Placering af siden midt i browseren
Fra : Tine Gade

Dato : 20-04-06 11:47

Hej

Jeg har i første omgang valgt at placere indholdet på mine sider
fikseret i venstre side af browseren, men jeg lidt fortrudt, og
vil egentligt gerne have det midt i browseren, uanset størrelsen
på denne, men hvordan gør jeg det så jeg stadig kan placere
billeder mm i CSS?

Min test side er her:

http://www.tinegade.dk/Casabo/Casa/index.htm

Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : M

Dato : 20-04-06 12:04

> [...]
>vil egentligt gerne have det midt i browseren, uanset størrelsen
>på denne, men hvordan gør jeg det så jeg stadig kan placere

I din php eller css fil må der være et sted hvor der står at den skal
være padding left eller noget. Hvis ikke, så prøv at indsætte en
<center></center>

-M

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 12:28

"M" <infoREMOVE-THIS@bigm.dk> skrev i en meddelelse

> I din php eller css fil må der være et sted hvor der står at den skal
> være padding left eller noget. Hvis ikke, så prøv at indsætte en
> <center></center>

Ja sådan gjorde man muligvis i gamle dage Alt indholdet skal pakkes ind
i en div, som centreres med margin:auto; som vist her:
http://html-faq.dk/2007.asp

Text-align benyttes for at sikre centreringen i ældre browsere, såsom IE 5

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Tine Gade

Dato : 20-04-06 12:37

> Ja sådan gjorde man muligvis i gamle dage Alt indholdet skal pakkes ind
> i en div, som centreres med margin:auto; som vist her:
> http://html-faq.dk/2007.asp

Så det meste korrekte er atlså at lave en div uden om det hele der er
centreret, og så placere de andre elementer med "relative"
(http://www.htmldog.com/reference/cssproperties/position/) ???

-jeg prøver, tak.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 12:44

Tine Gade wrote:

> Så det meste korrekte er atlså at lave en div uden om det hele der er
> centreret, og så placere de andre elementer med "relative"

Kan ikke åbne din side, men du burde kunne pakke hele siden ind i en div og
centere den, uden du behøver at ændre på positioneringen af de øvrige
elementer

Fra : Tine Gade

Dato : 20-04-06 13:31

> Kan ikke åbne din side, men du burde kunne pakke hele siden ind i en div og
> centere den, uden du behøver at ændre på positioneringen af de øvrige
> elementer

Det er stadig lidt der driller... Jeg har en div uden om det hele der er
centreret, deri har jeg så andre div'er, de bliver placeret "relative", men
hvad er det relativt til?!?
Havde det været absolut var det i forhold til øverste venstre hjørne, men det
er det tydeligvis ikke med "relative".

Fra : per christoffersen

Dato : 20-04-06 14:30

"Tine Gade" <tinegade@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er stadig lidt der driller... Jeg har en div uden om det hele der er
> centreret, deri har jeg så andre div'er, de bliver placeret "relative",
> men
> hvad er det relativt til?!?

Indsætningspunktet i koden.
Læs mere om forskellen på absolut og relativ her:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion14.asp

/Per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-06 21:53

Tine Gade wrote:

> Så det meste korrekte er atlså at lave en div uden om det hele der er
> centreret, og så placere de andre elementer med "relative"

Nej. Den omgivende (centrerende) div skal have position:relative. Det gør
det muligt at positionere indholdet i den absolut i forhold den omgivende
div.

Uden relativ position i den omgivende div vil absolut position af indholdet
indeni blive i forhold til hjemmesidens øverste venstre hjørne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tine Gade

Dato : 21-04-06 07:30

> Nej. Den omgivende (centrerende) div skal have position:relative. Det gør
> det muligt at positionere indholdet i den absolut i forhold den omgivende
> div.

Tusind tak, det er ikke nemt når man nu har sat sig for at opbygge siden
"korrekt" og ikke med tableller!

Tine

Fra : M

Dato : 20-04-06 12:45

>Ja sådan gjorde man muligvis i gamle dage

hmm... ja det var sq tider!

Jeg er ikke helt up2date!

Det kommer nok!

-M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-06 13:37

M skrev:

> Jeg er ikke helt up2date!

Måske du så skulle være lidt tilbageholdende med at tilbyde hjælp
til hjemmesidedesign?

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-04-06 20:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Måske du så skulle være lidt tilbageholdende med at tilbyde hjælp
> til hjemmesidedesign?

Hvorfor det, hvis grafikere kan lave hjemmesider og deres eneste viden er,
at fillerne skal hedde *.htm / *.html, så kan alle vist være med

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-06 21:50

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Hvorfor det, hvis grafikere kan lave hjemmesider og deres eneste
> viden er, at fillerne skal hedde *.htm / *.html, så kan alle vist
> være med

Det er jo netop det, der er problemet, som vi sidder her og slås med.
Grafikere er forhåbentlig gode til at lave grafik, men det bliver man ikke
god til at lave hjemmesider af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-04-06 18:54

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Måske du så skulle være lidt tilbageholdende med at tilbyde hjælp
> til hjemmesidedesign?

Så bliver man jo ikke rettet. Det er den hurtigste måde at lære på
(det hjælper selvfølgelig at man lige googler lidt først for at tjekke
ens svar :)

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-06 23:59

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Så bliver man jo ikke rettet.

Hr. M ville skam have penge for sin bistand (i en anden gruppe).
Han reklamerede helt umotiveret for sig selv - og så finder jeg
det dobbelt groft når han ikke engang er på omgangshøjde.

--
Bertel