forside
Fra : andy

Dato : 17-05-06 21:14

Hej er det muligt at gøre så at folk altid kommer ind på min startside, og
ikke en underside.
eks.
www.domain.dk og ikke www.domain.dk/side2 da jeg vil undgå at folk laver
dybe links

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 18-05-06 21:25

andy skrev:
> Hej er det muligt at gøre så at folk altid kommer ind på min startside, og
> [...]

Man kan godt lave noget så det /tilnærmelsesvist/ vil virke, men hvad i
al verden vil du dog opnå ved det? Du skriver at du ikke vil have folk
skal lave dybe links, men så tror jeg ikke du har forstået hvordan
internettet hænger sammen. Ideen er at man skal kunne linke på kryds og
tværs. Hvis det kunne virke efter din hensigt, ville du bare irritere de
brugere der vil sende et link til en ven eller bogmærke en af dine
undersider.

Hvis folk absolut ikke må se dine sider, så lad være med at lægge dem på
nettet.

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen

Fra : andy

Dato : 17-05-06 21:49

Det er fordi at jeg på min hjæmmeside vil have en privat afdeling med passwd
og brugernavn. Men det kan vel omgåes hvis nu en sender et dybt links på
siden efter adgangskontrollen? da jeg har ca 20 bruger der må komme der ind.

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 18-05-06 22:03

andy skrev:
> [...]
> siden efter adgangskontrollen? da jeg har ca 20 bruger der må komme der ind.

Ikke hvis det er kodet korrekt. Hvis det er sådan noget du er ude efter,
så lav da et login til siden, i stedet for det andet du forsøger at rode
dig ud i med at blokere dybe links. Hjælp til hvordan du laver en
adgangskontrol kan du få i en af de relevante sersidegrupper:

NB: Vær sød at svare under det du citerer og klip det væk som du ikke
svarer på. Se mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-06 21:49

Den 17-05-06 22.13 skrev andy følgende:

> Hej er det muligt at gøre så at folk altid kommer ind på min startside, og
> ikke en underside.

Som Christoffer skriver, ødelægger det en del af ideen med internettet.
Desuden generer du de besøgende, som kommer ind via link til en bestemt
side, og du risikerer, de straks forlader din side, fordi de ikke kan
finde det, de kom efter.

Men det kan lade sig gøre med en opsætning på serveren (fx hvis den
understøtter .htaccess) eller ved hjælp af et serversidesprog som fx php
eller asp. Man tjekker referrer, og hvis referrer ikke er fra din egen
side, henvises den besøgende til forsiden.

Tjek, hvad din server understøtter, og spørg så i en relevant gruppe.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-05-06 21:51

andy skrev:

> Hej er det muligt at gøre så at folk altid kommer ind på min
> startside, og ikke en underside.

Først et spørgsmål - hvorfor vil du forhindre folk i at linke til
andet end din hovedside?

Det er møgirriterende når man ikke kan linke direkte til en side
på et site - specielt hvis det er et stort site.

Men hvis du vil undgå det - og gøre livet besværligt for dine
brugere - kan du prøve nogle af følgende metoder:

Rammesæt. Hvis du anvender rammer, kan du sørge for at man aldrig
ser andet end din hovedside som adressen i browseren. Det
forhindrer ikke i sig selv at folk henviser til andet end
hovedsiden, men det kræver lidt mere at finde den rigtige side.

Ovenstående kan kombineres med et script der undersøger om en
underside er placeret i dit rammesæt. Scriptet placeres på
samtlige undersider, og kan enten bare viderestille til
hovedsiden (hvis man vil være virkelig irriterende), eller også
kalde rammesættet med den pågældende underside vist (ikke helt så
irriterende, men det opfylder ikke dit ønske om kun at tillade
henvisninger til forsiden).

Hvis det drejer sig om servergenererede sider (fx asp, php,
aspx), kan man også benytte serversidemetoder til at genere
brugerne. Det kan fx være at tjekke referer og viderestille til
hovedsiden hvis referer'en ikke kommer fra hovedsiden. Eller man
kan tjekke for en session-variabel der sættes på hovedsiden, og
viderestille til hovedsiden hvis den ikke er sat.

Metoderne herover kan være stærkt problematiske for brugere af
ikke-standard browsere - fx browsere der ikke understøtter
cookies eller browsere/firewalls der blokerer for referer-
oplysningen eller browsere der ikke forstår rammesæt. For
almindelige brugere er de "bare" generende.

Hvis du absolut vil forhindre folk i at kunne linke normalt til
dine sider, kan det gøres som beskrevet herover. Men det er en
ikke en fremgangsmåde jeg vil anbefale hvis man vil holde på sine
brugere.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov

Fra : andy

Dato : 17-05-06 22:07

Ja det er nok rigtigt at det er for belastende at gøre, så må jeg nok over i
en anden måde at hontere det med adgang på det bliver nok noget med htaccess
i min apache2 server. Men mange tak for de input, og jeg havde simpelhent
ikke selv set den iretion det vil blive for migne bruger.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-06 22:14

Den 17-05-06 23.06 skrev andy følgende:

> jeg havde simpelhent
> ikke selv set den iretion det vil blive for migne bruger.

Et andet irritationsmoment: tjek lige datoen på din computer. Dine
indlæg er angiveligt sendt den 17/5 (i går).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.