hjælp til Søgefunktion i php
Fra : Ralle

Dato : 12-04-06 14:21

Hej folkens.

Jeg har 2 hjemmesider, http://ralle2005.dk og http://enzolim.dk,
og de er hosted to forskellige steder.

når men altså jeg vil gerne have lavet en søgefunktion hvor man
kan skrive et ord, og så vi den søge efter det ord på alle
siderne på sitet. kan i hjælpe mig med at lave sådan en
funktion??

Jeg ved at jeg kan bruge www.freefind.com men vil gerne lave min
egen.

Ralle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-04-06 15:43

Ralle <ralle_rass@hotmail.com> writes:

> [...]
> kan skrive et ord, og så vi den søge efter det ord på alle
> siderne på sitet. kan i hjælpe mig med at lave sådan en

Gemmer du dit indhold i en database? I saa fald, saa proev at se
paa hvilke muligheder du har under dit givne databasesystem.
MySQL har noget fulltext-soegning, der fungerer ret godt.

Hvis ikke du bruger database, kan du proeve at laese lidt op paa
grep(1) - eller tilsvarende paa en ikke-unix-platform.

`man grep`

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Ralle

Dato : 12-04-06 20:32

> Gemmer du dit indhold i en database?

Ja eller noget af det gemmer jeg i en mysql database som´jeg
adminstrere via phpmyadmin

> I saa fald, saa proev at se
> paa hvilke muligheder du har under dit givne databasesystem.
> MySQL har noget fulltext-soegning, der fungerer ret godt.

Kigger lige!

> Hvis ikke du bruger database, kan du proeve at laese lidt op paa
> grep(1) - eller tilsvarende paa en ikke-unix-platform.
>
> `man grep`

grep?? hvor finder jeg det??

Fra : Ralle

Dato : 12-04-06 20:49

Jeg tænkte lidt på om det kan svare sig at lave en tabel i min MySQL
database ved navn:
"SIDER"

den skal se sådan her ud med undertabbel (eller hvad de hedder)

"SIDER"
- "ID" (1, 2, 3, ... 20, osv.)
- "NAME" (Sidens navn. fx: index.html, index.php /guestbook/gem.php)
- "CONTENT" (Teksten på siderne)
- "IP" (Søgerens IP, så jeg kan se hvem der har søgt!)
- "SEACH_WORDS" (Søgerens søge ord, så jeg kan se hvad de har søgt
under!)
- "BAN" (hvis der er en der har søgt på et ord der ikk er tilladt på
mine sider (Forbudte søgeord vil selvfølgelig blive skrevet med STORE
og fede bokstavet på søgesiden!) (og folk vil altid få en advarsel
først) så vil jeg gerne kunne banne dem i 1 uge, eller ligende! )

altså tabellen hedder "SIDER" og i den er der undertabeller (eller
hvad det hedder) som hedder "ID" "NAME" "CONTENT" "IP" "SEACH_WORDS"
og "BAN"

Tænkte på at det måske ville være den bedste løsning.

Fra : Ralle

Dato : 13-04-06 17:40

Ralle wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> og "BAN"
>
> Tænkte på at det måske ville være den bedste løsning.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at lave sådan en tabel?? og så en
form hvor man kan søge i??

Ralle

--
http://enzolim.dk , http://ralle2005.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-04-06 21:32

Ralle wrote:
> Ralle wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Er der nogle der kan hjælpe mig med at lave sådan en tabel?? og så en
> form hvor man kan søge i??

Jeg foreslår at du lærer lidt om databaser først. Prøv at undersøge hvad
normalisering er for noget.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Ralle

Dato : 14-04-06 13:29

Michael Zedeler wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg foreslår at du lærer lidt om databaser først. Prøv at undersøge hvad
> normalisering er for noget.

normalisering handler om at effektivisere databasen.

altså:

undgå redundans i data, dvs at samme data er lagret forskellige steder i
databasen.
Undgå utilsigtede huller i databasen.
Sikre sig mod utilsigtede "forældreløse" data

er der mere jeg skal undersøge??