Få tekst og lign. til at passe ved alle op~
Fra : marco schönhoff

Dato : 13-05-06 22:27

Hej

Vi er 2 drenge som for første gang skal til at lave en
hjemmeside. Vi har fået noget af det lavet og lagt ud på nettet,
men i det layout jeg har lavet skal skriften stå i en speciel
kasse, jeg kan sagtens få det til at passe ind ved min opløsning
men ved min makkers skærm er skriften helt ved siden af (et par
mm) nogen som kan hjælpe os med det?
Hjemmesiden hedder: www.defaaraa.dk
Hvis i vil se hvad jeg har skrevet i style så tjek:
www.defaaraa.dk/style/style.css eller
www.defaaraa.dk/style/style1.css

ps. alt er sat i % nu.

arh glemte li at skrive at jeg også gerne vil høre om i kan
hjælpe mig med at få en scrollbar på min Hp, da man ellers ikke
kan se hele layoutet.

På forhånd Tak.

Kom til at poste det, det forkerte sted, det står også inde i ms
frontpage. Undskyld.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-05-06 23:13

marco schönhoff wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> kasse, jeg kan sagtens få det til at passe ind ved min opløsning
> men ved min makkers skærm er skriften helt ved siden af (et par

Hvis du prøver at validere siden, og retter de mange fejl der er, så
vil du nå langt.

PerR

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-05-06 23:16

marco schönhoff skrev:

> jeg kan sagtens få det til at passe ind ved min opløsning
> men ved min makkers skærm er skriften helt ved siden
> af (et par mm) nogen som kan hjælpe os med det?

Du får det aldrig til at passe sammen i alle opløsninger
når du har lavet det hele i ét stort baggrundsbillede.

Du er nødt til at lave nogle delelementer, og få dem til at
passe ind i designet. Tænk hvis der er mere tekst end der
er plads til, eller at skriften er større hos enkelte brugere, så
skrider hele designet.

Lav kasser der kan udvide sig når der kommer mere tekst,
ellers kommer du ikke videre.

> hjælpe mig med at få en scrollbar på min Hp, da man ellers
> ikke kan se hele layoutet.

En scrollbar fungerer ikke på et baggrundsbillede, men vil
fungere på tekstkasser som jeg har foreslået.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-06 23:26

marco schönhoff wrote:
> [...]
> kasse, jeg kan sagtens få det til at passe ind ved min opløsning
> men ved min makkers skærm er skriften helt ved siden af (et par

Det er noget, du har misforstået. Du skal ikke designe siden til en bestemt
opløsning og da især ikke til en så stor opløsning som 1024×768px.

Du aner ikke hvilken skærmopløsning dine fremtidige brugere disponerer over.
Og du har ingen garanti for, at dem med stor skærmopløsning også åbner deres
browser i full screen.

Al erfaring siger, at laver du siden, så den kan ses i 800×600 uden vandret
scroll, rammer du de fleste. Det betyder (browserrammer og scrollbar taget i
betragtning), at siden skal kunne ses i en indre bredde på 770px uden
vandret scroll.

Du skal i øvrigt se at få din side valideret, den mange kodefejl:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.defaaraa.dk%2F&charset=iso-8859-1&doctype=Inline&verbose=1

> arh glemte li at skrive at jeg også gerne vil høre om i kan
> hjælpe mig med at få en scrollbar på min Hp, da man ellers ikke
> kan se hele layoutet.

Scrollbaren kommer automatisk, når siden har indhold nok. Baggrundsbilledet
alene kan ikke udløse en scrollbar.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : marco schönhoff

Dato : 14-05-06 09:33

Mange Tak for alle svarene nu er der bare det lille at jeg ikke ved hvad det her betyder ved den der validator:

end tag for "link" omitted, but OMITTAG NO was specified.
...l="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css"> den afsluttende er rød af dem her >

Fra : Tidemann

Dato : 14-05-06 10:51

"marco schönhoff" skrev
> [...]
>
> end tag for "link" omitted, but OMITTAG NO was specified.
> ..l="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css"> den

Dit link ser sådan ud
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style1.css">

men skal se sådan ud
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style1.css" />

Du mangler en /

Du skal også flytte linket op i head dvs. oven over </head>

--
Venlig hilsen Marianne
design af:

Fra : marco schönhoff

Dato : 14-05-06 12:02

> [...]
>
> Du mangler en /
>
> Du skal også flytte linket op i head dvs. oven over </head>

nu har jeg sat / ind men det virkede kun ved de første sådan ser det ud ved de
andre:

Line 17 column 34: element "META" undefined.
<META NAME="robots" CONTENT="all"/> > er rød

You have used the element named above in your document, but the document type you
are using does not define an element of that name. This error is often caused by:
incorrect use of the "Strict" document type with a document that uses frames
(e.g. you must use the "Frameset" document type to get the "<frameset>" element),
by using vendor proprietary extensions such as "<spacer>" or "<marquee>" (this is
usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead).
by using upper-case tags in XHTML (in XHTML attributes and elements must be all
lower-case.

nogen som kan fortælle mi hvad det betyder er kun li startet med det så fatter
ikke så meget.

ps. er i gang med at lave layoutet mindre.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-05-06 12:17

marco schönhoff skrev:

> Line 17 column 34: element "META" undefined.
><META NAME="robots" CONTENT="all"/> > er rød

Svaret står her:

>by using upper-case tags in XHTML (in XHTML attributes and elements must be all
>lower-case.

Dvs. at det hele skal skrives med små bogstaver.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.