redirect
Fra : TL

Dato : 12-05-06 20:08

Hej NG,

Skal redirecte en side - "Side A" - til "Side B". Det er nemt nok - en mit
spørgsmål går på, om "Side A" skal ligge på et webhotel fremover for at
kunne lave et redirect.

"Side A" er et gammel navn og uden indhold og eksisterer kun i kraft af, at
der tidl. er udgivet mange bøger med link til dette site. Jeg kan ikke se
hvordan man skal kunne lave en redirect til "Side B", hvis ikke "Side A" er
hostet og indeholder et redirect. Er det ikke korrekt?

--
TL

www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Leonard

Dato : 12-05-06 20:46

"TL" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> wrote:

> [...]
>hvordan man skal kunne lave en redirect til "Side B", hvis ikke "Side A" er
>hostet og indeholder et redirect. Er det ikke korrekt?

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er 'Side A' og 'Side b' 2 forskellige
domæner?
- så kan der laves et pege på fra domæne a til domæne b på webhotellet

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Rander

Dato : 13-05-06 17:21

Fri, 12 May 2006 21:07:50 +0200 brugte TL 18 linier på at fortælle dette
til dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>hvordan man skal kunne lave en redirect til "Side B", hvis ikke "Side A" er
>hostet og indeholder et redirect. Er det ikke korrekt?

Både og... Du kan da komme så langt at du kan slippe for at betale evt.
webhotel for side A ved at redelegere domainet til GratisDNS, og så blot
opsætte en CNAME-record der der indeholder navnet på side B.

I praksis foregår redirectet så på DNS-niveau, ved at din browser spørger
DNS-serveren om sideA.dk. DNS svarer at siden reelt hedder sideB.dk,
sideB's IP samt at sideA.dk reelt er et alias for denne. I NSLOOKUP ser det
ud nogenlunde som følgende:

nslookup sideA.dk

Name: sideB.dk
Address: sideB's IP
Aliases: sideA.dk

På den måde sparer du selve hostingen af sideA, og gæsterne sparer et et
web- og et DNS-opslag.

Det KAN være det kan gøres smartere - jeg mindes noget om, at GratisDNS har
lavet noget URL-redirector der kan bruges til netop dit brug - men det er
ikk enoget du må hænge mig op på!

Alternativt kan du, hvis du har adgang til webserveren sideA ligger på,
sætte den op til at sende en "304 redirect" tilbage med oplysning om, at
indholdet er flyttet til SideB. Det samme kan vist laves med et lille
php-script, men så hænger du stadig på hostingen på et webhotel.

I begge tilfælde slipper du dog ikke for årsafgiften til DK-Hostmaster, men
det forventede du vel heller ikke...

I begge tilfælde slipper du heller ikke for at hvis man f.eks. skriver
sideA.dk/foobar.html, så vil det resultere i en fejl 404 hvis
sideB.dk/foobar.html ikke eksisterer. Forskellen er så, at i det første
tilfælde (med DNS) vil browserens adresselinie stadig vise sideA.dk/, mens
Apache/script-løsningen, der sender et redirect tilbage til browseren, vil
få browserens adresselinie til at vise sideB.dk/.

Undtagelsen er så hvis jeg husker korrekt mht. URL-redirectoren på
GratisDNS - hvis den fungerer som jeg husker det, så vil adresselinien vise
sideB.dk, og du sparer igen webhotellet...

Hååber det var noget du kunne bruge til noget...
http://rander.dk (finally up again!)

Den, der ved hvordan, vil altid have et job. Den, der ved hvorfor, vil
altid være hans chef. (Diane Ravitch)

Fra : TL

Dato : 13-05-06 20:21

"Rander" <> skrev i en meddelelse

> [...]
> vise
> sideB.dk, og du sparer igen webhotellet...
>
> Hååber det var noget du kunne bruge til noget...

Helt sikkkert - dejligt omfattende og forståeligt svar. Tak.

TL