IE laver mærkelige tricks
Fra : Henny

Dato : 22-05-06 08:23

Hvis jeg åbner http://aofhjoerringdaghoejskole.dk/sprogcenter.php i
Internet Explorer og laver vinduet ca. 800px bredt, forsvinder teksten
lige over min "kommune-sammenlægnings-flash". Teksten er der godt nok,
man kan nemlig se den ved at markere med musen. Det er et voldsomt
irriterende forsvindingsnummer.

Hvad kan jeg gøre ved det?

--
Mvh. Henny
Seneste skud: http://aofhjoerringdaghoejskole.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-06 09:15

Henny skrev:

> [...]
> lige over min "kommune-sammenlægnings-flash". Teksten er der godt nok,
> man kan nemlig se den ved at markere med musen. Det er et voldsomt

Jeg kan ikke hjælpe dig endnu, men siden vælter også i Opera. Her
er der et skærmbillede:

   http://lundhansen.dk/temp/af.jpg

--
Bertel

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-05-06 09:49

"Henny" <henny.stewart@gmail.com> skrev:

[...]

Jeg har ikke kigget efter problemet, men jeg lægger mærke til, at du har
benyttet en forkert skrifttype til AOF-logoet. Det er designet med en fed
AvantGarde iflg. designhåndbogen.

--
Kurt Lund

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 22-05-06 11:02

On 22-05-2006 09:23 Henny wrote:
> Hvis jeg åbner http://aofhjoerringdaghoejskole.dk/sprogcenter.php i
> Internet Explorer og laver vinduet ca. 800px bredt, forsvinder teksten
> lige over min "kommune-sammenlægnings-flash".

Ikke hos mig - IE6 på WinXP.

> Hvad kan jeg gøre ved det?

Tekst der forsvinder i IE lyder lidt som "the peekaboo bug", en af de
mest mærkelige bugs i IE. Jeg ved ikke, om det er tilfældet her, men
prøv at google lidt efter det.

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-06 11:59

Henny skrev:

> Hvis jeg åbner http://aofhjoerringdaghoejskole.dk/sprogcenter.php i
> Internet Explorer og laver vinduet ca. 800px bredt, forsvinder teksten
> lige over min "kommune-sammenlægnings-flash".

Som sagt er der ikke kun problemer i IE, så det er et 'ægte'
problem. Jeg har ikke løst det, men problemet forsvinder hvis man
giver topmenu en "display: none;". Det kunne tyde på at det er
noget float der gør mærkeligt.

Jeg lagde nemlig mærke til at hopperiet/forsvindingsnummeret sker
præcis når det højreste element i topmenuen forsvinder.

--
Bertel

Fra : Henny

Dato : 22-05-06 19:52

> giver topmenu en "display: none;". Det kunne tyde på at det er
> noget float der gør mærkeligt.

Det med floatet har du så også ret i i forhold til det oprindelige problem.
I sammen øjeblik jeg satte venstremenuen med absolut positionering, var det
slut med forsvindingsnumrene. Nu må jeg så bare sørge for at lave indholdet
"langt nok" på alle sider, sådan at menuerne ikke kommer til at hænge
nedenud. Ak, ja, intet er helt gratis her i livet.

--
Mvh. Henny
Seneste skud: http://aofhjoerringdaghoejskole.dk
med samt http://aofhjørringdaghøjskole.dk, hvis du bruger en ordentlig
browser

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-06 13:34

Henny skrev:

> Hvis jeg åbner http://aofhjoerringdaghoejskole.dk/sprogcenter.php i
> Internet Explorer og laver vinduet ca. 800px bredt, forsvinder teksten
> lige over min "kommune-sammenlægnings-flash".

Nu har jeg oplægget til en løsning. Den følgende kode ser ikke
pæn ud, men det kan du selv rette op på. Den fjerner i hvert
fald problemet.

HTML:

CSS
#topmenu span {
   border: 0;
   margin: 0;
   padding: 0 0 0 5px;
   text-align: center;
   clear: left;
}

--
Bertel

Fra : Henny

Dato : 22-05-06 15:17

> Henny skrev:

> [...]

Bertel, du er en knag! Mindre kan ikke gøre det. Det er også langt pænere
kode, end det kørsammen fra "A List Apart", som jeg havde strikket videre
på. Mange tak skal du have!

PS. I øvrigt var jeg aldrig kommet i tanke om en sådan løsning, vel nok
fordi, jeg ikke rigtig forstår, hvad <span> er for en fætter.

Mens sorg således blev til glæde vendt - ovenstående løser problemet med det
tiltede design i Opera - er det oprindelige problem, nemlig at brødteksten
oven over flash-filen forsvinder, når man har et relativt smalt vindue,
stadig tilstede. Især, hvis man scroller helt ned og så op igen, der
desværre stadig. I IE altså. Jeg er ved at få en mistanke om, at det har
noget at gøre med dette "klik her for aktivere dette objekt"-halløj, som vi
blev belemret med i en af de seneste Windows updates. Når jeg har klikket på
flash-filen, synes jeg nemlig, at problemet forsvinder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-05-06 16:23

Henny skrev:

> PS. I øvrigt var jeg aldrig kommet i tanke om en sådan løsning, vel nok
> fordi, jeg ikke rigtig forstår, hvad <span> er for en fætter.

Der er to slags 'indramninger' i HTML. Den ene slags hedder
blokelementer, og den anden kaldes inline-elementer (i mangel af
et dansk ord).

Du ved sikkert at div og p laver linjeskift før og efter. Det er
blok-elementer.

Span er et inline-element. Det viser sig ved at der ikke kommer
linjeskift. Derfor kan det f.eks. bruges til at skrive et enkelt
ord med stort:

   Her er et meget <span style='font-size: xx-large'>stort</span> ord.

Det ville jo se tosset ud med div eller p.

Det er sådan set det vigtigste man behøver vide om span.

--
Bertel

Fra : Henny

Dato : 22-05-06 14:22

Kurt Lund skrev:

> Jeg har ikke kigget efter problemet, men jeg lægger mærke til, at du har
> benyttet en forkert skrifttype til AOF-logoet. Det er designet med en fed
> AvantGarde iflg. designhåndbogen.

Øj, hvor belastende ,-). Og lige præcis den font har jeg ikke, ej
heller budget til at anskaffe den. Jeg har tegnet de tre bogstaver i
Flash, og synes selv, det ligner til forveksling. Det oprindelige
problem har jeg endnu ikke styr på.

--
Mvh. Henny
Sidste skud: http://aofhjoerringdaghoejskole.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-05-06 15:05

"Henny" <henny.stewart@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Øj, hvor belastende ,-). Og lige præcis den font har jeg ikke, ej
> heller budget til at anskaffe den. Jeg har tegnet de tre bogstaver i
> Flash, og synes selv, det ligner til forveksling.

Hvis du er interesseret og Flash kan importere eps eller lignende, så kan
jeg da hurtigt maile de tre bogstaver til dig.

--
Kurt Lund

Fra : Henny

Dato : 22-05-06 15:19

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du er interesseret og Flash kan importere eps eller lignende, så kan
> jeg da hurtigt maile de tre bogstaver til dig.

Det er sørme pænt af dig, men nu er det kun "fattigmandsflash", nemlig
Swish2, jeg har. Den kan vist ikke importere noget som helst.

Fra : Henny

Dato : 22-05-06 15:36

"Henny" <henny@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sørme pænt af dig, men nu er det kun "fattigmandsflash", nemlig
> Swish2, jeg har. Den kan vist ikke importere noget som helst.

Al panik afblæst. Det viste sig, at fonten befinder sig på en computer her i
nærheden. Nogle gange er løsningerne altså meget enkle!

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-05-06 19:44

Hej Henny!

Lige en sidebemærkning herfra...

Har du selv skrevet teksten i din "kommunesammenlægnings-flash", som du
kalder den??

Hvis ja: Du har lavet en stavefejl - Hirshals -> HirTshals.
Hvis nej: Der er en stavefejl - Hirshals -> HirTshals.

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,