Menu og Java problem
Fra : EnjoyNews

Dato : 23-04-06 15:26

Hej

Jeg har et lille problem med min menu og et javascript på www.sikkenfest.dk
som jeg håber I kan hjælpe mig med..
Ved ikke om det er et java problem eller et html problem, så jeg prøver lige
her..

Menúen ser helt alm og rigtig ud når man bare går ind på siden og trykker på
de forskellige menú punkter.. men når der laves et nyt indlæg i gæstebogen,
laver jeg en pop-up med tak for indlægget. Når denne pop up kommer frem så
skærer den noget af menuen i bunden og i højre side.

Scriptet ser sådan ud :

function popUp(URL) {
day = new Date();
id = day.getTime();
pos_horizon = ((screen.width/2)-(182));
pos_vertical = ((screen.height/2)-(37));
eval("page" + id + " = window.open(URL, '" + id + "',
'toolbar=0,scrollbars=0,location=0,statusbar=0,menubar=0,resizable=0,width=3
65,height=105,top="+pos_vertical+",left="+pos_horizon+"');");
}

Og det kan testes her : http://www.sikkenfest.dk/Gbog.php?Nyt=1

Style sheet'et til menuen ser sådan ud :

..menu {background: url(Grafik/Menu.jpg);
position: absolute;
top: 0px;
left: 0px;
width: 175px;
height: 564px;
padding-left: 25px;
padding-top: 90px;
font-size: 16px;
font-weight: bold;
overflow: hidden;}

Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre i dette tilfælde ?
Mvh Michael

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-04-06 16:23

Hej Michael!
"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> laver jeg en pop-up med tak for indlægget. Når denne pop up kommer frem så
> skærer den noget af menuen i bunden og i højre side.

[SNIP - kode]

> Og det kan testes her : http://www.sikkenfest.dk/Gbog.php?Nyt=1

Har jeg gjort...

> Style sheet'et til menuen ser sådan ud :

[SNIP - kode]

> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre i dette tilfælde ?

Ja!
Start med at rette flg. linie:
<BODY onLoad="javascript:popUp('Gbog/Nyt.php')"><!DOCTYPE html PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

til:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

2 linier!!

Og så indsætter du flg. i dit body-tag (som du har længere nede i koden!):
onLoad="javascript:popUp('Gbog/Nyt.php')"

Det kan hjælpe en smule på det....

Og så synes jeg, at du skal prøve at validere siden, for der er ikke mindre
end 162 fejl på den - det kan måske løse problemet, eller i det mindste
forbedre chancen for at finde en evt. fejl...

For at validere siden, kan du besøge http://validator.w3.org/ - for at se
resultatet af valideringen, kan du klikke på dette link:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.sikkenfest.dk%2FGbog.php%3FNyt%3D1

I kort form (hvis news-readeren har knækket ovenstående link):
http://tinyurl.com/qvvgq

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-04-06 12:26

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Michael!
> "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [SNIP - kode]

> Har jeg gjort...

Ja og mange tak for indlægget

> [...]
> end 162 fejl på den - det kan måske løse problemet, eller i det mindste
> forbedre chancen for at finde en evt. fejl...

162... hold da op... Der blev je lidt overrasket..
Har nemlige lige valideret den uden fejl...

Det var den body tag som selvfølgelig skulle stå nede i body'en og ikke i
toppen. Det gjorde åbentbart at en hel masse andet ikke virket... bl.a.
kunne den ikke finde ud af alle &nbsp; .. hmm.

Nu er det rettet og menu'en opfører sig helt efter planen.

Mange mange tak..

Der er dog stadig 15 fejl på siden, men det er i et andet javascript disse
fejl ligger, og det er jeg igang med at få rettet.
Ligeledes er gæstebogen af gammel dato, så der er nogle height="33%" osv,
som lige skal fjernes.
Udover dette er siden nu 100% valid på alle siden.

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-04-06 13:15

Hej Michael!
"EnjoyNews" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Ja og mange tak for indlægget

Det var så lidt...

> [...]

> som lige skal fjernes.
> Udover dette er siden nu 100% valid på alle siden.

Øøh?? Er det samme side, som vi taler om:
http://www.sikkenfest.dk/Gbog.php?Nyt=1

For jeg har (ja, undskyld) lige tjekket den, før dette indlæg blev skrevet,
og der er 25 fejl på den, hvoraf body-tagget er den ene, og så har du nogle
align="33%", som måske skal rettes til width="33%"....?

Men jo! Det javascript genererer mange fejl, og jeg kunne desværre ikke få
det til at validere - har ellers leget en del med det her til morgen (mens
jeg ventede på, at det var tid til at vække konen med morgenkaffe på
sengen - vores bryllupsdag... , ellers havde jeg sendt den færdige fil
til dig... (Ved godt at du har lavet den i PHP, men så kunne du jo selv
rette til i den rigtige fil...)
Men jeg kan også kun komme ned på 15 fejl.... :-/

Fra : EnjoyNews

Dato : 24-04-06 14:35

> [...]
nogle
> align="33%", som måske skal rettes til width="33%"....?

Ja det er den samme fejl
Der er 15 fejl i javascriptet som jeg er klar over og prøver at rette.

gæstebogen er der så 10 fejl i og det er nogle algin width height osv, som
ikke er lavet i stylesheet'et. Dette skyldes at det er en gæstebog jeg har
modificeret før jeg lavede siden om til stylesheet styrring. Jeg har en
lignende gæstebog på en anden test side som går igennem med glans så jeg
skal bare lige tage mig sammen til at få det rettet.

Alt andet på siden skulle meget gerne være 100%

> [...]
> rette til i den rigtige fil...)
> Men jeg kan også kun komme ned på 15 fejl.... :-/

Nu ville jeg jo ikke forstyrre på din bryllupsdag
Men mange gange tillykke...
Håber du får en god dag

Michael

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-06 22:42

EnjoyNews wrote:

> Der er 15 fejl i javascriptet som jeg er klar over og prøver at rette.

Hvis et javascript giver valideringsfejl kunne det være en ide at lægge
scriptet ud i en ekstern .js-fil:

Alt efter <script type="text/javascript"> og ned til men ikke med </script>
lægges ud i en selvstændig fil, hvor du selv bestemmer filnavnet.

Derefter kalder du dit script sådan:

<script type="text/javascript" src="filnavn.js"></script>

Når du kører html-siden fungerer det lige så godt som hvis hele scriptet
stod i kildekoden, men du slipper for de valideringsfejl, som scriptet
ellers afstedkommer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/