Deling af mapper, dog med en enkelt undtag~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 20-04-06 21:26

Hey...

Normalt når jeg har rodet med netværk kræver det som regel at kunne dele
sine mapper med hinanden, nu er jeg rendt ind i en opgave som jeg ikke helt
kan gennemskue, måske du kan

Vi sidder på et lille netværk, med en server der kører mailsystem, ftp,
regnskab og printerserver.

På denne sidder 3 klienter og 2 printere, primært den ene klient har hidtil
delt en del mapper til de øvrige brugere, en ting vi nok skal have over på
serverdelen, den tid den glæde.

Nu er sagen at vi evt. får en ny part ind i billedet som ikke skal kunne
tilgå de øvriges delte mapper, ej heller serveren, men via netværket kunne
tilgå internet, og også gerne printere.

Så jeg leder efter en måde t udelukke denne ene bruger, og er ikke så meget
dus med at have koder og lign, på mapper.

Er der en opskrift på en løsning på dette ?

Skal nævnes at maskirne kender hinanden via TCP/IP og workgroup.

Mvh

Kim

Fra : Eizo

Dato : 21-04-06 10:18

Hej Kim

Du bør oprette en global group hvor du putter de brugere ind i der
skal have adgang til mapperne.
Du skal så vælge sikkerhed på de mapper det drejer sig om og fjerne
"everyone" eller "alle" og sætte den
nye gruppe ind med de nødvendige rettigheder, læs redigere, skrive,
læse osv.
Det gør det let for dig at administrere fremover idet du kun skal
redigere i den ene gruppe for at tilføje fjerne en bruger, og samtidig
har du styr på alle rettighederne.

Den ene bruger skal selvfølgelig ikke være med i denne gruppe du
opretter.

Som du kan læse af ovenstående, drejer det sig om
udelukkelsesmetoden. Man starter meget restriktivt og tildeler så
rettigheder efter behov.

HUSK at du ikke må fjerne administrator fra gruppen. Og det er en god
ting at omdøbe en administrator til et andet navn og bruge det som
admin fremover.

Held og lykke med projektet

Rgs Eizo

Fra : Eizo

Dato : 21-04-06 10:19

Ups læste lige Workgroup, så skal du selvfølgelig lave gruppen
lokalt på din server

Rgs Eizo

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-04-06 10:54

"Eizo" <tmn@it.dk> wrote in message
Ups læste lige Workgroup, så skal du selvfølgelig lave gruppen
lokalt på din server

Hey...

Super, tak for hjælp foreløbig.

Da dette område er lettere nyt for mig, hvor starter jeg med at oprette
denne gruppe, og vil de medlemmer der skal være, skulle være de samme navne
og koder, som de logger ind med på deres lokale maskiner ?

Mvh

Kim

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 21-04-06 11:13

"Eizo" <tmn@it.dk> wrote in message
Ups læste lige Workgroup, så skal du selvfølgelig lave gruppen
lokalt på din server

Upsss., det slår mig lige, at det nok hører med til historien, at denne
"server" ikke er en serversoftware, det er en starndard Win XP pro, som blot
her i universet er omdrejningspunkt.

Ved ikke om det har betydning for din løsning

Hygge

Kim

Fra : Eizo

Dato : 22-04-06 09:56

Hej igen Kim

Nej det har det ikke

Du skal højreklikke på Denne Computer og vælge Administration.
Herefter vælger du Computeradministration. Vælg så menupunktet
Lokale Brugere og Grupper.
Derinde giver det så sig selv tror jeg
Brugerne skal selvfølgelig være oprettet på din "servermaskine"
inden du kan tilføje dem til gruppen.
Men det er jo også lige ud af landevejen. Husk at tildele de rigtige
rettigheder til gruppen på det share
de nu skal have adgang til.

Rgs Eizo

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 22-04-06 14:35

"Eizo" <tmn@it.dk> wrote in message
Hej igen Kim

[...]

Hey Hey...

Gætter jeg rigtigt hvis jeg så skal oprette brugerne, med de samme
brugernavne & passwords de har på den maskine de skal tilgå serveren fra ?

God weekend

Kim