Kan de dele nettet
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 03-04-06 20:32

Hej NG
Min søn har problemer med at få delt internettet.
Hans computer har et almindeligt netværkskort og et trådløst.
Netværkskortet er tilkoblet en router så der er to computere koblet sammen
via denne router. Det virker fint. Han har så et trådløst netværkskort som
forbinder ham til skolens netværk hvor igennem han også har adgang til
internettet. Kammeraten der er koblet med på routeren vil så gerne have
glæde af min søns internetforbindelse. Kan de dele den via routeren?
mvh
Kurt

Fra : Calle.

Dato : 03-04-06 22:00

Kurt Pedersen wrote:
> [...]
> også har adgang til internettet. Kammeraten der er koblet med på
> routeren vil så gerne have glæde af min søns internetforbindelse. Kan
for ikke at dele ud af sin tråløse kode (så ved man aldrig hvornår der står
en uden på vejen med adgang til ens net, så bør han kun lade kammeraten
komle på routeren via et kabel

--
*** Calle ***

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-04-06 08:32

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
> for ikke at dele ud af sin tråløse kode (så ved man aldrig hvornår der
> står en uden på vejen med adgang til ens net, så bør han kun lade
> kammeraten komle på routeren via et kabel

Jeg tror at du har misforstået opsætningen.

Niels Dybdahl

Fra : Calle.

Dato : 04-04-06 18:19

Niels Dybdahl wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> wrote in message
>
> Jeg tror at du har misforstået opsætningen.
>
> Niels Dybdahl

Hvis kammeraten er på routeren burde han jo have forbindelse til nettet

--
*** Calle ***

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 04-04-06 21:52

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Hvis kammeraten er på routeren burde han jo have forbindelse til nettet
Hej Calle
Det har du ret i, men nu er det jo ikke routeren der etablerer
internetforbindelsen men min søns trådløse netværkskort.
Så man skal altså på en eller anden måde have fortalt routeren at den skal
hente internet-forbindelsen der. Ydermere skal min søns computer have at
vide at den ikke skal hente internetforbindelsen via det indbyggede trådløse
kort men via routeren
mvh
Kurt

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-04-06 08:34

"Kurt Pedersen" <kurt_birgittt@pedersen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> internettet. Kammeraten der er koblet med på routeren vil så gerne have
> glæde af min søns internetforbindelse. Kan de dele den via routeren?

Det kan godt lade sig gøre. Det kræver blandt andet at din søns PC også
router mellem sine to netværkskort og at hans kammerats PC på en eller anden
måde (evt via DHCP) får at vide at internettet nås via din søns PC. Men
hvorfor kører kammeraten ikke også direkte via skolens netværk ? Mangler han
et trådløst kort ?

Niels Dybdahl

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 04-04-06 14:14

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anden måde (evt via DHCP) får at vide at internettet nås via din søns PC.
> Men hvorfor kører kammeraten ikke også direkte via skolens netværk ?
Ja, han mangler et trådløst kort og det er jo ikke godt at vide om han får
sådan et, og da de begge er helt vilde med at komme på nettet ja så kan det
jo ikke gå hurtigt nok. Det ville jo være så dejligt enkelt hvis kammeraten
bare kunne oppe med på min søns opkobling. Kan man ikke fortælle routeren
hvilken ip-adresse internettet har eller lade XP lave en ny
netværksopsætning hvor internetadgangen sker via en anden computer? Måske
internet via modem?
mvh
Kurt

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-04-06 12:01

> [...]
> fortælle routeren hvilken ip-adresse internettet har eller lade XP lave en
> ny netværksopsætning hvor internetadgangen sker via en anden computer?

Nu har du ikke fortalt særlige mange detaljer om opsætningen, så jeg gætter:
- Routeren benyttes bare som switch og DHCP server, men ikke som router.
- Grunden til at de to PCere er koblet sammen er for at spille mod hinanden
- PCerne kører begge en eller anden udgave af Windows
- Begge PCere kører med DHCP opsætning
Du må komme med nogen oplysninger hvis ovenstående er forkert. IP-opsætning
på de enkelte netkort ville også være en hjælp.
Du skal gøre følgende:
- Kammeratens PC skal have at vide at din søns PC er "default gateway". Det
kan sættes op direkte på hans PC eller via DHCP.
- Din søns PC skal have IP-routning slået til. Der plejer at være en
checkbox til dette i IP-opsætningen på Windows NT/2000/XP, men ikke på
Windows 95/98.
Hvis du ikke umiddelbart kan gennemskue hvordan ovenstående gøres (der kan
let opstå rod i routingtabeller og IP-adresser), så er det nok nemmere bare
at forære et trådløst netkort til kammeraten.

Niels Dybdahl