web server - sme server hjælp
Fra : Kalle Møller

Dato : 14-04-06 22:38

er krydspostet i dk.edb.system.unix - men jeg er sendt videre til denne
gruppe..

Hej
Jeg er en total newbie på linux/unix området.
Jeg er ude efter at sætte en privat webserver op.

Jeg har følgende problematik jeg skal have løst.
jeg er bredbåndskunde ved tdc. Jeg har et ønske om at bruge en gammel pc som
webserver.
Den skal kunne hoste nogle websider og nogle fotos. Gerne senere bruges som
ftp server.

Vi har allerede 3 pc´er i hustanden som er forbundet via en router og er på
nettet gennem denne. den 4 skal på samme router og virke som webserver.
-------
Jeg har installeret smeserveren på den gamle pc. Når jeg går igennem
installations vejledningen skal jeg vælge hvilken type server jeg vil have -
jeg vælger "server and gateway" - så kommer følgende meddelse - "only one
network adapter" - "single network adapter". Jeg bliver så nødt til at vælge
"server only".
-------
Når jeg skal vælge ip adresse på lokalnetværket - vælger at indtaste en
ledig ip i den samling af ip adresser der er "***.***.**54" de andre pc´r i
netværket har 50 - 52 og 53 tilsidst.

Når jeg indtaster ip adrssen fra en anden pc i netværket - kommer "serveren
blev ikke fundet".

Hvorfor ??
-------
jeg har også fravalgt dhcp - da routeren gør dette - det er valgt som
mulighed her.
-------

Jeg har dynamsik ip. Hvordan løses problemet med f.eks et domæne navn:
www.?????.dk som skal sendes til en dynamisk ip.

Hvordan løses problemet med hvordan trafikken til serveren sendes til den
"rigtige" pc - altså server pcén, når man har 4 pcér og en dynamsik ip
adresse. - gøres dette i routeren - det er en jensen router - og der er
noget med dynamisk ip og valg af dyndns.org.

Hjælp hjælp -
Kalle Møller

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 16-04-06 11:11

Kalle Møller wrote:
> [...]
> one network adapter" - "single network adapter". Jeg bliver så nødt til at

Hvis den skal fungere som gateway skal der to netkort i - et til det
eksterne og et til det interne net. Du kan faktisk erstatte SME'en med din
router hvis du ville, og det der kommer ud af "væggen" er ethernet. Det
vile give dig mulighed for at benytte SME'ens logging og båndbredestyring
(hvis den har det) samt SME'ens firewall muligheder.

Hvis den er serve only, er den "blot" en server på lokalnetværket, men kan
stadig være en webserver.

> [...]
> i netværket har 50 - 52 og 53 tilsidst.
>
> Når jeg indtaster ip adrssen fra en anden pc i netværket - kommer

Du vil få det lettere hvis den får en fast IP på dit lokalnetværk. En IP der
der ikke er en del af DHCP puljen fra routeren.

> [...]
> adresse. - gøres dette i routeren - det er en jensen router - og der er
> noget med dynamisk ip og valg af dyndns.org.

Ja i routeren (hvis du ikke lader sme'en blive router) laver du
portforwarding fra den externeIP til serverens interne I. For en webserver
er det port 80 og port 143 du skal forwarde.
Ved ikke hvordan det gøres i en Jensenrouter, men der er nok et sted med
portforwarding eller NAT.
Det er NA der sikrer at trafik til og fra internettet kommer til rette
computer på lokalnettet. Og også her du så kan bestemme hvis der er en
bestemt der skal have noget bestemt trafik.

dundns er en glimrende måde at få domainenavn oversat til IP nummer hvis man
ikke har fast IP. Men det er klart lettere at skifte til fast IP hvis du
kan det hos din ISP'er.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at du skal være varsom og forsigtig, for et
fejlkonfigureret system bliver meget hurtigt udnyttet af hackere. Hurtigere
end man kan forestille sig.

/Andreas