Menu
Fra : Kim Christensen

Dato : 25-05-06 07:37

Hejsa

Håber en kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

1. Menu.
Jeg ønsker at lave en menu som ligger "externt". Dvs menuen bliver hentet
ind på siden fra en anden side. Sådan at hvis jeg ændrer i menuen så behøver
jeg ikke ændre menuen under hvert link, men blot et sted.
Jeg ved det kan laves i frames, men er der andre muligheder. CSS feks??

2. Billede i tabel
Jeg har en baggrund med en lodret stribe som jeg sætter ind i en tabel. Er
det muligt kun at tage en lille stykke at baggrunden og så få billedet
gentaget i en tabel - sådan at billedet kun gentager sig selv lige så mange
gange som tabellen er stor?

Håber mine spørgsmål er til at forstå : )

Mvh Kim Christensen

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-05-06 09:00

Kim Christensen ramte sit keyboard den 25-05-2006 08:37 og fik dette ud
af det:

> [...]
> jeg ikke ændre menuen under hvert link, men blot et sted.
> Jeg ved det kan laves i frames, men er der andre muligheder. CSS feks??

Lav det med Server Side Include eller f.eks. asp eller php.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Daniel Larsen

Dato : 25-05-06 11:00

> Er det muligt kun at tage en lille stykke at baggrunden og så få billedet
> gentaget i en tabel - sådan at billedet kun gentager sig selv lige så
> mange
> gange som tabellen er stor?

Hvis du giver din tr i din table et id som fx. kunne være 'menu' så kan du
jo skrive følg.:

tr#menu {
background-image: url (stien);
background-repeat: repeat-x;
}

det skulle gerne kopiere dit billede hele vejen igennem. ;)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-05-06 11:44

Daniel Larsen wrote:

> Hvis du giver din tr i din table et id som fx. kunne være 'menu' så
> kan du jo skrive følg.:
>
> tr#menu {
> background-image: url (stien);
> background-repeat: repeat-x;
> }

Det er vist, som jeg forstod spørgsmålet, på den gale led.

Hvis det skal være en lodret streg, vil jeg foreslå at tildelle alle celler
i kolonnen til venstre for den ønskede streg en class="bdr" - så kan du i
css sætte en streg helt uden brug af grafik:

..bdr {
border-right: 1px solid #66f;
}

Er stregen så speciel, at den ikke kan laves med css, kan du i stedet skrive
sådan i css:

..bdr {
color: #000;
background: url(bg.gif) top right repeat-y;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Daniel Larsen

Dato : 25-05-06 13:18

> [...]
>
> .bdr {
> color: #000;
> background: url(bg.gif) top right repeat-y;

Hehe. Det er rigtigt, fik jeg ikke lige set ;). Så fik han lige lidt mere
info. Tænkte bare på en vandret menu :) ..

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-05-06 16:52

Tusinde tak for jeres hjælp. Nu har jeg fået hvilken retning jeg skal igang
med.

: )

Mvh Kim Christensen