/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
index.(s)html?
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-06 11:26

Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
SSI.

Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.

Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
finde ud af at *.shtml er default?

Nej, jeg kan ikke give en adresse, da jeg ikke ønsker at uploade før jeg er
klar med en færdig opdatering.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

 
 
Christoffer (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Christoffer


Dato : 23-04-06 11:43


"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
news:1ext6d9ntv8a5.mn88kax9mnb.dlg@40tude.net...
> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
Du behøver kun at omdøbe de filer som indeholder noget inkluderet .shtml
Altså de inkluderede sider behøver ikke at være shtml, men kan ligeså nemt
være .html, .txt etc..

> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
> finde ud af at *.shtml er default?
Ja, det kan de



Ukendt (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-06 12:08

On Sun, 23 Apr 2006 12:42:47 +0200, Christoffer wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> news:1ext6d9ntv8a5.mn88kax9mnb.dlg@40tude.net...
>> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
>> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.

> Du behøver kun at omdøbe de filer som indeholder noget inkluderet .shtml
> Altså de inkluderede sider behøver ikke at være shtml, men kan ligeså nemt
> være .html, .txt etc..

Da det er hovedmenuen der inkluderes med SSI, indeholder alle filer - også
forsiden (= index.html) - noget inkluderet. Deraf problemet: så skal
index.html vel også have ny extension og hvad deraf følger af problemer for
de mange der jævnligt bruger siden og har eet eller flere bogmærker
liggende i deres "Foretrukne".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Lasse Reichstein Nie~ (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 23-04-06 11:48

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:

> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
>
> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige

Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
til index.shtml. Hvis serveren sender en kode 301 (moved permanently)
så kan det endda være at browseren opdaterer bogmærket (dog tvivlsomt).
<URL:http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html>

> og kan browserne finde ud af at *.shtml er default?

Det er ikke browseren der skal gøre det, men serveren. Hvis man bare
skriver "http://www.example.com/", så er det example.com-serveren
der laver en redirect til defaultsiden. Den skal så sættes op til at
pege på .shtml-siden.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Ukendt (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-06 12:06

On Sun, 23 Apr 2006 12:48:26 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:
>
>> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
>> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
>>
>> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige
>
> Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
> til index.shtml.

Har Googlet mig frem til denne:
<meta http-equiv="refresh" content="10;URL=http://www.minside.dk">

Værdien "10" er antallet af sekunder før der redirectes. Da det jo blot er
en teknisk ændring (extension html > shtml) ønsker jeg ikke at genere mine
læsere med en splash screen og agter derfor at sætten den til "0". Er der
ulemper ved dette?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Lasse Reichstein Nie~ (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 23-04-06 12:27

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:

> On Sun, 23 Apr 2006 12:48:26 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

>> Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
>> til index.shtml.
>
> Har Googlet mig frem til denne:
> <meta http-equiv="refresh" content="10;URL=http://www.minside.dk">

Det er en mulighed, men ikke den bedste. Den bedste mulighed er at lade
serveren sende en 301-besked med den nye URL i. Det er ikke noget der skal
stå på siden.

> Værdien "10" er antallet af sekunder før der redirectes. Da det jo blot er
> en teknisk ændring (extension html > shtml) ønsker jeg ikke at genere mine
> læsere med en splash screen og agter derfor at sætten den til "0". Er der
> ulemper ved dette?

Ja. Det bliver helt umuligt at bruge tilbage-knappen.
Så hellere sæt den til 1 eller 2, og brug javascript til at skifte med:
<script type="text/javascript">
location.replace(location.href.replace(/\.html($|[#?])/,".shtml"));
</script>
Ved at bruge "location.replace(...)" kommer den foregående side ikke til
at være i history.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Ukendt (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-04-06 15:55

On Sun, 23 Apr 2006 13:26:35 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Kurt Hansen writes:
>
>> Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>
>>> Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
>>> til index.shtml.
>>
>> Har Googlet mig frem til denne:
>> <meta http-equiv="refresh" content="10;URL=http://www.minside.dk">
>
> Det er en mulighed, men ikke den bedste. Den bedste mulighed er at lade
> serveren sende en 301-besked med den nye URL i. Det er ikke noget der skal
> stå på siden.

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Bevar index.html og lav en omdirigering fra denne
> til den nye fil:
>
> <body onload="location.replace='index.shtml'">

Nu bliver jeg lidt forvirret. Begge svar lyder umiddelbart gode i en
uerfarens øren, men hvilken er den bedste?

Hvordan får man serveren til at sende en 301-besked? jeg har ikke min egen
server, men har webhotel hos Surftown. Skal jeg evt. bede dem ordne det,
eller er der en konfigurationsfil jeg selv kan redigere i?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jørgen Farum Jensen (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 23-04-06 14:06

Kurt Hansen wrote:
> Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
> SSI.
>
> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
>
> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
> finde ud af at *.shtml er default?

Bevar index.html og lav en omdirigering fra denne
til den nye fil:

<body onload="location.replace='index.shtml'">

--

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Denn!s H (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Denn!s H


Dato : 23-04-06 16:19

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
news:1ext6d9ntv8a5.mn88kax9mnb.dlg@40tude.net...
> Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
> SSI.
>
> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.

Ja

> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
> finde ud af at *.shtml er default?

Nej, hvis du tilføjer en default/index side til foretrukne kommer
"index.html" ikke med i URL på genvejen.

Det er kun et problem hvis folk bevist har gemt og ændret URL i deres
bogmærke til http://www.example.com/index.html
Normalt vil bogmærket indeholde http://www.example.com/


--
mvh
Denn!s H



Erik Ginnerskov (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 24-04-06 22:50

Denn!s H wrote:

> Nej, hvis du tilføjer en default/index side til foretrukne kommer
> "index.html" ikke med i URL på genvejen.

Det kommer da helt an på, hvad der står i browserens adresselinje, når man
laver bogmærket. Hvis index.html af en eller anden grund er vist i
adresselinjen, kommer den med i bogmærket.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Ukendt (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-04-06 13:06

On Sun, 23 Apr 2006 12:26:20 +0200, Kurt Hansen wrote:

> Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
> SSI.
>
> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
>
> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
> finde ud af at *.shtml er default?
>
> Nej, jeg kan ikke give en adresse, da jeg ikke ønsker at uploade før jeg er
> klar med en færdig opdatering.

Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte i
"index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de resterende 300
dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI. Derved kan jeg bevare
en indgangsfil ved navn "index.html". Måske ikke den smarteste løsning, men
det var hvad jeg kunne få til at funke her og nu.

Der skal rettes en del kosmetik endnu, men siden ligger her:
http://www.dyrevelfaerd.dk/
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Erik Ginnerskov (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 24-04-06 22:53

Kurt Hansen wrote:

> Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte
> i "index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de
> resterende 300 dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI.

Det må betragtes som en halv løsning. Du har så stadig to menuer at skulle
vedligeholde parallelt.

Laver du en af de foreslåede viderestillinger til index.shtml, kan du nøjes
med den ene - eksterne - menufil.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Ukendt (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-04-06 10:48

On Mon, 24 Apr 2006 23:53:05 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Kurt Hansen wrote:
>
>> Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte
>> i "index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de
>> resterende 300 dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI.
>
> Det må betragtes som en halv løsning. Du har så stadig to menuer at skulle
> vedligeholde parallelt.
>
> Laver du en af de foreslåede viderestillinger til index.shtml, kan du nøjes
> med den ene - eksterne - menufil.

Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
viderestilling. Jeg forstod på Lasse Reichstein Nielsen (Message-ID:
<lktwh6s4.fsf@hotpop.com>), at den bedste metode var at lade serveren sende
en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Erik Ginnerskov (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 26-04-06 01:10

Kurt Hansen wrote:

> Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
> viderestilling. Jeg forstod ...
> ... at den bedste metode var at lade serveren
> sende en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.

Hvis du ikke kan komme af sted med den operation, så brug en af de andre
forslag, du fik:

<body onload="location.replace='index.shtml'">

eller

<meta http-equiv="refresh" content="10;URL=index.shtml">

Gør det fremtidige vedligeholdelsesarbejde så nemt som muligt for dig selv.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
http://html-faq.dk/



Ukendt (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-04-06 09:58

On Wed, 26 Apr 2006 02:09:32 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> Kurt Hansen wrote:
>
>> Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
>> viderestilling. Jeg forstod ...
>> ... at den bedste metode var at lade serveren
>> sende en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.
>
> Hvis du ikke kan komme af sted med den operation, så brug en af de andre
> forslag, du fik:
>
> <body onload="location.replace='index.shtml'">
>
> eller
>
> <meta http-equiv="refresh" content="10;URL=index.shtml">
>
> Gør det fremtidige vedligeholdelsesarbejde så nemt som muligt for dig selv.

Løsning med en integreret menu i index-filen er jo noget skrammel, hvis man
jævnligt ændrer noget i menuen, så ja: jeg vil bruge løsning 1. Takker
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste