Frame-scrolling
Fra : Jan Hansen

Dato : 18-05-06 13:43

Hejsa

Jeg vil gerne lave en iframe med scrolling, men ikke med bar. Jeg
vil gøre som på www.skraaen.dk (se "KALENDER"), hvor der bruges
pile. Kan dette kun lade sig gøre i flash eller er der en
html-løsning?

VH-jan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 16:13

"Jan Hansen" <stemmen69@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil gøre som på www.skraaen.dk (se "KALENDER"), hvor der bruges
> pile. Kan dette kun lade sig gøre i flash eller er der en

Der er ikke nogen html løsning. Og en flash løsning som på den omtalte side
kan heller ikke tilrådes. Det er ikke smart at lave afgørende funktioner på
en side afhængig af flash og lignende, da man ikke kan forudsætte brugeren
eksempelvis har flash installeret.

Scrollhjulet på musen virker ikke, og det er heller ikke muligt at rulle med
på siden ved hjælp af tastaturet. Så sådanne løsninger laver man kun hvis
man ønsker at genere ens besøgende. Endvidere er rullepaneler en del af
browserens velkendte udseende og brugeren er ikke i tvivl om at siden er
længere. På den omtalte side vil alle nødvendigvis ikke opdage at der kan
rulles på siden.

En anden ting er at det ikke kan tilrådes at begrænse en sides højde, da en
sådan løsning kun ses optimalt ved den browserstørrelse den er designet til.
Ved alle andre giver den unødvendige rullepaneler, som igen generer de
besøgende. Med andre ord så duer frimærke designs ikke

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk