Hvorfor hedder 'radio'-knapper det de hedd~
Fra : Ronni

Dato : 17-05-06 10:13

Måske et lidt ligegyldigt spørgsmål, men alligevel..

Kom til at snakke om på arbejde i dag, hvorfor <input> typen
"radio" hedder Radio?

"checkbox" gi'r mening, og det gør "radio" måske også, hvis man
får forklaringen.

Er der nogen der kan gi' os den?

Mvh Ronni

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-05-06 10:26

Ronni wrote:
> [...]
> "radio" hedder Radio?
>
> "checkbox" gi'r mening, og det gør "radio" måske også, hvis man

Jeg mener at vide, at det er fordi typens
udseende minder om de gammeldags drejeknapper
på radioapparater.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Denn!s H

Dato : 17-05-06 10:33

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at vide, at det er fordi typens
> udseende minder om de gammeldags drejeknapper
> på radioapparater.

Programvælgeren på en radio, kan bestå af en række trykknapper - og du kan
kun vælge en knap/program af gangen.

Denn!s H

Fra : Holst

Dato : 17-05-06 10:40

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Jeg mener at vide, at det er fordi typens
> udseende minder om de gammeldags drejeknapper
> på radioapparater.

Ja, vi er på radioapparaterne, men det er nu ikke drejeknapperne.

I gamle dage var der typisk en række knapper på en radio, som man kunne
trykke ned. Kun én af dem kunne være trykket ned samtidig. Så når man
trykkede én knap ned, så sprang den tidligere nedtrykkede knap op.

Radio buttons virker jo på nøjagtig samme måde. Kun én valgmulighed kan
være valgt af gangen. Og vælger man én, så fravælges den allerede valgte.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-06 13:21

Holst skrev:

> I gamle dage var der typisk en række knapper på en radio, som man kunne
> trykke ned. Kun én af dem kunne være trykket ned samtidig. Så når man
> trykkede én knap ned, så sprang den tidligere nedtrykkede knap op.

Nemlig. Men legelystne personer fandt naturligvis ud af hvordan
man kunne trykke flere ned på én gang alligevel. De uheldige af
dem gjorde det med knapper hvor kun en oppe-knap kunne udløse
nedeknapperne, og så var de på den når det lykkedes dem at få
alle knapperne ned på én gang.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 17-05-06 13:39

Ja, jeg måtte engang åbne en Radio og udløse knapperne manuelt med en
lille skruetrækker. Nemt nok i og for sig men derefter undlod jeg nu
trykke dem alle ned på en gang.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 17-05-06 20:34

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] wrote:
> Ja, jeg måtte engang åbne en Radio og udløse knapperne manuelt med en
> lille skruetrækker. Nemt nok i og for sig men derefter undlod jeg nu
> trykke dem alle ned på en gang.

Hvad kan man lære at det at man aldrig skal lade comuperbrugere betjene en
radio

Hvad vi mangler er at se, er at de kan aktivere flere radio buttons på en
gang

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--