Forskelligt antal kolonner
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-05-06 09:05

Hej

Jeg har smidt en kalender ind i en højrekolonne her:

http://www.kulturvesterbro.dk/

Det gik forbavsende nemt.

Problemet er at jeg måtte ændre størrelsen på den midterste boks for at få
plads til den ekstra kolonne. Det lider de andre sider under:

http://www.kulturvesterbro.dk/?page_id=4

Denne sides indhold gik normalt helt ud til højre kant. Hvilket nok også kan
ses.

Er der en smart måde at operere med henholdsvis et 3 kolonne og et 2 kolonne
layout.

Mit eget bud er at definere to typer midterkolonne. Bruge den ene (3
kolonne) på forside + undersider og den anden (2 kolonne) på de andre sider.

Altså noget i den her stil:

midterkolonne_forside 385 px

midterkolonne_andresider 550 px

Forsidekskabelonen vil så være:

venstrekolonne
midterkolonne_forside
højrekolonne

De andre sider vil så være:

venstrekolonne
midterkolonne_andresider

Kan midterkolonnen i stedet gøres flydende, så den flyder helt ud, når
højrekolonnen mangler. Jeg ved det er tricky, men jeg ved at mange sikkert
har knækket den nød før.

Jeg kan leve to midterkolonner, der er defineret forskelligt, men det er
altid rart at kunne gøre tingene så simple som muligt.

Mark

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-06 16:42

Mark Thomas Gazel wrote:
> [...]
>
> Problemet er at jeg måtte ændre størrelsen på den midterste boks for
> at få plads til den ekstra kolonne. Det lider de andre sider under:

Jeg ville nøjes med de to kolonner i sidernes generelle design. Derefter
ville jeg indsætte kalenderen i højre kolonne med float:right og en passende
ekstra bredde og højde defineret.

Det vil få kolonnens øvrige indhold til at smyge sig om kalenderen med den
luft mod kalenderen, som du nu har bestemt.

På de sider, hvor du så ikke har kalenderen, vil højre kolonnes indhold
udnytte hele bredden i kolonnen i hele kolonnens højde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-05-06 13:04

> [...]
>
> På de sider, hvor du så ikke har kalenderen, vil højre kolonnes
> indhold udnytte hele bredden i kolonnen i hele kolonnens højde.

Du har nok ret i det er det snedigste og vel egentlig ok.

Mark