Jeg kan ikke se andre computere på netværk~
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-04-06 13:10

Jeg vil gerne have hjælp til følgende:
Når jeg klikker på "View workgroup computers" får jeg følgende
fejlmeddelelse: "Homenet is not accessible. You might not have permis´sion
to this network resource. Cantact the administrator of this server to find
out if you have access permissions"

Jeg kan se på nettet, at det er en kendt fejlbeskrivelse, men jeg har ikke
fundet løsningen.

Problemet har ikke altid været der. Har kørt netværksquiden flere gange men
det hjælper ikke en hat.

De tre maskiner på LAN'et kører alle WinXp SP2 med disablet firewall.

--

Med venlig campinghilsen
Erik Nielsen - Odense.

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 16:46

Erik M. Nielsen wrote:
> [...]
> gange men det hjælper ikke en hat.
>
> De tre maskiner på LAN'et kører alle WinXp SP2 med disablet firewall.

ikke aktiveret fil og udskriftsdelige, måske spææret i firewall

--
*** Calle ***

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-04-06 17:30

Fil og udskriftsdeling er aktiveret.
Som jeg skrev, så er firewall deaktiveret.

Fra : Christian Mygind

Dato : 09-04-06 20:16

Erik M. Nielsen wrote:
> Fil og udskriftsdeling er aktiveret.
> Som jeg skrev, så er firewall deaktiveret.

Har du aktiveret gæstekontoen på maskinerne?

/Chr

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 09-04-06 21:50

Ja, det har jeg.
Og jeg kan ikke se arbejdsgruppen, ej heller min egen maskeine. Dette er ens
for alle tre klienter.

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:03

Erik M. Nielsen wrote:
> [...]
>

> Med venlig campinghilsen
> Erik Nielsen - Odense.
> Hobby 495 Excelent Ufe - Peugeot 406 2.0 ST - TomTom navigation.

ind i mappeindstillinger og sæt hak i brug enkelt fildeling.
Gøres således:
Åbner en mappe > funktioner > mappeindstillinger > fanen Vis > så er det
vistnok den øverste

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:00

Christian Mygind wrote:

> Har du aktiveret gæstekontoen på maskinerne?

Er Det sat rigtigt op, behøves gæstekontoen ikke være aktiveret.

--
*** Calle ***

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 09-04-06 18:49

Velkommen i klubben - jeg har det samme problem og som du skriver - mange
andre - der er bare aldrig nogen der har en løsning - skulle du finde en -
så udspred budskabet til alverden - vi er mange der ville blive ovenud
lykkelige

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:09

Arne Rasmussen wrote:
> [...]
> mange andre - der er bare aldrig nogen der har en løsning - skulle du
> finde en - så udspred budskabet til alverden - vi er mange der ville

er det en pro , mce eller home version?
Er det en af de 2 forste så skal du nok lige sætte den til enkel fildeling i
mappeindstillinger
--
*** Calle ***

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-04-06 21:11

On Sun, 9 Apr 2006 14:10:13 +0200, "Erik M. Nielsen"
> [...]

>det hjælper ikke en hat.
>
>De tre maskiner på LAN'et kører alle WinXp SP2 med disablet firewall.

Alle PCer skal være i samme IPscope, de skal alle have noget at
tilbyde (Print/FileShares/etc.)

Det du ser under "Andre computere" er ikke en direkte oversigt over
hvad der på dit netværk, det er en liste over recurser der har fortalt
Browser funktionen at de er tilstede.

Browser funktionen er en service på en Windows NT4/2000/XP/2003 .

Der er en eller op til 3 MasterBrowsere + et antal kandidater til at
blive MasterBrowser (Kaldet BackupBrowsere).

Alle XPer med BrowsersServicen (Afh. af opsætningen af
BrowserServicen) kørende vil prøve at blive MasterBrowser ved opstart.
Dette fremtvinger et "Valg" omkring "hvem skal nu være MasterBrowser
?"
Dette valg tager tid, som reglen er det overstået indenfor 15
minutter, men kan tage op til 52 minutter afh. af
netværkskonstruktion. (Dette er den meget forkortede udgave af hvad
der sker)

Medens "valget" står på er der ingen MasterBrowser og dermed ingenting
at vise under "Andre computere".

Når valget er overstået skal de der har recurser til rådighed
(Print/filShares/SQLdatabaser/oma) fortælle MasterBrowseren om disse
recurser, det tager også lidt tid inden alle har fået sig tilmeldt med
hvad de nu måtte have at tilbyde.

Så for at kunne se noget som helst skal PCerne på enes netværk være
faldet til ro mht Browser funktionen, før man kan regne med at kunne
se nogen recurser på netværket (Under "andre computere").
Det man ser er MasterBrowserens liste over tilmeldte recurser og ikke
en "Her og nu" liste over recurser på enes netværk, den er rent
tidsmessig "gammel" mellem 15 og 52 minutter.

Har man den grimme vane at tænde og slukke for de forskellige PCer man
har på sit netværk ofte, er listen over recurcer ofte
manglende/upålidelig/misvisende.
Jo flere PCer man har på sit netværk jo større er problemet, man kan
mindske det ved at sætte PCerne op så de(n) PC der er tændt 25/7/265
er kandidat til Browserfunktionen og alle andre er ikke.

Køre man i Domain/AD er det nogle helt andre parametere der gør sig
gælende.

/Hans

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 10-04-06 04:57

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> On Sun, 9 Apr 2006 14:10:13 +0200, "Erik M. Nielsen"
> <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> wrote:
snip
> [...]
> er kandidat til Browserfunktionen og alle andre er ikke.
>
> Køre man i Domain/AD er det nogle helt andre parametere der gør sig

Og hvis der - længe - kun er én pc tændt, så bliver den MasterBrowser. Og
selv om andre logger på i løbet af dagen, så vedbliver den første med at
have "overtaget"?
Hvordan løser man det prblem, sådan at alle kan se alle?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-04-06 05:55

On Mon, 10 Apr 2006 05:57:25 +0200, "Erik M. Nielsen"
<genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> wrote:

> Hvordan løser man det prblem, sådan at alle kan se alle?

Den bedste løsningsmodel er simpelthen at glemme Network Neighborhood
(View workgroup computers), der basalt set er et fejldesign[1], og
aldrig har virket ordentligt.

Når man har brug for at tilknytte en ressource på en anden maskine,
kan man bruge formen \\servernavn\sharenavn og taste det ind i stedet
for at bruge browse.

-A
[1] Microsoft havde øjensynligt aldrig hørt om DNS, da de fandt på
det. De troede også, at alle computere sad på et enkelt broadcast-
medie. Og så havde de aldrig hørt om store netværk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-06 07:16

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Når man har brug for at tilknytte en ressource på en anden maskine,
> kan man bruge formen \\servernavn\sharenavn og taste det ind i stedet
> for at bruge browse.

Og hvis den ikke kan genkende servernavn, kan man bruge
\\ipnummer\share i stedet for.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Calle.

Dato : 10-04-06 08:05

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>
> Når man har brug for at tilknytte en ressource på en anden maskine,
> kan man bruge formen \\servernavn\sharenavn og taste det ind i stedet

jeg har åbnet vis alle computere, og trukket linken fra bjælken ud på
skrivebordet (gruppenavnet) så kan jeg direkte tilgå alle computerne i
gruppen derfra
--
*** Calle ***

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-04-06 16:52

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>det. De troede også, at alle computere sad på et enkelt broadcast-
>medie. Og så havde de aldrig hørt om store netværk.

Det værste af det hele er, at selvom Microsoft for længe siden
opdagede store netværk og DNS, så har de ikke ændret browser-systemet.
Faktisk selv efter de indså at en anden fejltagelse (WINS) var død.
Det er stadig lige defekt, selv i Windows 2003.

Gad vide om det bliver ændret i Vista, Longhorn eller what-ever den
næste version kommer til at hedde.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-04-06 06:31

On Mon, 10 Apr 2006 17:52:25 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Det værste af det hele er, at selvom Microsoft for længe siden
> opdagede store netværk og DNS, så har de ikke ændret browser-systemet.

Mjo, men de har da i det mindste efterhånden fået gemt det lidt væk i
forholde til dengang, hvor der var en stor fed ikon på desktop'en med
"Network Neighborhood".

> Det er stadig lige defekt, selv i Windows 2003.

Det morsomme er, at selv ud fra de forudsætninger de havde (primært at
det var et broadcast-medie), implementerede de det virkelig ringe.
Apples Chooser-funktionalitet er/var fx bedre.

> Gad vide om det bliver ændret i Vista, Longhorn eller what-ever den
> næste version kommer til at hedde.

Mon ikke helt det forsvinder for en directory browser engang? Det har
de da lovet et par gange, så måske sker det. Og med lidt held får vi
også den funktionalitet med, at man kun kan se de dele af træet, man
har fået lov til. Det har de da også lovet et par gange.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 11-04-06 16:22

>Mjo, men de har da i det mindste efterhånden fået gemt det lidt væk i
>forholde til dengang, hvor der var en stor fed ikon på desktop'en med
>"Network Neighborhood".

For det første forstod jeg ikke hvorfor det ikke blev overtaget af
WINS, da det kom frem.

For det andet forstod jeg endnu mindre af at de ikke lavede det i DNS
da de udfasede WINS i Windows 2000.

For det tredje forstod jeg slet intet af at de ikke dræbte det i
Windows 2003 da de reviderede diverse ADS / DNS services. Eller i R2
såmænd, men det er så ikke der, de har haft fokus.

Jeg synes det er katastrofalt at man den dag i dag kan have problemer
fordi:

1) Browsersystemet fungerer af helvede til og
2) Der er faktisk systemer der benytter det

Der er faktisk ganske almindelige scenarier hvor browseren simpelthen
ikke fungerer. F.eks. multihomed eller cluster-servere (som i sagens
natur er multihomed). Damn.

Jeg vil se det før jeg tror det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-04-06 06:44

> [...]

>selv om andre logger på i løbet af dagen, så vedbliver den første med at
Nej, der vil blive "Valg" hver gang en kandidat starter op.
Resultatet af valget afh. af versionsnummeret af OSet, er der flere
med samme høje nummer, vinder den der har været tændt længst.

>Hvordan løser man det prblem, sådan at alle kan se alle?
Jamen...... de ser ikke alle, de ser MasterBrowserens liste og ikke
andet.

Det er et meget dårligt system og har alle dage været ustabilt.

Sagt meget kort så er der ikke nogen skudsikker måde/metode at få det
til at virke stabilt på.

Selv om man har en eller flere maskiner der er sat op til at være
MasterBrowser og alle andre maskiner er sat op til "ikke at blande
sig" går det galt med stabiliteten i systemet.

De delte recurser er jo tilstede selv om de ikke ses under "andre
computere", så hvis man ved hvor de er, og hvad de hedder, så er der
jo ikke nogen problemer.

/Hans

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 10-04-06 15:30

> De delte recurser er jo tilstede selv om de ikke ses under "andre
> computere", så hvis man ved hvor de er, og hvad de hedder, så er der
> jo ikke nogen problemer.
>
> /Hans

Tjae, jeg ved snart ikke?

Hvis min PC startes som den første, så kan jeg se lokalnetværket og de
andres maskiner når de startes.
Men hvis min starter som alt andet end nummer et, så kan jeg intet på nettet
bortset fra at pinge mig selv.
Jeg kan ikke pinge de andre og selv om jeg skriver netværksstien eller ip'en
på en af de andre, så får jeg at vide at jeg ikke har adgang.
"Windows cannot find '192.168.1.13'. Check the spelling again, or try
searching for the item by clicking the Start button and then klicking
Search"

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 10-04-06 15:46

> De delte recurser er jo tilstede selv om de ikke ses under "andre
> computere", så hvis man ved hvor de er, og hvad de hedder, så er der
> jo ikke nogen problemer.
>
> /Hans

Sådan ser det ud i event viewer

Event Type: Warning
Event Source: BROWSER
Event Category: None
Event ID: 8021
Date: 10-04-2006
Time: 16:38:03
User: N/A
Computer: SERVER
The browser was unable to retrieve a list of servers from the browser master
\\BIRGITN on the network
\Device\NetBT_Tcpip_{C09360BA-E190-4DCA-B53F-AE4CB5F7951E}. The data is the
error code.

For more information, see Help and Support Center at
Data:
0000: 35 00 00 00 5...

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-04-06 15:28

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med venlig campinghilsen
> Erik Nielsen - Odense.
> Hobby 495 Excelent Ufe - Peugeot 406 2.0 ST - TomTom navigation.

Når jeg sætter en ekstern USB hardisk på den ene maskine så har jeg fuld
adgang til den fra den anden, men ikke til noget andet?

--
Venlig hilsen
Peter Jensen