framesets!?!
Fra : Rasmus Hansen

Dato : 16-05-06 13:19

Da jeg begyndte at læse jeres tutorials, var der en 'guide' til
at lave framesets. Men nu kan jeg se, at den er fjernet, og jeg
vil gerne ændre lidt i mit frameset, så jeg får et 'hoved'.

Hvordan er det jeg gør det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 16-05-06 14:02

Rasmus Hansen <rasmusha@gmail.com> skrev:
> [...]
>at lave framesets. Men nu kan jeg se, at den er fjernet, og jeg
>vil gerne ændre lidt i mit frameset, så jeg får et 'hoved'.

Hej Rasmus

Jeg ved ikke, hvilken tutorial du henviser til.

Brugen af frames har en række ulemper, som du kan læse om her:
http://www.html-faq.dk/2009.asp

Jeg ved ikke, hvordan dit frameset ser ud nu,

Men du kan f.eks. lave det med to rows; en row, der indeholder
et hoved til f.eks. et banner og en row, der indeholder to cols;
en til en menu og en til selve indholdet.

Prøv f.eks. at søg på 'html frameset' i Google - der findes
forskellige artikler og tutorials.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 16-05-06 14:40

> Brugen af frames har en række ulemper, som du kan læse om her:
> http://www.html-faq.dk/2009.asp

Jeg ved godt der er alle de ulemper, men jeg har også det
problem, at hvis jeg skal bygge det hele op i tabeller, bliver
der pludselig temmelig kompliceret. Framesets er meget enkle i
forhold til fx tabeller.

Hvis en eller anden har en smart måde at lave det hele til
tabeller på, så der er lige så lette at overskue som frameses er,
er jeg klar til at skifte til at bruge tabeller (eller anden for
den sags skyld). :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-06 21:28

Rasmus Hansen wrote:

> [...]
> problem, at hvis jeg skal bygge det hele op i tabeller, bliver
> der pludselig temmelig kompliceret. Framesets er meget enkle i

Du skal hverken bruge frameset eller tabeller. Du skal bruge div og css +
ssi (ServerSide Include):

http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp?id=posmenu
http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 16-05-06 14:41

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 16-05-06 15:23

Rasmus Hansen skrev:
> [...]
> problem, at hvis jeg skal bygge det hele op i tabeller, bliver
> der pludselig temmelig kompliceret. Framesets er meget enkle i

Tabeller skal ikke bruges til at opbygge din side med. Det var sådan man
gjorde i gamle dage. Nu om dage opbygges hjemmesider i CSS, som er
væsentligt nemmere at håndtere end både tabeller og frames.

På selv samme side Martin Ploug henviste dig til, findes der en anden
artikel om emnet: http://www.html-faq.dk/1001.asp

--
Christoffer Kjeldgaard Petersen
http://roundup.dk/ - http://fleksible.dk/

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 16-05-06 18:02

> Tabeller skal ikke bruges til at opbygge din side med. Det var sådan man
> gjorde i gamle dage. Nu om dage opbygges hjemmesider i CSS, som er
> væsentligt nemmere at håndtere end både tabeller og frames.

Okay :) Jeg må lige prøve...

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 16-05-06 20:05

Rasmus Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Okay :) Jeg må lige prøve...

Nu har jeg prøvet lidt, men jeg synes det er utrolig bøvlet, at man skal
bestemme lay-out med position: absolute; hvorefter man skal bestemme dens
placering... Var det sådan du mente, eller er der en meget simplere måde at
gøre det på?

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 16-05-06 21:02

Rasmus Hansen skrev:
> [...]
> placering... Var det sådan du mente, eller er der en meget simplere måde at

At bruge position: absolute; ikke nødvendigvis altid den nemmeste måde
at løse et problem med, men det kommer så absolut an hvad der skal
laves. Der er adskillige muligheder med CSS. Hvis du har besvær med det,
kan det være du skal bruge et par timer på http://hjemmesideskolen.dk/ ,
http://www.html.dk/tutorials/css/ eller lignende sider.

Generelt er det i øvrigt en god ide at komme med et link til den eller
de sider der er problemer med. Så er det meget nemmere at hjælpe.

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 17-05-06 14:40

Christoffer Kjeldgaard Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Generelt er det i øvrigt en god ide at komme med et link til den eller
> de sider der er problemer med. Så er det meget nemmere at hjælpe.

Okay... Den side jeg har prøvet at lave kun med HTML-koder ligger på
www.ralleha.frac.dk/testindex.html

Den side jeg har opbygget med frames ligger på www.ralleha.frac.dk

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 17-05-06 14:41

Ikke helt rigtigt... Den ligger på www.ralleha.frac.dk/testIndex.html

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 16-05-06 14:23

> [...]
> at lave framesets. Men nu kan jeg se, at den er fjernet, og jeg
> vil gerne ændre lidt i mit frameset, så jeg får et 'hoved'.

Nu har jeg fundet ud af det. Jeg ændrede koden fra:
<head>
<title>Velkommen til min hjemmeside</title>
</head>
<frameset cols="200px,*" border=0>
<frame src="menu.htm" scrolling="no">
<frame name="main" src="frame-index.html">
</frameset>

til:
<head>
<title>Velkommen til min hjemmeside</title>
</head>
<frameset rows="87px,*" colspan=2 scrolling="no" border=0>
<frame src="hoved.htm" scrolling="no">

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 16-05-06 19:28

Rasmus Hansen wrote:

> [...]
> <frameset cols="200px,*" border=0>
> <frame src="menu.htm" scrolling="no">
> <frame name="main" src="frame-index.html">

Det tror du prøv at skrive adressen direkte til en underside i
browseren.

ÆHH, tudefjæs, det virker ikke, hvilket du har fået at vide

Det kræver lidt mere end en tutorial at få et rammesæt til at fungere. Det
kan bringes til at fungere, men det er ikke for begyndere. Det kræver
programmering og viden om hvorledes browsere fungerer. Og selv om alle
skrighalsene siger, at det er forældet så er det altså en helt legal måde at
lave hjemmesider på. Det er ikke decrepated på nogen måde og det er
fuldstændig valid kode, hvis det laves rigtigt. Og det kan fungerere hvis
man kan JavaScript nok til at sikre det. det er ikke nemt og der er mange
usikkerhedsfaktorer. Men det er fuldt ud validt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Benny Nissen

Dato : 16-05-06 19:54

Johnny Winther Ronnenberg ramte sit keyboard den 16-05-2006 20:27 og fik
dette ud af det:

> fuldstændig valid kode, hvis det laves rigtigt. Og det kan fungerere hvis
> man kan JavaScript nok til at sikre det. det er ikke nemt og der er mange
> usikkerhedsfaktorer. Men det er fuldt ud validt.

Hvorfor skulle man da bruge et frameset og en masse javascript, når det
er meget lettere med SSI ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-05-06 22:46

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> [...]

[snip]

Lille kommentar - man skal *ikke* bruge enheder px til html-
attributter. I ovenstående burde der stå rows="87,*" og
cols="200,*".

I css-regi skal man anvende enheder på alle tal (bortset fra 0),
men til html-længder er "ingen enhed" (fx "30") den eneste korrekte
måde at angive en pixel-længde på.

> ÆHH, tudefjæs, det virker ikke, hvilket du har fået at vide

Det kan godt se ud til at virke for spørgeren - men du har ret i at
der er faldgruber ved at anvende rammesæt.

> Og selv om alle skrighalsene siger, at det er forældet så er det
> altså en helt legal måde at lave hjemmesider på.

Jo - bare temmelig gammeldags.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 17-05-06 19:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Jo - bare temmelig gammeldags.

Det er vi ikke uenige i, men teknikken er fuldt valid, det er dog en biting.

Rammesæt kan noget som moderne div baseret design med SSI sjældent kan. Det
kan fungere i en skærmlæser, så derfor skal man ikke bare afvise det som
noget gammelt skrammel fra fortiden. Det kan være funktionelt for alle, hvis
man ofrer tiden på at lære, hvordan det skal gøres. Men kønt er det sjældent
og i de fleste tilfælde, er det blot noget DW skrammel der ikke er til gavn
for nogen, det kan jeg vist ikke blive uenig med nogen om.

Min eneste protest er, at det er fuldt ud validt at bruge rammesæt og at
rammesæt rent faktisk kan hjælpe brugere, der ellers ikke bliver tilgodeset.

Når jeg får lidt mere tid tid, så vil jeg inkludere fuldt funktionelle
rammesæt i min grundskabelon, Sammen med Farums favoritter, således at alle
kan se hvorledes det skal gøres og hvad konsekvenserne er ved forskellige
design.

Det er så nemt at sige det duer ikke, men ingen lærer noget af at få at
vide, at noget er gammeldags. Eksempler der illustrerer hvad valg af
forskellige design muligheder gør for det endelige produkt, er langt mere
illustrative.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-06 00:21

> [...]

> design med SSI sjældent kan. Det kan fungere i en
> skærmlæser, så derfor skal man ikke bare afvise det
> som noget gammelt skrammel fra fortiden.

Det kommer da an på målgruppen for siden. Frames
giver en række ulemper, som alle efterhånden er klar
over.

> [...]
> sjældent og i de fleste tilfælde, er det blot noget DW
> skrammel der ikke er til gavn for nogen, det kan jeg

Du må bare bruge tid på at lære os fordelene ved det
knap så kønne, så det opfylder de behov der er for denne
lille procentdel af brugerne.

> Min eneste protest er, at det er fuldt ud validt at bruge
> rammesæt og at rammesæt rent faktisk kan hjælpe
> brugere, der ellers ikke bliver tilgodeset.

Ja, men til gengæld generer det resten af brugerne, og
hvad har folk så tendens til?

> Når jeg får lidt mere tid tid, så vil jeg inkludere fuldt
> funktionelle rammesæt i min grundskabelon

Det glæder vi os til st se. Læg det ud i ris-ros-gruppen, så
det kan blive testet grundigt igennem.

> Det er så nemt at sige det duer ikke, men ingen lærer
> noget af at få at vide, at noget er gammeldags.

Jo, det lærer folk at bruge de nye teknologier der er til
rådighed i dag. Kan en skærmlæser kun benytte frames,
er det skærmlæseren der er gammeldags. Har du slet ikke
overvejet om det er skærmlæserteknologien der ikke har
fulgt med udviklingen?

> Eksempler der illustrerer hvad valg af forskellige
> designmuligheder gør for det endelige produkt, er langt
> mere illustrative.

Helt enig, vi mangler bare disse valg.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 16-05-06 16:38

Rasmus Hansen skrev:

>Da jeg begyndte at læse jeres tutorials, var der en 'guide' til
>at lave framesets. Men nu kan jeg se, at den er fjernet, og jeg
>vil gerne ændre lidt i mit frameset, så jeg får et 'hoved'.

http://www.html.dk/artikler/00047/ med alle de ulemper det
indebærer, som du har fået at vide.

Og så er der ingen mening i at slrive »læse jeres tutorials«.

Du skriver ikke til html.dk, men til en nyhedsgruppe, hvor
html.dk så giver webadgang til et stærkt begrænset antal grupper.

Mange og nok de fleste, som læser dit indlæg læser det ikke via
html.dk men via en nyhedslæser og en nyhedsserver.

http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : David Trasbo

Dato : 16-05-06 16:31

Rasmus Hansen skrev:

> Da jeg begyndte at læse jeres tutorials...

"Jeres" tutorials. Usenet er ikke kun HTML.dk. Se
http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.