men vil du gøre det let-og-bekvemt for dig selv, er en billig
bredbåndsrouter til 300,- den optimale løsning.

<mlr>