Simpel PHP mail-blog.
Fra : Peter Krog

Dato : 27-05-06 08:14

Jeg har lovet vores lokale idrætsklub at hjælpe dem med en lille hjemmeside
til et stævne.
På siden skal man kunne læse stillingen i en række kampe som kører samtidig
på forskellige lokationer.

Mine evner strækker sig ikke meget længere end simpel HTML så jeg håber der
findes et lille script der kan hjælpe mig.

Jeg forestillede mig at der på hvert sted var en leder med en mobiltelefon
med indbygget mail-klient.
Når der skete noget i kampen sender de en mail til adressen
'kampnummer.password@voresdomæne.dk'
Til hver kamp er der altså oprettet en seperat POP3-konto.

På hovedsiden skulle der så køre X antal scripts der læser disse POP3 konti
og lægger teksten ud på hjemmesiden.
Det behøver kun være den seneste mail fra hver kamp der kommer frem på
siden.
Det må meget gerne være meget simpel - jeg er bare interesseret i at teksten
kommer frem - ikke en masse muligheder for kommentarer o.s.v.

Findes der noget sådan?
Eller skal jeg til at sætte en hel blog-side op?
Nogen anbefalinger?

På forhånd tak!

--
MHV
Peter Krog

Fra : Bent Stigsen

Dato : 28-05-06 14:05

Peter Krog wrote:
> Jeg har lovet vores lokale idrætsklub at hjælpe dem med en lille hjemmeside
> til et stævne.

Har I pt. en hjemmeside og ligger den et sted der kan køre php?

> [...]
>
> Mine evner strækker sig ikke meget længere end simpel HTML så jeg håber der
> findes et lille script der kan hjælpe mig.

Det du forestiller dig nedenfor kan sagtens lade sig gøre, men må
siges at strække sig ud over "et lille script" og unødvendigt
kompliceret hvis jeg ellers tolker dine krav rigtigt.

> Jeg forestillede mig at der på hvert sted var en leder med en mobiltelefon
> med indbygget mail-klient.

Hvis det er noget I/du selv vil lave/administrere, så ville jeg kigge
i retning af telefoner med wap/web-browser. Det vil gøre tingene langt
simplere ved at indrapportere direkte til en webside, måske endda på
et plan hvor du selv kan følge med, selvom du ikke vil vedkende dig
større evner end simpel HTML.

> Når der skete noget i kampen sender de en mail til adressen
> 'kampnummer.password@voresdomæne.dk'
> Til hver kamp er der altså oprettet en seperat POP3-konto.

Hvis I på et tidspunkt skulle komme til at bruge noget i den retning,
så ville det nok være nemmere med et nobody-alias, som fanger alle
ukendte modtager-adresser, så I slipper for oprette/nedlægge kontoer.

> [...]
> og lægger teksten ud på hjemmesiden.
> Det behøver kun være den seneste mail fra hver kamp der kommer frem på

Generelt, den eneste garanti der er (eller oprindeligt var) med mail,
er at den enten kommer frem på et eller andet tidspunkt, eller at du
får svar tilbage om at den ikke kunne leveres. Mails vil formentlig
komme frem i rigtige rækkefølge og inden kampen er færdig, men ingen
garantier.

> [...]
>
> Findes der noget sådan?
> Eller skal jeg til at sætte en hel blog-side op?

Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg kan ikke sige hvordan det vil
komme til at virke, men kig evt. på http://www.blogger.com/
http://help.blogger.com/bin/answer.py?answer=135

/Bent

Fra : Peter Krog

Dato : 28-05-06 15:44

> Har I pt. en hjemmeside og ligger den et sted der kan køre php?

Yep.

> [...]
> simplere ved at indrapportere direkte til en webside, måske endda på et
> plan hvor du selv kan følge med, selvom du ikke vil vedkende dig større

Meningen var jo, at opgaven om indrapportering skulle lægges ud til ca. 10
forskellige mennesker. Derved slipper jeg med en opdatering hver morgen.
De 10 skulle så sende en mail med en tekst som: "Tølløse har scoret og er nu
foran 3-1", og ikke fortage sig noget avanceret. Det vil typisk være en
holdleder eller lign.

Websiden skulle så indeholde de ca. 10 scripts - f.eks. i 10 frames på
hovedsiden.

Siden ville så vise:

Kamp 1: Tølløse-Hundested (fast tekst)
"Tølløse har scoret og er nu foran 3-1" (script med seneste mail til
kamp1.xyz@voresdomæne.dk)

Kamp 2: Bjergby-Bullerby (fast tekst)
"Det står stadig 0-0 ved pausen" (script med seneste mail til
kamp2.xyz@voresdomæne.dk)

o.s.v.

> Hvis I på et tidspunkt skulle komme til at bruge noget i den retning, så
> ville det nok være nemmere med et nobody-alias, som fanger alle ukendte
> modtager-adresser, så I slipper for oprette/nedlægge kontoer.

Det er slet ikke noget problem at oprette/nedlægge de ca. 10 pop3 konti om
dagen.

Jeg tænkte på om man kunne dele opgaven over?
Altså ét script der tømte vores 10 mail-konti og skrev seneste mail ned i 10
forskellige tekst-filer på webserveren. Og et andet script (altså x10) der
viste indholdet af tekstfilerne på websiden.

Men hvis det er alt for stort et arbejde, må jeg heller lave det manuelt
(plan B). Altså så dem der overværer kampene blot sender en SMS til mig, og
jeg opdaterer siden manuelt.
Selv om det kun drejer sig om en lille uges tid, så ville det være noget
smartere hvis det kunne køre automatisk uden jeg skulle være på vagt.

--
MHV
Peter Krog

Fra : Bent Stigsen

Dato : 28-05-06 18:15

Peter Krog wrote:
[snip]

> Meningen var jo, at opgaven om indrapportering skulle lægges ud til ca. 10
> forskellige mennesker. Derved slipper jeg med en opdatering hver morgen.

Den er jeg helt med på. Pointen er at i stedet for at på telefonen
skrive en mail, så (stadig på telefonen) havde et link til en internet
adresse, hvor de bliver præsenteret et par indtastningsfelter.

Hvis du alligevel tænker telefoner med email-facilitet, så vil jeg
næsten formode de også giver mulighed for web. Jeg har en pænt gammel
nokia-telefon, som fint kan vise html-sider og håndtere forms.

[snip]
> [...]
> forskellige tekst-filer på webserveren. Og et andet script (altså x10) der
> viste indholdet af tekstfilerne på websiden.

Jo, det kan laves på mange måder. Der er ikke noget galt med ideen,
men jeg synes du gør det lidt besværligt for dig selv.

> [...]
> Selv om det kun drejer sig om en lille uges tid, så ville det være noget
> smartere hvis det kunne køre automatisk uden jeg skulle være på vagt.

Helt sikkert. Vi skulle nødig ende som slaver af vores egen teknologi.

/Bent

Fra : Peter Krog

Dato : 28-05-06 18:35

> Hvis du alligevel tænker telefoner med email-facilitet, så vil jeg næsten
> formode de også giver mulighed for web. Jeg har en pænt gammel
> nokia-telefon, som fint kan vise html-sider og håndtere forms.

Jeg kan godt se din pointe. Så jeg vil lige teste det af.
Tak for dine input.

--
MHV
Peter Krog