Ret på 1 side - og alle sider bliver rette~
Fra : Stefan Køberl

Dato : 01-05-06 18:22

Hej.

Jeg er i fuld gang med en hjemmeside. Nu har jeg fået lavet en
masse sider,
men problemet nu er, at de ikke allesammen linker det samme sted
hen. Se
Her: www.infoscape.dk/test.html

Hvis du kigger på de midterste link på siden. Det ene sted står
der
"kontakt".

Går du ind på fx Runescape-Guide i vesntre menu, vil der stå
"Kontakt Os".

Sådanne småfejl - skal det rettes via CCS?

Et andet eksempel:
Kigger du i bunden på siden vil der stå Copyright 2005, dér ville
det også
være en smule lettere at rette det på en side, i stedet for at
man enkeltvis
går ind på hver side.

Et sidste eksempel:
Holder man musen over "Forum" vil ´linket gå en plads for langt
ud. Her er
samme problem.

Hvad er det jeg helt præcist skal bruge - og hvordan?

Jeg håber i kan hjælpe :)
Mvh. Stefan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-05-06 21:15

Stefan Køberl skrev:

> Går du ind på fx Runescape-Guide i vesntre menu, vil der stå
> "Kontakt Os".
>
> Sådanne småfejl - skal det rettes via CCS?

Nej. CSS bestemmer udseendet af siden, ikke indholdet. Du kan
hverken rette tekst eller link-adresser med css.

> Kigger du i bunden på siden vil der stå Copyright 2005, dér ville
> det også være en smule lettere at rette det på en side, i stedet
> for at man enkeltvis går ind på hver side.

Helt afgjort. Det du leder efter kaldes SSI - serverside include
eller serverbaseret inkludering. Da det, som navnet antyder, køres
på serversiden, kræver det at webserveren understøtter det. Det gør
de fleste almindelige webservere, men det kan dog være slået fra på
et webhotel.

Hvis din server kan køre php, kan du benytte php's include-
funktion. Se eksempler på det her:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp>.

Traditionel SSI - med shtml-sider - er gennemgået i tutorialen her:
<http://www.html.dk/tutorials/ssi/Default.asp>. Der er også lidt om
det her: <http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi>.

Noget helt andet: Du har *mange* kodefejl på dine sider. Test.html
giver ikke mindre end 406 valideringsfejl i html-koden. Siden vises
også noget anderledes i Firefox end i IE. Det er en god ide at
validere sine sider hvis man vil have dem til at se godt ud i mere
end én browser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-06 22:13

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Nej. CSS bestemmer udseendet af siden, ikke indholdet. Du kan
> hverken rette tekst eller link-adresser med css.

Lige præcis tekst kan man faktisk godt. Det kræver at browseren
forstår CSS 2 (en standard fra 1997). Det gør IE så ikke, men
i en moderne browser, fx Opera, kan man skrive fx:

#foo {
content: "Det er så sjovt" url("mitBillede.png") " 'ikk?";
}

Det er begrænset hvor smart det er at udskifte indholdet af et
element. Der hvor det bliver sjovt er når man gør det på
:before/:after-pseudoelementerne:
#foo:before {
content: "<<";
}
#foo:after {
content: ">>";

}
Det ser endda kun ud til at Firefox udnytter "content" egenskaben på
pseudoelementer.

Det er altså ikke nogen særlig godt understøttet feature, men
jeg ville lige nævne den :)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-06 08:56

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Lige præcis tekst kan man faktisk godt. Det kræver at
> browseren forstår CSS 2 (en standard fra 1997). Det gør IE så
> ikke,

Netop. Jeg kender godt mulighederne med content, men nævnte dem
ikke på grund af problemerne med browserunderstøttelsen.

Selv om alle browsere forstod content-egenskaben, ville det i
øvrigt stadig være problematisk at anvende den til betydende
tekster - det ville betyde at søgemaskiner ikke kunne indeksere
siden fornuftigt.

Jeg har set content anvendt til markering af eksterne links og
fremhævning af aktuelle overskrifter; til disse formål fungerer det
glimrende (i browsere der forstår den slags). Men den tekst der
sættes ind med content, bør ikke være en uundværlig del af teksten
på selve siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-05-06 21:44

Stefan Køberl skrev:

> Hvis du kigger på de midterste link på siden. Det ene sted
> står der "kontakt".
>
> Går du ind på fx Runescape-Guide i vesntre menu, vil der
> stå "Kontakt Os".

Som det er lavet nu, skal du rette det på de enkelte sider.

> Sådanne småfejl - skal det rettes via CCS?

Nej, css har kun med udseenet at gøre, selve teksten skal du
rette i html-filerne.

Pas i øvrigt på med mellemrum i filnavne og links, det har du
flere steder. Du må hellere skrive kontakt_os.html, se også
http://html-faq.dk/1016.asp

> Kigger du i bunden på siden vil der stå Copyright 2005, dér
> ville det også være en smule lettere at rette det på en side, i
> stedet for at man enkeltvis går ind på hver side.

Det vil være en stor fordel hvis du bruger ssi til at inkludere
dels menuerne og dels copyright-teksten og bunden af siden,
der er ens på alle sider.

> Holder man musen over "Forum" vil ´linket gå en plads for
> langt ud.

Det er fordi du har skrevet &nbsp;Forum, hvor &nbsp; et er
mellemrum (no break space), som du i øvrigt har svinet ret
meget med.

> Hvad er det jeg helt præcist skal bruge - og hvordan?

Du skal foreløbig validere din kode og rense den for fejl, se
http://www.html-faq.dk/1005.asp, her er også links til diverse
valideringstjenester.

Start med at vælge en doctype, og se derefter resultatet i
validatoren. Mit råd er at starte helt forfra

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 02-05-06 20:25

Ja, jeg skal have rettet lidt i mine sider, det har jeg ikke fået
gjort endnu :)

Men har et lille problem, som jeg også opdagede tidligere. Hver
eneste gang jeg bruger "html-check" på W3C, siger den fejl.

CSS virker fint, men den kan åbenbart ikke tage mine sider på html?

Så lige en anden hurtig ting. "Gå til toppen" scriptet, kan det ikke
laves på alle sider via SSI, og er SSI ikke den bedste mulighed til
dette?

Mvh. Stefan ;D

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-06 21:01

Stefan Køberl skrev:

> Ja, jeg skal have rettet lidt i mine sider, det har jeg ikke
> fået gjort endnu :)

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget -
læs gerne <http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> eller min
signatur.

> Men har et lille problem, som jeg også opdagede tidligere.
> Hver eneste gang jeg bruger "html-check" på W3C, siger den
> fejl.

Du får fejl fordi du ikke har angivet hvilket tegnsæt der skal
anvendes på siden. Validatoren gætter på utf-8, men da din side
formentlig er gemt som iso-8859-1 (eller noget der ligner), går det
galt.

Ascii-tegnene - de engelske bogstaver, tallene og normale
tegnsætningstegn mm. - er fælles for utf-8 og iso-8859-1. Når det
går galt er det på grund af de danske tegn der ligger forskellige
steder i iso og utf-8.

Indsæt linjen her i <head>, så kan validatoren arbejde videre:

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-
8859-1">
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-06 23:42

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Indsæt linjen her i <head>, så kan validatoren arbejde videre:
>
> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-
> 8859-1">

Du bør også indsætte en DocumentTypeDeclaration øverst på siden, så
validatoren ved hvilken standard siden skal valideres efter.

Som siden ser ud nu, vil jeg foreslå denne:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Stefan Køberl

Dato : 03-05-06 14:21

Mange tak Jens og Erik, jeg har læst begge svar, og vil nu rende alle
fejlene på mine sider igennem :) Mange tak ;P

Fra : Stefan Køberl

Dato : 03-05-06 20:28

Hej igen ;)

Jeg har fået rettet en masse fejl i portal-filen, men sidder med en
lille fejl, som jeg aldrig har set før - den ser således ud:

ID "MAINDIV2" already defined.

<DIV id=maindiv2 style="WIDTH: 814px;POSITION: relative">

Og så kom teksten:
An "id" is a unique identifier. Each time this attribute is used in a
document it must have a different value. If you are using this attribute
as a hook for style sheets it may be more appropriate to use classes
(which group elements) than id (which are used to identify exactly one
element).

Jeg har forstået at "id" skal byttes ud, men hvilket tag skal jeg bruge
i stedet?

Det samme gælder "HIGHT" - den siger at der ikke findes nogen HIGHT
attribute, men hvilket tag skal jeg så bruge i stedet?

Fra : Jesper Frandsen

Dato : 03-05-06 21:03

Stefan Køberl wrote:

> ID "MAINDIV2" already defined.
>
> <DIV id=maindiv2 style="WIDTH: 814px;POSITION: relative">

Det er fordi du bruger id=maindiv2 2 gange på den samme side og det kan
ikke lade sig gøre da ID jo er noget unikt, så må et ID med navnet
maindiv2 kun bruges een gang på en side.

> Jeg har forstået at "id" skal byttes ud, men hvilket tag skal jeg bruge
> i stedet?

Du kan sagtens bruge ID igen når blot du giver den et andet navn end
id=maindiv2, kald den evt. id=maindiv3

> Det samme gælder "HIGHT" - den siger at der ikke findes nogen HIGHT
> attribute, men hvilket tag skal jeg så bruge i stedet?

Du mangler stadig at angive en doctype for at validatoren kan validere
dit dokument - attributter som hight, width og border hører hjemme i dit
CSS ark.

--
Jesper Frandsen

http://www.9am.dk/
Din guide til Hjemmesiden - Tutorials i Html, Xhtml, Xml, RSS og CSS.

http://www.9am.dk/forum/

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-05-06 21:27

Jesper Frandsen skrev:

>Du mangler stadig at angive en doctype for at validatoren kan validere
>dit dokument - attributter som hight, width og border hører hjemme i dit
>CSS ark.

Hight findes ikke.

Height findes.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.