Problem med IE-visning
Fra : Morten Snedker

Dato : 27-04-06 20:38

Jeg er i gang med "new look" til www.planprojekt.dk. Det nye site kan
ses på www.vinthervej2.dk, hvis min PC er oppe at køre.Ellers kan hele
sitet kan hentes på www.dbconsult.dk/ms/site.zip (50kb).

1.
Det er ren HTML, og vises fint i Firefox og Opera, men med IE 6
knækker filmen.

Hvad skal jeg gøre for at få det vist korrekt i IE?

2.
Og er det i øvrigt teknisk i orden?

mvh /Snedker

Fra : jopa

Dato : 27-04-06 21:06

Morten Snedker skriblede bla:

> Hvad skal jeg gøre for at få det vist korrekt i IE?

Hej Morten start med at bruge en DOCTYPE, samt rette fejlene i koden så er
chancerne størst, samt chancerne for hjælp
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Morten Snedker

Dato : 27-04-06 21:26

On Thu, 27 Apr 2006 22:06:19 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Morten Snedker skriblede bla:

>Hej Morten start med at bruge en DOCTYPE, samt rette fejlene i koden så er
>chancerne størst, samt chancerne for hjælp

Tak for det præcise og lige-til-at-gå-til-svar. Jeg er lidt små-dum,
så måske du kan bære over med mig, og fortælle

1.
Hvor angiver jeg DOCTYPE (og hvorfor)?

2.
Hvilke fejl er der i koden?

mvh /Snedker

Fra : jopa

Dato : 27-04-06 21:42

Morten Snedker skriblede bla:

> Tak for det præcise og lige-til-at-gå-til-svar. Jeg er lidt små-dum,
> så måske du kan bære over med mig, og fortælle

Rolig nu her kommer det så
http://validator.w3.org/docs/help.html#faq-doctype
Der kan du læse lidt om det.

> Hvilke fejl er der i koden?
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.vinthervej2.dk%2F
De bliver beskrevet i ovenstående link

Jeg siger det ikke for at genere dig men for at hjælpe.
Det er en forudsætning (for mig) at for at kunne regne ud hvorfor din side
teer sig i IE at koden er fejlfri.
Så kan man udelukke den årsag hvis det stadig forekommer.
Kan da godt se at du måske har et problem med at rette kode hvis du bruger
FrontPage, men så må du jo starte fra en begyndelse med at spørge om hjælp
til evt fejl.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Morten Snedker

Dato : 27-04-06 23:19

On Thu, 27 Apr 2006 22:42:04 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Morten Snedker skriblede bla:

Tak.

For så vidt angår valideringen:

Jeg synes det er svært at vide, hvad jeg skal gøre ved dem?

Line 8 column 22: document type does not allow element "STYLE" here.
Eh, nå! Hvis jeg fjerner linien vælter min grafik. Hvad gør jeg i
stedet?

Og lignende spørgsmål har jeg til de fleste af fejlene. Det er fint
nok med at kunne se fejlene, men jeg vil blive meget glad, hvis jeg
kan få nogle rettesnore til, hvordan jeg løser dem.

mvh /Snedker

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-06 23:36

Morten Snedker wrote:

> Line 8 column 22: document type does not allow element "STYLE" here.

Du har valgt en xhtml-DTD. Derfor skal alle tags og attributter skrives med
små bogstaver. Du kan vælge at rette til små bogstaver eller du kan sætte en
html4.01-DTD:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Hvis du ændrer DTD, skal du så også fjerne den første kodelinje:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

Definer i stedet tegnsæt i meta:

Og dit html-tag skal se sådan ud:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten Snedker

Dato : 27-04-06 23:48

On Fri, 28 Apr 2006 00:35:53 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Du har valgt en xhtml-DTD. Derfor skal alle tags og attributter skrives med
>små bogstaver. Du kan vælge at rette til små bogstaver eller du kan sætte en
>html4.01-DTD:

Er det ene mere korrekt end det andet? Jeg antager at ændringen bredt
set betyder mere end upper/lower case?

Tak for input.

mvh /Snedker

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-04-06 21:27

Morten Snedker wrote:

> Er det ene mere korrekt end det andet? Jeg antager at ændringen bredt
> set betyder mere end upper/lower case?

Hvis du fastholder at det skal være xhtml, må du ikke bruge store bogstaver
til koderne. I html4.01 er det valgfrit om du skriver med små eller store
eller en blanding.

Man kan ikke sige, at xhtml er mere korrekt end html. Der gælder kun, at
xhtml er strammere i strukturen end html.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten Snedker

Dato : 27-04-06 23:55

On Fri, 28 Apr 2006 00:35:53 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

Hvor skal den være i forhold til <head> ?

Nuhar jeg hulens masse "there is no attribute". Eksempelvis

   Line 60 column 31: there is no attribute "TOPMARGIN".

Men når jeg kigger i koden, så står der da

Eller misforstår jeg informationen?

mvh /Snedker

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-04-06 00:30

Morten Snedker skrev:

> Hvor skal den være i forhold til <head> ?

Det skal stå et sted mellem <head> og </head>, og så bør
du angive iso-8859-1 i stedet for utf-8.

> [...]
>
> Line 60 column 31: there is no attribute "TOPMARGIN".
>
> Men når jeg kigger i koden, så står der da

Ja, alt hvad du har i for eksempel

<BODY BGCOLOR=#FFFFFF LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0
MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0>

er gammeldags kode, som i dag skal erstattes af css, altså

og css-koden

body{
margin:0px;
padding:0px;
}

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Morten Snedker

Dato : 28-04-06 08:06

On Fri, 28 Apr 2006 01:29:39 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Ja, alt hvad du har i for eksempel
>
><BODY BGCOLOR=#FFFFFF LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0
>MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0>
>
>er gammeldags kode, som i dag skal erstattes af css, altså

God damn, et hulens arbejde!

Nå, men ingen sagde jo det skulle være let...

I øvrigt: er der nogen der ved, om det er fordi jeg bruger DreamWeaver
forkert, eller fordi DreamWeaver bare ikke kan finde ud af at generere
koden i forhold til gældende standarder?

Og tak for input.

mvh /Snedker

Fra : per christoffersen

Dato : 28-04-06 08:18

"Morten Snedker" <morten.snedker@planprojekt.dk> skrev i en meddelelse
> I øvrigt: er der nogen der ved, om det er fordi jeg bruger DreamWeaver
> forkert, eller fordi DreamWeaver bare ikke kan finde ud af at generere
> koden i forhold til gældende standarder?

Hvilken version af Dremweaver bruger du?

/Per

Fra : Morten Snedker

Dato : 28-04-06 09:11

On Fri, 28 Apr 2006 09:17:53 +0200, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>Hvilken version af Dremweaver bruger du?

8.

mvh /Snedker

Fra : per christoffersen

Dato : 28-04-06 12:15

> 8.

Check dine preferences (Ctrl+U på win). Under New Document kan du vælge
hvilken doctype nye dokumenter skal have. Herefter skulle DW meget gerne kun
kode efter doctypen.
På eksisterende sider kan du sætte doctypen under pageproperties (eller selv
skrive den ind i koden).
Hvis du selv håndkoder (i code view), kan du validere koden enten gennem
File/Check page eller i fanebladet Results/Validation.

Men får at have noget at validere efter, skal der altså først være en
doctype.

/Per

Fra : Morten Snedker

Dato : 27-04-06 23:20

On Thu, 27 Apr 2006 22:42:04 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

PS:

Skylder at sige, at jeg er temmelig nybegynder udi HTML, så det er
baby-steps for mit vedkommende, så skær gerne ud i pap.

mvh /Snedker

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-04-06 22:04

Morten Snedker skrev:

>Hvilke fejl er der i koden?

Har jeg ikke gennemgået, men fejlen læser du ved at sætte
style="vertical-align: bottom" på dine billeder.

Men følg også rådet om at sætte doctype på siderne.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-04-06 21:33

jopa wrote:

> Hej Morten start med at bruge en DOCTYPE, samt rette fejlene i koden
> så er chancerne størst, samt chancerne for hjælp

Hvis ikke Johns råd hjælper, så læg det online i udpakket tilstand, så det
kan ses direkte i en browser.

Det er omtrent lige så tosset at lægge det ud i en zipfil som at klistre
koden ind i et usenetindlæg. Det tvinger os til at hente det hjem og pakke
det ud for at se det - og betingelserne er så måske ikke identiske med det,
du selv vil kunne frembringe på nettet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-06 23:28

Morten Snedker skrev:

> Line 8 column 22: document type does not allow element "STYLE"
> here. Eh, nå! Hvis jeg fjerner linien vælter min grafik. Hvad
> gør jeg i stedet?

Problemet er at du afslutter head før dine style-elementer (du har
i øvrigt også glemt at starte head).

Din struktur er lige nu som følger:

<doctype>
   <title>Default</title>

</head>

   <link href="StyleSheet.css" rel="stylesheet" type="text/css"
/>

Du skal bruge en struktur som følger:

<doctype>
<head>
   <title>Default</title>
   <link href="StyleSheet.css" rel="stylesheet" type="text/css"
/>
</head>

Med andre ord: I dit html-element må der kun ligge to elementer -
ét head-element og ét body-element. I head-elementet skal der ligge
en titel; derudover kan der også ligge links til css-ark, style-
blokke og diverse meta-koder. I body-elementet er den tekst der
skal vises på siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Snedker

Dato : 28-04-06 08:24

On Fri, 28 Apr 2006 00:28:02 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

--klip--
>Du skal bruge en struktur som følger:
--klip--