Router - fast ip
Fra : LM

Dato : 10-04-06 22:42

Hvordan sætter jeg mine pc'ere op til fast ip på min router? Det er en
WRT54GP2. Den har WLAN, men mister ind imellem lige forbindelsen et kort
øjeblik. Har fået at vide, det måske vil virke bedre med fast ip.

Går ud fra jeg skal disable dhcp, men kan ikke se noget opsætning af fast ip
via router administrationen.

Mvh Lars

Fra : Hans

Dato : 10-04-06 22:47

LM wrote:
> [...]
> kort øjeblik. Har fået at vide, det måske vil virke bedre med fast ip.
>
> Går ud fra jeg skal disable dhcp, men kan ikke se noget opsætning af

Det er dine maskiner som skal sættes op med fast ip, ikke routeren, men det
er korrekt at du skal disable dhcp i routeren.

Hans

Fra : LM

Dato : 10-04-06 22:49

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> LM wrote:
> Det er dine maskiner som skal sættes op med fast ip, ikke routeren, men
det
> er korrekt at du skal disable dhcp i routeren.

Ok, disabler og sætter så bare netværket op på pc'en med den øsnkede ip.
Prøver jeg lige.

Mvh Lars

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-04-06 23:00

LM wrote:

> Ok, disabler og sætter så bare netværket op på pc'en med den øsnkede ip.
> Prøver jeg lige.

Du behøver ikke disable DHCP på routeren....blot bruge en IP addresse der
ikke er i DHCP puljen.
Det gør at hvis venner skal låne lidt netværk når de er på besøg, ville de
ku bruge DHCP og dermed undgå konfigurering af deres netkort.

Jeg tror nu ikke det skulle hjælpe på periodiske udfald ikke at bruge DHCP,
med mindre udfaldene konsekvent sker ved udløb af DHCP "levetiden".

/A

Fra : Ole

Dato : 11-04-06 11:19

"Andreas Lorensen" <andlo@sodemark.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> DHCP,
> med mindre udfaldene konsekvent sker ved udløb af DHCP "levetiden".

At disble DHCP i router virker ikke som nogen synderlig god idé. Det kan
give lidt for mange issues, eksempelvis, hvis du tager pc'en med et andet
sted, eller du eksempelvis har en på besøg, der har en pc med.

Ole

Fra : Calle.

Dato : 12-04-06 10:53

Hans wrote:

> Det er dine maskiner som skal sættes op med fast ip, ikke routeren,
> men det er korrekt at du skal disable dhcp i routeren.

Ikke hvis han lægge de faste uden for DHCP range. Så har han den fordel at
andre PCere der tilsluttes stadig får en IP fra DHCPen

--
*** Calle ***

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-04-06 23:27

"LM" <nospam@nospam.no> wrote:

> [...]
>øjeblik. Har fået at vide, det måske vil virke bedre med fast ip.
>
>Går ud fra jeg skal disable dhcp, men kan ikke se noget opsætning af fast ip

Fast IP-adresse opsættes i reglen på computerne, ikke i routeren.

Du behøver/skal ikke de-aktivere routerens DHCP-server. Du skal bare
tildele adresser uden for det område som routeren uddeler. Min router
uddeler f.eks i området 192.168.1.100-199 og jeg har så et par maskiner
med fast ip-adresse i området 192.168.1.200-250.

Husk at du skal opsætte ip-adresse, netmaske, DNS-server og
standard-gateway på maskinerne. De to sidste adresser skal 'pege' på
routeren.

- - - -

Men iøvrigt vil faste ip-adresser næppe løse problemet med ustabil
forbindelser. Der skal du nok kigge lidt på routerens opsætning...

<mlr>

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-04-06 00:32

Michael Rasmussen wrote:
> Men iøvrigt vil faste ip-adresser næppe løse problemet med ustabil
> forbindelser. Der skal du nok kigge lidt på routerens opsætning...

Har oplevet præcis det samme (som mange andre) med den router, og det
nytter intet at skifte fra dhcp til statisk. Netkort/OS med mediasense vil
opleve at laget forsvinder under kortet, ganske som om man tog netkablet ud.
Man kan selvfølgelig slå mediasense fra, eller sætte en switch imellem, men
det løser ikke problemet, fjerner kun de værste symptomer. voip samtaler
bliver stadigvæk kappet osv.

Jeg har haft en tur igennem linksys's "support", hvilket ikke just var noget
hit. Den flinke supporter forsøgte notorisk at tørre problemet af på min
voip udbyder, som han mente skulle give mig en ny firmware. Hvis LM skulle
få lyst til at tage en tur igennem supporten, så er her nogle af de ting jeg
blev foreslået, dem kan LM så forsøge på forhånd, og skrive det er prøvet.

Flashe firmwaren til Firmware Version: 1.30.04beta , fra ftp.linksys.com
Sætte korrekt værdi af MTU (1500 er korrekt for mig, også prøve med 1492)
Sætte lav/høj prioritet på de 3 lanporte
Andre kabler
Andet netkort
Forskellige værdier til QOS
Slå port triggering, smz, upnp, phone delen fra.
Spørge min voip udbyder og forhandler efter en anden firmware(..!!)
Ombytte routeren, samme skete med nr 2..

Evt. henvis til disse 2 support "incidents" 060221-001208 ,060205-021472 .

Han nægtede dog til det sidste at der skulle være nogle kendte problemer ,
omend en tur på google hurtigt viser det modsatte.

Jeg kan kun anbefale folk der har lignende problemer at melde det til
linksys, på et tidspunkt må de da indse problemet...skulle man tro...
...naivt....

Fra : Calle.

Dato : 12-04-06 10:55

Sune Storgaard wrote:

> [...]
>
> Jeg kan kun anbefale folk der har lignende problemer at melde det til
> linksys, på et tidspunkt må de da indse problemet...skulle man tro...

Har også lige droppet 2 linksys'er. det er alt for ustabile.
Efter skift til andet mærke kører det bare

--
*** Calle ***

Fra : Lyhn

Dato : 12-04-06 18:45

Calle. wrote:

> Har også lige droppet 2 linksys'er. det er alt for ustabile.
> Efter skift til andet mærke kører det bare

Og mærke og model(ler) er?

Fra : Calle.

Dato : 12-04-06 23:58

Lyhn wrote: