Tilføj til favorit - i Firefox
Fra : kim@webactor.dk

Dato : 28-05-06 16:55

Hej Venner -

Jeg har et mindre problem,
som jeg ikke lige kan hitte et direkte svar på.

Kort og godt:

Er det muligt at lave et evt. javascript link på sin hjemmeside.
der tillader " Tilføj til favorit " via Firefox.

Eks. i IE kan man gøre således -
men scriptet skal også virke i Firefox.

<ahref="javascript:window.external.AddFavorite(''>http://www.minside.com','MINSIDE.COM');">

Jeg håber i kan hjælpe - eller guide mig i den rigtige retning.

C yaaaa -
Kimo Clausen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-05-06 17:19

kim@webactor.dk skrev:

>Er det muligt at lave et evt. javascript link på sin hjemmeside.
>der tillader " Tilføj til favorit " via Firefox.

Nej.

PS. Spørgsmål om javascript hører hjemme i
news:dk.edb.internet.webdesign.clientside, men det ændrer ikke på
svaret.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-05-06 18:34

Den 28-05-06 17.54 skrev kim@webactor.dk følgende:

> Eks. i IE kan man gøre således -
> men scriptet skal også virke i Firefox.

Som Kerim skriver, kan det ikke lade sig gøre. Men du kan evt. bruge
nedenstående i stedet for din nuværende løsning:

<script type="text/javascript">
<!-- Begin
if ((navigator.appName == "Microsoft Internet Explorer") &&
(parseInt(navigator.appVersion) >= 4)) {
document.write('<a href=\"#\" class="sidelink"
onclick=\"javascript:window.external.AddFavorite(location.href,document.title)\">');
document.write('Tilf°j denne side i dine foretrukne.<\/a>');
}
else {
var msg = "Tilf°j denne side som bogmµrke ved at trykke pÕ tasterne CTRL
og D.";
document.write(msg);
}
// End -->
</script>

Så vil Firefox-brugerne få vist teksten: "Tilføj denne side som bogmærke
ved at trykke på tasterne CTRL og D." Scriptet finder desuden automatisk
sidens adresse og titel, så du ikke behøver at ændre scriptet for hver side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-05-06 22:21

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> finder desuden automatisk sidens adresse og titel, så du ikke
> behøver at ændre scriptet for hver side.

- men Opera-brugerne vil få samme besked, selv om tastaturgenvejen
i Opera er Ctrl-T.

Man kan teste for Opera med egenskaben window.opera.

NB: Hvad er genvejen i Safari og Konqueror?

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Frank Olieu

Dato : 28-05-06 23:12

_Jens Gyldenkærne Clausen_ skrev | wrote | écrivit (28-05-2006 23:20):

> NB: Hvad er genvejen i Safari og Konqueror?

Konqueror: Ctrl-B

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-05-06 23:49

On Sun, 28 May 2006 23:20:34 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> - men Opera-brugerne vil få samme besked, selv om tastaturgenvejen
> i Opera er Ctrl-T.
>
> Man kan teste for Opera med egenskaben window.opera.

Men man skal også snart til at teste for version, da Opera 9 ændrer på
nogle af tastaturgenvejene, så i version>=9 er det CTRL-D.
Man kan tage det som et tegn på, at det ikke er nogen god idé med sådan et
script
Folk bør selv kunne finde ud af, at tilføje en side til foretrukne. Hvis
de ikke kan det, så kan de nok heller ikke åbne en side fra foretrukne, og
er derved ikke blevet hjulpet af scriptet.
Noget helt andet er, jeg har aldrig set et sådant script på en side, jeg
rent faktisk kunne finde på at lægge i min foretrukne.

--
Ryan Kristensen

Fra : Benny Nissen

Dato : 29-05-06 10:15

Ryan Kristensen ramte sit keyboard den 29-05-2006 00:48 og fik dette ud
af det:

> Noget helt andet er, jeg har aldrig set et sådant script på en side, jeg
> rent faktisk kunne finde på at lægge i min foretrukne.

Vise ord.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-06 11:00

Ryan Kristensen skrev:

> Men man skal også snart til at teste for version, da Opera 9
> ændrer på nogle af tastaturgenvejene, så i version>=9 er det
> CTRL-D.

Argh! - verden er af lave...

Men det er nu forståeligt nok at Opera vælger at følge trop - i
længden er det ikke holdbart at vælge en anden genvej end den
praktisk taget alle andre browsere benytter til bogmærker. Jeg kan
se at Ctrl-T i Opera 9 også kommer til at svare til FF og IE7 -
dvs. "ny tab".

> Man kan tage det som et tegn på, at det ikke er nogen
> god idé med sådan et script

Det er jeg nu ikke så sikker på.

> Folk bør selv kunne finde ud af, at tilføje en side til
> foretrukne. Hvis de ikke kan det, så kan de nok heller ikke
> åbne en side fra foretrukne,

Jeg tror ikke det hænger sådan sammen. Selv om mange nok godt kan
finde ud af at tilføje et bogmærke hvis de tænker sig om, kan et
"bogmærk denne side"-link få dem til at overveje muligheden.
Og selv om vi nok kan blive enige om at det er lettere og hurtigere
at bruge tastaturgenvejen når man kender den, er der rigtig mange
brugere der end ikke overvejer at man kan bruge andet end musen til
at navigere med.

Jeg mener at IE's mulighed for at reagere på "tilføj bogmærke"-
scripts er ganske udmærket, og ærgrer mig over at andre browsere
ikke har en tilsvarende mulighed. Naturligvis skal et script ikke
have lov til at tilføje et bogmærke uden accept fra brugeren - men
det får det heller ikke i IE. Muligheden for at kalde "tilføj
bogmærke"-dialogen svarer i mine øjne til muligheden for at kalde
printdialogen (window.print) - som alle almindelige browsere
forstår.

Lidt - men kun lidt - i samme boldgade er scriptet der kan gøre en
side til browserens startside. Det er et noget alvorligere indgreb
i browserindstillingerne, så her kan der i højere grad være grund
til at være varsom med at give et script adgang - også selv om man
stadig kræver brugerens accept af ændringen (mange folk får aldrig
læst de advarsler der dukker op som alert-bokse). På den anden side
er det ikke nær så enkelt at gøre en side til startside via menuer
eller tastaturgenveje, i forhold til hvor let det er at tilføje et
bogmærke.

Jeg er tilhænger af at man giver brugeren valget, bare man sikrer
at brugeren ikke riskerer at få ændret startsiden ved at trykke
retur for hurtigt. IE7's håndtering af et "MakeUsYourHomePage"-
script er faktisk ganske glimrende. Man får en dialogboks op med to
muligheder - "Use this as your only homepage" og "Add this page to
your home page tabs". Ingen af mulighederne er valgt på forhånd, så
man kan ikke ændre noget alene ved at trykke retur eller klikke
o.k. URL'en på den hjemmeside som scriptet forsøger at sætte som
hjemmeside vises i sin helhed, så man kan se hvilken side der
tilføjes.

Jeg har ikke testet hvordan browseren reagerer på meget lange
URL'er (specielt phishing-adresser a ala
www.goodsite.com/blablalbla@dfsdf%www.badsite.com), eller andre
URL'er end det site scriptet ligger på, men IE7 har en del
phishing-beskyttelse indbygget, så jeg gætter på at det er
håndteret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-05-06 21:45

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in message

> Jeg mener at IE's mulighed for at reagere på "tilføj bogmærke"-
> scripts er ganske udmærket, og ærgrer mig over at andre browsere
> ikke har en tilsvarende mulighed.

Den dér med at sætte et script, som tester på, om man forlader siden, og
"vil du tilføje "enellerandenpopunderside.com" til dine foretrukne" -
det er rent spam, at sammenligne med popups, som vi nu endelig er ved at
få nogenlunde has på. Jeg kan godt forstå de andre browsere ikke har
det, det er brandirriterende.

Så nej, jeg synes absolut ikke om sådanne scripts, de er som skabt til
at lave irritation. Håber ikke, de har det også i IE7.

MVH
Rune

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-05-06 22:02

Den 30-05-06 22.44 skrev Rune Jensen følgende:

> [...]
> "vil du tilføje "enellerandenpopunderside.com" til dine foretrukne" -
> det er rent spam, at sammenligne med popups, som vi nu endelig er ved at

Nu kan den slags script altså også bruges som en hjælp i stedet for at
genere brugeren. Jeg er enig med Jens, og jeg bruger da også selv sådan
et script på siden i min signatur.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-06 22:11

Rune Jensen skrev:

> Den dér med at sætte et script, som tester på, om man forlader
> siden,

- den slags (onunload/onbeforeunload) er møgirriterende og kan fint
sammenlignes med pop op-vinduer.

> og "vil du tilføje "enellerandenpopunderside.com" til
> dine foretrukne"

- men det jeg taler om er brugeraktiverede funktioner (links eller
knapper) der giver mulighed for at tilføje et bogmærke eller
definere startsiden. Det er i mine øjne en afgørende forskel at
brugeren selv beder om den givne funktion.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-06 11:12

> [...]

> script er faktisk ganske glimrende. Man får en dialogboks op
> med to muligheder - "Use this as your only homepage" og "Add

Hvis man vil se hvordan det ser ud, har jeg lagt et skærmdump her:
<http://gyros.dk/usenet/dump/ie7_make_homepage.gif>
--
Jens Gyldenkærne Clausen