Hvilken Router?
Fra : Rick

Dato : 12-04-06 10:24

Hejsa!

Jeg har laest de andre indlaeg omkring routere, men jeg synes ikke
rigtig, at jeg kan bruge dem.
Jeg har brug for en router til et netvaerk, hvor der p.t. er 2
computere tilsluttet. Der kommer til at vaere 4 - om et par aar, naar
ungerne bliver gamle nok, 6, men til den tid findes der nok en anden
teknologi.

Det er et krav, at de enkelte tilslutninger skal kunne begraenses i
baandbreden. Det vil sige, at hver tilslutning for eksempel bliver
tildelt 1 Mbit download hastighed.

Det skal ikke vaere traadloest.

Routeren skal have indbygget ADSL-Modem

Skal I have flere informationer, saa bare spoerg.

Hvilke routere findes der, som opfylder de krav?

Fly

Fra : CopyCat

Dato : 12-04-06 23:06

> Routeren skal have indbygget ADSL-Modem

Hvorfor skal der være indbygget Modem ?? .. normalt leverer ISP det med
forbindelsen ..

~~Frank .,

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-04-06 21:51

On Thu, 13 Apr 2006 00:06:12 +0200, "CopyCat" <Not@vailable.Sorry>
wrote:

> Hvorfor skal der være indbygget Modem ?? .. normalt leverer ISP det med
> forbindelsen ..

Der er sådan set to muligheder: Enten gider man ikke have et løst
modem flydende eller også leverer udbyderen ikke et med. CyberCity gør
fx ikke (på deres egne forbindelser).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : P.L.

Dato : 14-04-06 22:23

On Fri, 14 Apr 2006 22:51:20 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Der er sådan set to muligheder: Enten gider man ikke have et løst
>modem flydende eller også leverer udbyderen ikke et med. CyberCity gør
>fx ikke (på deres egne forbindelser).

-- Snip fra:
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/

Ovenstående inkluderer:
En Cybercity standardrouter (Zyxel eller Cisco) som du låner af
Cybercity. Routeren fungerer, uanset hvilket styresystem du benytter.
Du har også mulighed for at leje en trådløs router, så du kan få
bredbånd i hele hjemmet - uden ledninger.

Cybercitys routere leveres med NAT-funktionalitet der indebærer, at
uvedkommende har sværere ved at få adgang til din computer.
-- Snip hertil.

Hmm, ser da ud til at de leverer en Router, kunne da heller ikke
forstå at folk først skulle investerer i en sådan for at kunne benytte
CC.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-04-06 06:43

On Fri, 14 Apr 2006 23:22:43 +0200, P.L. <Not@Valid.invalid> wrote:

> Hmm, ser da ud til at de leverer en Router, kunne da heller ikke
> forstå at folk først skulle investerer i en sådan for at kunne benytte
> CC.

Jeg skrev ikke, at de ikke leverer en router. Jeg skrev, at de ikke
leverer et (løst) modem. Hvis man gerne vil bruge noget andet end den
router, CC leverer, har man altså brug for en med indbygget modem.

-A

Fra : CopyCat

Dato : 15-04-06 13:38

> Der er sådan set to muligheder: Enten gider man ikke have et løst
> modem flydende eller også leverer udbyderen ikke et med. CyberCity gør
> fx ikke (på deres egne forbindelser).

Skal modemmet ikke passe til det udstyr der sidder på centralen ? ..
ihvertfald de gamle TDC forbindelser med Siemens udstyr, var der ingen kære
mor.. det skulle være det samme..
Det skal det måske ikke længere ?

Men hvis det er en CC forbindelse han skal bruge den til .. så skal routeren
jo også kunne køre PPPoA, og det ville jo være et væsentligt spørgmål at få
opklaret ..

~~Frank .,

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-04-06 21:58

On Sat, 15 Apr 2006 14:38:28 +0200, "CopyCat" <Not@vailable.Sorry>
wrote:

> Skal modemmet ikke passe til det udstyr der sidder på centralen ? ..

Jo.

> ihvertfald de gamle TDC forbindelser med Siemens udstyr, var der ingen
> kære mor.. det skulle være det samme..

Nej, det skulle ikke være det samme. Det skal blot være kompatibelt,
hvilket er en væsentlig forskel.

Det svære kan selvfølgelig være at finde noget der er kompatibelt, for
i praksis er man nødt til at prøve sig frem (eller bruge noget, som
andre har prøvet sig frem til).

> Men hvis det er en CC forbindelse han skal bruge den til .. så skal
> routeren jo også kunne køre PPPoA, og det ville jo være et væsentligt
> spørgmål at få opklaret ..

Alle routere med et ADSL-interface bør kunne køre PPPoA.

Disse er der folk, der har fået til at virke med CyberCity:
Cisco 677, 678, 827, 837, SOHO77, SOHO97
Cisco whatever med ADSL-WIC
D-Link DSL 300T (gamle versioner), DSL G604T
Draytek Vigor2600
Eicon Networks DIVA ADSL modem
Linksys WAG54G, AG041 (gamle versioner)
U.S. Robotics SureConnect 9105, 9106
ZyXEL Prestige 640, 650, 660HW

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-06 14:18

"Rick" <x_nospam_x@gmx.net> skrev

> Det er et krav, at de enkelte tilslutninger skal kunne begraenses i
> baandbreden. Det vil sige, at hver tilslutning for eksempel bliver
> tildelt 1 Mbit download hastighed.

Den slags koster kassen!

> Routeren skal have indbygget ADSL-Modem

Hvorfor?

Det bliver svært at finde når du også skal have båndbreddebegrænsning, og du
skal samtidig være sikker på, at den passer til den DSL protokol, din
udbyder har valgt. Brug istedet det modem, din udbyder har leveret. Så er du
sikker på optimal forbindelse.

Jeg kender desværre ingen routere, som har båndbredde management, men mon
ikke, at det er nemmere eller i hvert fald billigere at sætte en lille linux
pc op, som fungerer som router, firewall og båndbredde manager.

Måske kan du få en switch, som kan begrænse båndbredde, men jeg gætter på,
at du hurtigt kommer af med 4-5000,-

Claus