Doctype driller!
Fra : Niels Sonnich Poulse~

Dato : 22-04-06 16:16

Ja jeg har det meste af dagen siddet og kodet et design og da jeg nu er
ved at være færdig ville jeg godt validere det i XHTML 1.0 Strict som
jeg plejer at gøre med de ting jeg laver.

Først ser det sådan her ud:
http://niels.spoweb.dk/scripts/downloads/1.jpg

Så indsætter jeg min doctype, og nu ser det sådan her ud:
http://niels.spoweb.dk/scripts/downloads/2.jpg

Jeg prøvede også med HTML 4.01 som doctype, men det gav samme problem,
det validerede men den laver stadig den der fejl i banneret. Både i IE
og FF.
Koden til logeet/banneret ser sådan her ud:

style="width:650;height:100;padding:0px;background:#001100 url(logo.gif)
no-repeat;border:1px solid #666666;">
style="margin-right:20px;font-family:sans-serif;font-size:20px;color:#99CC99;">
Hjemmeside navn

Jeg kunne jo lave det anderledes, men jeg forstår bare ikke hvorfor den
ignorere style.width og style.height når jeg indsætter en doctype...

--
Mvh. Niels, PHP-programmør og webdesigner
Webmaster: http://niels.spoweb.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-06 17:27

"Niels Sonnich Poulsen" <niels@spoweb.dk> skrev i en meddelelse

> http://niels.spoweb.dk/scripts/downloads/1.jpg
> http://niels.spoweb.dk/scripts/downloads/2.jpg

Et link til siden siger meget mere end billeder af den

> Koden til logeet/banneret ser sådan her ud:

Du vil validere efter strict, og alligevel angiver du ikke align og valign
med CSS? Brug text-align og vertical-align i CSS istedet for

> style="width:650;height:100;padding:0px;background:#001100 url(logo.gif)
> no-repeat;border:1px solid #666666;">

Du angiver ikke enheder på dine mål, hvilket nemt kan være fejlen. Husk du
også bør angive color når du angiver background. Og omvendt for den sags
skyld

Hvorfor skal det egentlig pakkes ind i en tabel?

> Jeg kunne jo lave det anderledes, men jeg forstår bare ikke hvorfor den
> ignorere style.width og style.height når jeg indsætter en doctype...

Sæt enheder på og se hvad der sker

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/