WLAN router med dårlig dækning
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 12:41

Ja det lyder åndssvagt men nogen som kender til en ethernet NAT router, med
et par FastEthernet porte samt WLAN hvorpå sendestyrken kan nedjusteres og
som ikke har den bedste dækning.

Hvorfor? De skal bruges i mindre kontor lokaler på ca. 9-16 m2. Disse
kontorer ligger så side om side og der kan/skal være en sådan router i
hvert lokale.

Jeg har testet med D-link DI-634M, den kan justeres med sendestyrken, men
selv ved 12,5% dækker den ufattelig godt og selv igennem betonvægge.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-06 13:18

On 21 Apr 2006 11:41:10 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> Hvorfor? De skal bruges i mindre kontor lokaler på ca. 9-16 m2. Disse
> kontorer ligger så side om side og der kan/skal være en sådan router i
> hvert lokale.

Kontorerne ligger ikke, så du kan lægge kanalerne ud som 1-6-11, så de
ikke overlapper?

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 13:39

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> crashed Echelon writing

> Kontorerne ligger ikke, så du kan lægge kanalerne ud som 1-6-11, så de
> ikke overlapper?

Nopes desværre. De vil alle kun have kanal 6 til rådighed grundet 1 og 11
er reserveret til anden side.

Hvis bare der var flere frekvenser til rådighed, ak ja.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-04-06 18:12

On 21 Apr 2006 12:39:27 GMT, Bjarke Andersen

> Nopes desværre. De vil alle kun have kanal 6 til rådighed grundet 1 og
> 11 er reserveret til anden side.

Det var dog en uhensigtsmæssig kanalplanlægning...

> Hvis bare der var flere frekvenser til rådighed, ak ja.

802.11a

-A

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 18:22

> Det var dog en uhensigtsmæssig kanalplanlægning...

Tja, men det er forbeholdt hotspot områder.

> 802.11a

Det kører vi skam osse med i hotspot områder, men det er jo ikke alle der
lige har et 802.11a kort i deres maskine.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-04-06 09:50

On 21 Apr 2006 17:21:31 GMT, Bjarke Andersen

> Tja, men det er forbeholdt hotspot områder.

Det bliver det IMO ikke mindre uhensigtsmæssigt af... At afsætte to
kanaler til hotspots, når der kun er tre ikke-overlappende ialt, er
.... well, usmart.

Som James er inde på, ville jeg også lave en fælles løsning. De forsk.
firmaer kan køre på samme trådløse net men på hvert sit SSID (trådløse
VLAN), og man kan så lave et enkelt SSID til gæster/hotspot. Der er
ingen god grund til at bruge separate kanaler til det.

-A

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-04-06 13:56

> [...]

> Jeg har testet med D-link DI-634M, den kan justeres med sendestyrken, men
> selv ved 12,5% dækker den ufattelig godt og selv igennem betonvægge.

Prøv om du ikke kan styre dækningsområderne med en reflektor bag
antennerne. Se f.eks her

http://www.freeantennas.com

Fra : Sune Storgaard

Dato : 21-04-06 14:06

Bjarke Andersen wrote:
> Ja det lyder åndssvagt men nogen som kender til en ethernet NAT
> router, med et par FastEthernet porte samt WLAN hvorpå sendestyrken
> kan nedjusteres og som ikke har den bedste dækning.

En wrt54g med sveasoft's firmware kan reguleres i sendestyrken.
Dog ikke alle versioner der kan flashes med sveasofts.

Clienterne sender jo også, så det kræver vist en portion held/snilde at få
det til at spille.

Der findes iøvrigt en dk.edb.netvaerk.traadloest :)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 15:07

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> crashed Echelon writing

> Der findes iøvrigt en dk.edb.netvaerk.traadloest :)

Har søgt man kan overhovedet ikke finde den på SunSite med mit news klient

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 15:09

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Har søgt man kan overhovedet ikke finde den på SunSite med mit news
> klient

Hvilket viste sig at være min klient som var blevet sur, artikel bliver
postet der istedet.

--
Bjarke Andersen

Fra : James Rune Hansen

Dato : 21-04-06 21:09

> Jeg har testet med D-link DI-634M, den kan justeres med sendestyrken, men
> selv ved 12,5% dækker den ufattelig godt og selv igennem betonvægge.

Hvad med at tænke på en anden måde. Hvad med at sætte 2-3 gode AP's op som
kan dække alle kontorne.

Der findes AP's som fx kan broadcaste 8 forskellige SSID'er med forskelligt
sikkerheds niveau (WPA, WEP eller ingen) på hver. De kan så smide trafik fra
de forskellige sikkerheds profiler ud på forskellige VLAN's

/James

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 21:18

"James Rune Hansen" <james@jemmer.dk> crashed Echelon writing

> Hvad med at tænke på en anden måde. Hvad med at sætte 2-3 gode AP's op
> som kan dække alle kontorne.

Nopes, for hvert kontor har egen individuel internetadgang, og kontorene
har intet med hinanden at gøre (individuelle virksomheder).

--
Bjarke Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-04-06 22:17

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> writes:

> Nopes, for hvert kontor har egen individuel internetadgang, og kontorene
> har intet med hinanden at gøre (individuelle virksomheder).

Det er jo noget rod.

Kan du få lov til at tapetsere med sølvpapir?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 22:42

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) crashed Echelon writing

> Kan du få lov til at tapetsere med sølvpapir?

Næppe det skal gerne være en løsning out of the box, uden modifikationer.
For at sikre at løsningen pludselig ikke ødelægger det for andre, fordi
individer har fjernet sølvpapiret.

Hvis min ønskeløsning selvfølgelig ikke kan lade sig gøre, må jeg jo bare
leve med det, og fortælle folk at kabling "desværre" er vejen frem.

--
Bjarke Andersen

Fra : James Rune Hansen

Dato : 24-04-06 16:00

> Nopes, for hvert kontor har egen individuel internetadgang, og kontorene
> har intet med hinanden at gøre (individuelle virksomheder).

Hvad med om du sammen med alle virksomhedderne som er intresseret i trådløs
snakker sammen.. Og laver en fælles løsning.. Så de bruger den samme
infrastruktur men på hvert sit vlan. Det ved jeg fungerer flere steder i
københavn.

Det er måske den bedste løsning for alle. Så er der 1 person som styrer
kannal struktur.

/James

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-04-06 17:38

> [...]
> steder i københavn.
>
> Det er måske den bedste løsning for alle. Så er der 1 person som

Det ville være det mest praktiske, men vi er ikke interesseret I at udbyde
wireless og support deraf udover de hotspot områder der allerede findes.

Det med routeren er udelukkende for at have alternativer på lager, i
tilfælde af folk ikke kan sætte udstyr op selv, som overholder de
retningslinjer vedr trådløst netværk der er sat i området.

--
Bjarke Andersen