Åbne link i nyt vindue, xhtml-strict
Fra : Michael Bonefeld Bla~

Dato : 25-04-06 15:14

Hvordan får man, med valide xhtml-strict-koder, åbnet et link i et nyt
vindue?
I html kan man jo bruge target=_blank, men den er ikke valid i xhtml-strict.

vh
MicBladt

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-06 15:35

Michael Bonefeld Bladt wrote:
> [...]
> vindue?
> I html kan man jo bruge target=_blank, men den er ikke valid i xhtml-strict.

Det har sin gode grund: Det er simpelt ikke
meningen, at websidekonstruktøren skal bestemme,
om brugeren skal ha' en side præsenteret i et
nyt browservindue.

Og godt det samme, siger jeg.

Vil du insistere på at lave sådan noget pjat, er
du nødt til at bruge transitional xhtml, men
hvorfor ikke HTML 3.2 - så har du helt frie
hænder, og kan bruge font-markører og blink og
marquee og hvad ved jeg og fortsat få siden
valideret.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-06 15:48

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det har sin gode grund: Det er simpelt ikke
> meningen, at websidekonstruktøren skal bestemme,
> om brugeren skal ha' en side præsenteret i et
> nyt browservindue.

Jeg ved nu ikke om jeg synes at det er så indlysende. Der er
flere eksempler på sider med 'supplerende' oplysninger som det er
bedst at åbne i et nyt vindue eller i et [*GYS*] popopvindue.

På Fidusos medlemsside har jeg ladet kortet med oversigten over
postnumre åbne i et nyt vindue.

   http://fiduso.dk/?page=medlemmer

Jeg synes faktisk at det ville være logisk at lave det til et
popop, men det har jeg undladt fordi en del blokerer for den
slags (og til dels fordi jeg ikke ved hvordan).

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-04-06 22:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> På Fidusos medlemsside har jeg ladet kortet med
> oversigten over postnumre åbne i et nyt vindue.

Det synes jeg til gengæld er irriterende, da jeg ikke
selv kan vælge. Alle browsere har en tilbageknap og
en højrekliksmulighed, se http://html-faq.dk/1017.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-06 01:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg synes faktisk at det ville være logisk at lave det til et
> popop, men det har jeg undladt fordi en del blokerer for den

Popup-blokkere blokerer vel kun de popup-vinduer, som brugeren ikke selv har
bedt om ved klik på et link.

> (og til dels fordi jeg ikke ved hvordan).

Det kan du lave via en formular her:

http://www.echoecho.com/dk/toolpopupgenerator.htm

Vil du have popup'en til at lukke automatisk, når den forlades, kan du se
her hvordan:

http://hjemmesideskolen.dk/html/luksluk.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Thomas Jari

Dato : 25-04-06 15:50

On Tue, 25 Apr 2006 16:34:33 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Vil du insistere på at lave sådan noget pjat, er
>du nødt til at bruge transitional xhtml, men

Forklar hvorfor det er pjat. I et forum, med eksterne links, er det
p**** irreterende, at links ikke åbnes i et nyt vindue. Jeg ved godt,
at jeg bare kan holde shift nede, og bruger da også denne metode selv.
Men hvor mange ved det. Jeg tror ikke jeg kender en eneste ganske
almindelig internet bruger der kender det trick.

--
Thomas Jari
http://thomas.weblogging.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 25-04-06 16:52

Thomas Jari skrev:

>Forklar hvorfor det er pjat. I et forum, med eksterne links, er det
>p**** irreterende, at links ikke åbnes i et nyt vindue.

Brugerne kan nu altid selv vælge at links åbner i et nyt vindue,
men ikke omvendt.

Men vil du bruge det, så bruger man bare transisitional i stedet
for, længere er den ikke, alt andet er pjat.

Det er ikke finere at lave en side i strict end i transitional,
man bruger det, der passer til den kode man bruger.

Og selvom det er transitional, så du jo sagtens rent
strukturmæssigt lade den være opbygget som en strict og så blot
bruge target som du gerne vil.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Martin

Dato : 25-04-06 16:10

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det har sin gode grund: Det er simpelt ikke
> meningen, at websidekonstruktøren skal bestemme,
> om brugeren skal ha' en side præsenteret i et
> nyt browservindue.

Nogen steder der er man simpelthen NØD til at bruge det, ellers vil det
aldrig virke.

Fx.
Webshop med dankortbetaling udenfor selve siden, der kræver det at man
åbner billedet i en popup, da dankortmodullet lukker sig selv efter endt
brug.

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-04-06 16:46

Martin ramte sit keyboard den 25-04-2006 17:10 og fik dette ud af det:

> Webshop med dankortbetaling udenfor selve siden, der kræver det at man
> åbner billedet i en popup, da dankortmodullet lukker sig selv efter endt
> brug.

Så er det kodet forkert.

--
Benny Nissen
Stop underskriftsindsamlinger: www.stop.underskrifter.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-06 17:18

Martin wrote:

> [...]
> Webshop med dankortbetaling udenfor selve siden, der kræver det at man
> åbner billedet i en popup, da dankortmodullet lukker sig selv efter endt

Hvad mener du med NØD til? Det eksempel du nævner kender jeg
da godt, det er da blot skodkode.

Men jeg vil da godt medgive at der kan være meget meget
specielle situationer, hvor det kan være nødvendigt. Selvom
jeg ikke kan komme i tanke om nogen, og jeg endnu ikke
her i gruppen har været præsenteret for eksempler.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 25-04-06 16:52

Jørgen Farum Jensen skrev:

> så har du helt frie
>hænder, og kan bruge font-markører og blink og
>marquee og hvad ved jeg og fortsat få siden
>valideret.

blink og marquee vil du aldrig kunne få valideret, uanset
doctype.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-04-06 22:17

Thomas Jari <thomasjari@stofanet.dk> writes:

> Forklar hvorfor det er pjat. I et forum, med eksterne links, er det
> p**** irreterende, at links ikke åbnes i et nyt vindue.

Det er vist et spørgsmål om vane og smag. Jeg foretrækker stadig
selv at åbne nye vinduer når det er det jeg vil, og lade være når
jeg ikke vil. Den mulighed har jeg hvis siden ikke forsøger at
bestemme det.

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-04-06 22:18

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> writes:

> blink og marquee vil du aldrig kunne få valideret, uanset
> doctype.

Man kan lave sin egen DTD og DOCTYPE. Hvad det skulle hjælpe, ved jeg
ikke, men det er muligt :)
/L

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-04-06 22:04

Michael Bonefeld Bladt skrev:

> I html kan man jo bruge target=_blank, men den er ikke
> valid i xhtml-strict.

Det er udeladt i strict, fordi det er meningen at brugeren
selv skal vælge, se også:

http://html-faq.dk/1017.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-04-06 22:22

"Michael Bonefeld Bladt" <michael.bladt@adslhome.dk> writes:

> Hvordan får man, med valide xhtml-strict-koder, åbnet et link i et nyt
> vindue?

Med Javascript ... under antagelse af at det ikke bliver blokkeret af
en popup-blokker.

> I html kan man jo bruge target=_blank, men den er ikke valid i xhtml-strict.

I HTML 4.01 Strict er der heller ikke noget target-attribut. Det er der
i 4.01 Transitional.

På samme måde er der også target-attributter i XHTML 1.0 Transitional
<URL:http://www.w3.org/TR/xhtml1/dtds.html#dtdentry_xhtml1-transitional.dtd_link>.
Det hjælper dig så ikke hvis du insisterer på at skrive XHTML Strict.
(Og hvorfor gør du så det? Det er ikke i sig selv et kvalitetstræk
at bruge XHTML, og IE kan stadig ikke forstå XHTML, så fordelene
er begrænsede)

/L

Fra : Michael Bonefeld Bla~

Dato : 26-04-06 19:42

> [...]
> (Og hvorfor gør du så det? Det er ikke i sig selv et kvalitetstræk
> at bruge XHTML, og IE kan stadig ikke forstå XHTML, så fordelene

Min grund til at bruge xhtml:
Jeg designer "blot" en hjemmeside, med placeringer af forskellige elementer
(div), grafik, knapper og lign. i et større projekt. Herefter lægger andre
de koder ind på siden som skal styre den store mængde af data der skal danne
selve indholdet. Disse koder kræver at siden er opbygget i xhtml, men ikke
nødvendigvis strict. Derfor er løsningen for mig, hvis jeg fortsat gerne vil
kunne åbne i nye vinduer (vil bruge det til externe links), at bruge
transitional. Nu gik det bare lige så godt med at bruge strict.
Og ja, IE er noget lort. Den irriterer mig dagligt, men man bliver jo
desværre nødt til at tage hensyn til de mange brugere af denne browser. -
Men det er jo en helt anden tråd.

vh
MicBladt

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-04-06 20:24

> [...]

>kunne åbne i nye vinduer (vil bruge det til externe links), at bruge
>transitional. Nu gik det bare lige så godt med at bruge strict.

Hvori består forskellen i at skrive siden i transitional fremfor
i strict?

Fra : Michael Bonefeld Bla~

Dato : 26-04-06 21:08

> Hvori består forskellen i at skrive siden i transitional fremfor
> i strict?

Følgende er klippet fra http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion2.asp

Strict DTD
Vælges hvis man ønsker at kode efter den anbefalede standard.
Transitional DTD
Vælges hvis man har behov for at benytte elementer som f.eks. <font> -
f.eks. af hensyn til meget forældede browsere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-06 21:52

> [...]
> standard. Transitional DTD
> Vælges hvis man har behov for at benytte elementer som f.eks.

Så validerer du da bare siden som strict, indtil du kun får fejl på dine
target-attributter og sætter så en transitional DTD.

Eller sætter fra starten en transitional xhtml-DTD og tvinger validatoren
til at validere din side som strict, indtil kun target giver fejl.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/