index.(s)html?
Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 11:26

Jeg er igang med at opdatere en hjemmeside med inkludering af en menu med
SSI.

Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.

Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
finde ud af at *.shtml er default?

Nej, jeg kan ikke give en adresse, da jeg ikke ønsker at uploade før jeg er
klar med en færdig opdatering.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Christoffer

Dato : 23-04-06 11:43

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
Du behøver kun at omdøbe de filer som indeholder noget inkluderet .shtml
Altså de inkluderede sider behøver ikke at være shtml, men kan ligeså nemt
være .html, .txt etc..

> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
> finde ud af at *.shtml er default?
Ja, det kan de

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 12:08

On Sun, 23 Apr 2006 12:42:47 +0200, Christoffer wrote:

> [...]

> Altså de inkluderede sider behøver ikke at være shtml, men kan ligeså nemt

Da det er hovedmenuen der inkluderes med SSI, indeholder alle filer - også
forsiden (= index.html) - noget inkluderet. Deraf problemet: så skal
index.html vel også have ny extension og hvad deraf følger af problemer for
de mange der jævnligt bruger siden og har eet eller flere bogmærker
liggende i deres "Foretrukne".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-04-06 11:48

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:

> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.
>
> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige

Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
til index.shtml. Hvis serveren sender en kode 301 (moved permanently)
så kan det endda være at browseren opdaterer bogmærket (dog tvivlsomt).
<URL:http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html>

> og kan browserne finde ud af at *.shtml er default?

Det er ikke browseren der skal gøre det, men serveren. Hvis man bare
skriver "http://www.example.com/", så er det example.com-serveren
der laver en redirect til defaultsiden. Den skal så sættes op til at
pege på .shtml-siden.

/L

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 12:06

On Sun, 23 Apr 2006 12:48:26 +0200, Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Ja. Jeg foreslår at du sætter index.html op til at lave en redirect
> til index.shtml.

Har Googlet mig frem til denne:

Værdien "10" er antallet af sekunder før der redirectes. Da det jo blot er
en teknisk ændring (extension html > shtml) ønsker jeg ikke at genere mine
læsere med en splash screen og agter derfor at sætten den til "0". Er der
ulemper ved dette?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-04-06 12:27

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> writes:

> Har Googlet mig frem til denne:

Det er en mulighed, men ikke den bedste. Den bedste mulighed er at lade
serveren sende en 301-besked med den nye URL i. Det er ikke noget der skal
stå på siden.

> [...]
> læsere med en splash screen og agter derfor at sætten den til "0". Er der

Ja. Det bliver helt umuligt at bruge tilbage-knappen.
Så hellere sæt den til 1 eller 2, og brug javascript til at skifte med:
<script type="text/javascript">
location.replace(location.href.replace(/\.html($|[#?])/,".shtml"));
</script>
Ved at bruge "location.replace(...)" kommer den foregående side ikke til
at være i history.

/L

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 15:55

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Bevar index.html og lav en omdirigering fra denne
> til den nye fil:

Nu bliver jeg lidt forvirret. Begge svar lyder umiddelbart gode i en
uerfarens øren, men hvilken er den bedste?

Hvordan får man serveren til at sende en 301-besked? jeg har ikke min egen
server, men har webhotel hos Surftown. Skal jeg evt. bede dem ordne det,
eller er der en konfigurationsfil jeg selv kan redigere i?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-04-06 14:06

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> finde ud af at *.shtml er default?

Bevar index.html og lav en omdirigering fra denne

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Denn!s H

Dato : 23-04-06 16:19

> [...]
>
> Alle filer hedder nu *.shtnl, men betyder det også, at min index.html skal
> hedde index.shtml? menuen er også inkluderet på forsiden.

Ja

> Hvis ja, bliver folks bogmærker til siden jo ugyldige og kan browserne
> finde ud af at *.shtml er default?

Nej, hvis du tilføjer en default/index side til foretrukne kommer
"index.html" ikke med i URL på genvejen.

Det er kun et problem hvis folk bevist har gemt og ændret URL i deres
bogmærke til http://www.example.com/index.html
Normalt vil bogmærket indeholde http://www.example.com/

Denn!s H

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-06 22:50

Denn!s H wrote:

> Nej, hvis du tilføjer en default/index side til foretrukne kommer
> "index.html" ikke med i URL på genvejen.

Det kommer da helt an på, hvad der står i browserens adresselinje, når man
laver bogmærket. Hvis index.html af en eller anden grund er vist i
adresselinjen, kommer den med i bogmærket.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 13:06

On Sun, 23 Apr 2006 12:26:20 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> finde ud af at *.shtml er default?
>
> Nej, jeg kan ikke give en adresse, da jeg ikke ønsker at uploade før jeg er

Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte i
"index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de resterende 300
dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI. Derved kan jeg bevare
en indgangsfil ved navn "index.html". Måske ikke den smarteste løsning, men
det var hvad jeg kunne få til at funke her og nu.

Der skal rettes en del kosmetik endnu, men siden ligger her:
http://www.dyrevelfaerd.dk/
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-06 22:53

Kurt Hansen wrote:

> Jeg har løst problemet ved at menuen fortsat er implementeret direkte
> i "index.html", som den var i alle dokumenter tidligere. På de
> resterende 300 dokumenter er menuen skilt ud og inkluderes via SSI.

Det må betragtes som en halv løsning. Du har så stadig to menuer at skulle
vedligeholde parallelt.

Laver du en af de foreslåede viderestillinger til index.shtml, kan du nøjes
med den ene - eksterne - menufil.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 10:48

On Mon, 24 Apr 2006 23:53:05 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> vedligeholde parallelt.
>
> Laver du en af de foreslåede viderestillinger til index.shtml, kan du nøjes

Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
viderestilling. Jeg forstod på Lasse Reichstein Nielsen (Message-ID:
<lktwh6s4.fsf@hotpop.com>), at den bedste metode var at lade serveren sende
en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-06 01:10

Kurt Hansen wrote:

> Jo, men jeg fik bare aldrig uddybet præcist hvordan jeg laver en
> viderestilling. Jeg forstod ...
> ... at den bedste metode var at lade serveren
> sende en 301, men hvordan det gøres, fik jeg aldrig svar på.

Hvis du ikke kan komme af sted med den operation, så brug en af de andre
forslag, du fik:

eller

Gør det fremtidige vedligeholdelsesarbejde så nemt som muligt for dig selv.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 09:58

On Wed, 26 Apr 2006 02:09:32 +0200, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> eller

> Gør det fremtidige vedligeholdelsesarbejde så nemt som muligt for dig selv.

Løsning med en integreret menu i index-filen er jo noget skrammel, hvis man
jævnligt ændrer noget i menuen, så ja: jeg vil bruge løsning 1. Takker
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen