Baggrund i en <td>
Fra : Claus Marcussen

Dato : 12-05-06 00:02

Hej.

Findes der en attribut, som sætter baggrund på en enkelt celle

Hilsen Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 12-05-06 00:10

Claus Marcussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej.
>
> Findes der en attribut, som sætter baggrund på en enkelt celle
>
> Hilsen Claus

Jeg har på et tidspunkt gjort det ved at lægge en div ind i
tabelcellen:
I det her tilfælde havde jeg så sat divs baggrundsfarve til at
være gul i CSS.

PerR

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-06 00:19

Per Rasmussen skrev:

> Jeg har på et tidspunkt gjort det ved at lægge en div ind i
> tabelcellen:
> I det her tilfælde havde jeg så sat divs baggrundsfarve til at
> være gul i CSS.

Jeg slår lige et slag for class frem for id:

Hvis man pludselig kommer i tanker om at et tabelfelt mere skal
være gult, så skal man hen og rette i koden, både CSS og HTML.

Hvis man fra starten havde lavet en klasse, kunne man blot skrive
lige ud ad landevejen:

Id bør kun bruges hvis der er en tvingende grund til det.

En anden ting:
Med div får man ikke farvet en eventuel padding. Hvis man vil
sikre sig at hele feltet får baggrunden gul, skal man skrive:

Det er endda nemmere.

--
Bertel

Fra : Claus Marcussen

Dato : 12-05-06 09:29

Hej.

> Med div får man ikke farvet en eventuel padding. Hvis man vil
> sikre sig at hele feltet får baggrunden gul, skal man skrive:

Og det afgør sagen - det bliver en class. Det jeg skal anvende det
til er en form for "barometer". På skakklubbens hjemmeside vil jeg
farve med grøn for vundne og rød for tabte point, således at farven
altid viser hvad man har og hvad man kan nå. Eksempel på skema er
http://www.erritsoe-skakklub.dk/resultat/resultat.asp?TurnID=9.

Vil forsøge mig med det i dag og vender tilbage NÅR jeg har
problemer.

Forløbig tak - Claus

Fra : Claus Marcussen

Dato : 12-05-06 10:26

Hej

> Vil forsøge mig med det i dag og vender tilbage NÅR jeg har
> problemer.

Som lovet fik jeg problemer.

Jeg bruger en 2 pixel GIF som baggrund - jeg skal jo kunne lave halve
point. Det ser godt ud med hele point, men med halve så er det ikke
godt. Hvordan "strækker" man en grafik i CSS til at fylde det hele i
stedet for at repeate ??

Atter en gang tak - Claus

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-05-06 14:50

Claus Marcussen skrev:

> [...]
>point. Det ser godt ud med hele point, men med halve så er det ikke
>godt. Hvordan "strækker" man en grafik i CSS til at fylde det hele i

Man kan ikke ændre størrelsen på baggrundsbilleder.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Claus Marcussen

Dato : 12-05-06 15:52

Hej

> Man kan ikke ændre størrelsen på baggrundsbilleder.

Træls - nogen gode forslag til at få det til at se fornuftig ud ??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-06 21:47

Claus Marcussen skrev:

> Og det afgør sagen - det bliver en class.

Det ser ud som om du misforstår. Det er ikke class der gør at
hele feltet farves. Men når du har mange felter der skal have
samme farve, vil det være idiotisk ikke at lave en klasse. En id
må kun bruges ét eneste sted på samme side.

Jeg har kikket på din side og har nogle kommentarer.

1. Giv klasserne mere meningsfulde navne. Om 6 måneder kan du
ikke huske hvad "Gg" er for noget.
2. Alle parametre skal stå i anførselstegn - enkelte eller
dobbelte.
3. Hvorfor bruger du giffer? Du kan bare sætte baggrundsfarven i
CSS.
4. Definer en klasse der hedder f.eks. 'green' til grøn og en
anden 'lightgreen' til de halve point.
5. Det baggrundsbillede der ligger bag hele siden, virker
forvirrende når man skal læse tabellen, bl.a. fordi den lyserøde
farve ligner et felt med et halvt point i.

--
Bertel

Fra : Claus Marcussen

Dato : 13-05-06 00:42

> 1. Giv klasserne mere meningsfulde navne. Om 6 måneder kan du
> ikke huske hvad "Gg" er for noget.

G er Grøn, R er Rød og b er blank (gennemsigtig)

> 5. Det baggrundsbillede der ligger bag hele siden, virker
> forvirrende når man skal læse tabellen, bl.a. fordi den lyserøde
> farve ligner et felt med et halvt point i.

Men den lyserøde er en gif med på 2 pixel - en gennemsigtig og en
rød. Det er jo mit problem - den skal ikke repeate og se lyderød ud
- den skal strækkes så der er 50% blank og 50 % rød - altså dele et
felt i farver.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-05-06 09:00

Den 13-05-06 01.42 skrev Claus Marcussen følgende:

> - den skal strækkes så der er 50% blank og 50 % rød - altså dele et
> felt i farver.

Så laver du en to-farvet gif med 1 pixels bredde og feltets højde (eller
omvendt), og så gentager du giffen på den anden led.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : Claus Marcussen

Dato : 13-05-06 11:12

Hej.

> Så laver du en to-farvet gif med 1 pixels bredde og feltets højde (eller
> omvendt), og så gentager du giffen på den anden led.

Men det kan jeg ikke - bredden er ikke fast, afhænger af antal runder, som
er forskellig fra turnering til turnering. Så det tyder næsten på, at jeg må
droppe ideen. Øv.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-06 22:50

Claus Marcussen wrote:

> Men det kan jeg ikke - bredden er ikke fast, afhænger af antal
> runder, som er forskellig fra turnering til turnering. Så det tyder
> næsten på, at jeg må droppe ideen. Øv.

Lav en gif 1 px bred og en tabelcelle høj. Giv giffen den ønskede farve på
den øverste halvdel og gør den gennemsigtig på resten.

Eller lav den bare ca. halv tabelcelle høj og ensfarvet. Indsæt den med
repeat-x.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Claus Marcussen - LØ~

Dato : 15-05-06 18:24

Hej til alle der var indover.

Tak for mange gode råd - som desværre ikke var løsningen. De fleste gik på af
lave GIF i celle størrelse, men det er jo ikke nemt når man ikke kender
størrelsen på den i pixel, men kun i %.

Løsningen som jeg ønskede ses her :
http://erritsoe-skakklub.dk/resultat/resultat.asp?TurnID=9

Fidusen er en baggrundsfil, som under alleomstændigheder er større end feltet
- og så center på den. Håber andre kan bruge ideen.

Men tak for forsøgene - de var med til at hjælpe på "sporet". Fandt løsning
under en 2 timers DSB tur.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 05:09

On Fri, 12 May 2006 22:46:47 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> samme farve, vil det være idiotisk ikke at lave en klasse. En id
> må kun bruges ét eneste sted på samme side.

Tillægsspørgsmå fra sidelinien: Hvornår og hvorfor bruger man så ID?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-06 07:11

Kurt Hansen skrev:

> Tillægsspørgsmå fra sidelinien: Hvornår og hvorfor bruger man så ID?

Jeg bruger det kun til 'interne' links - altså når jeg laver
links til afsnit inden for siden selv. Der er det jo nødvendigt
at der kun er ét sted som linket kan føre til, så id er oplagt
til det.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-05-06 11:02

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> 4. Definer en klasse der hedder f.eks. 'green' til grøn og en
> anden 'lightgreen' til de halve point.

Det vil jeg så gerne lige advare mod.

En af fordelene ved at holde HTML og CSS adskilt er at man holder
indholdet i HTML'en og udseendet i CSS'en. Hvis man senere beslutter
af skifte udseendet af sit site, så er det nok at skifte CSS'en.

Den fordel forsvinder hvis man bruger inline CSS. Men den forsvinder
også næsten lige så meget hvis de "class"-attributter man putter ind
i sit HTML er rene forkortelser for inline CSS.

Prøv at bruge klassenavne der fortæller *hvad* elementet er, ikke
hvordan det skal se ud. Fx. class="evenTableLine" og class="oddTableLine"
i stedet for class="green". Så kan du om tre måneder beslutte at bruge
blå baggrund på dine tabeller uden at ændre HTML'en, og uden at skulle
huske at class="green" betyder blå (ej godt for vedligeholdelse).

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-06 11:22

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> blå baggrund på dine tabeller uden at ændre HTML'en, og uden at skulle
> huske at class="green" betyder blå (ej godt for vedligeholdelse).

Fin pointe.

--
Bertel