"gennemsigtig" baggrundsfarve til tekst ov~
Fra : Thomas Frederiksen

Dato : 19-04-06 01:34

Jeg har smidt et billede ind på en hjemmeside og nu vil jeg gerne
have tekst ovenpå billedet. Fint nok... men jeg vil også gerne
have en svag, næsten-gennemsigtig baggrund på teksten, så det
ikke ødelægger billedet, men samtidig hjælper til at trække
teksten lidt frem og gør det læsevenligt

height:100px; background-color:#4790ff ; margin-left:5em;
margin-right:5em"><

Ovenstående er min "boks" til tekst... har I måske en ide til
hvordan jeg får en baggrund på denne, som, som sagt, er næsten
gennemsigtig....?? har prøvet alt muligt og kan ikke få
transparent til at "spille" ordentlig, da den jo bare fjerner
enhver baggrundsfarve... hvilket ikke var ideen... noget
"semi-transparent"?

På forhånd tusind tak!!!

Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 19-04-06 08:09

Thomas Frederiksen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ikke ødelægger billedet, men samtidig hjælper til at trække
> teksten lidt frem og gør det læsevenligt

Hvorfor ikke sætte teksten direkte på billedet??

PerR

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-04-06 08:12

Per Rasmussen ramte sit keyboard den 19-04-2006 09:09 og fik dette ud af
det:

> Hvorfor ikke sætte teksten direkte på billedet??

Af flere grunde sikkert.

1. Teksten kan så ikke læses af hverken søgemaskiner eller skærmlæsere.

2. Det er noget mere besværligt at redigere teksten.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-04-06 11:08

Benny Nissen wrote:
> [...]
>
> 1. Teksten kan så ikke læses af hverken søgemaskiner eller skærmlæsere.
>
> 2. Det er noget mere besværligt at redigere teksten.

Jeg tror nu Thomas mente, at du kunne postionere
teksten oven på biledet ved hjælp af CSS.
Det er vel sådan "man" gør?

Men jeg kan da godt se problemet med at lave en
delvis transparent baggrund.

Du kan bruge CSS-egenskaben opacity i
kombination med Microsofts alpha-filer,
se for eksempel

http://www.webdesign101.dk/showcase/opacity/index.html
Obs at eksemplet kun duer i Geckobrowsere og
IE5+.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Per Rasmussen

Dato : 19-04-06 11:34

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

> 1. Teksten kan så ikke læses af hverken søgemaskiner eller skærmlæsere.
>
> 2. Det er noget mere besværligt at redigere teksten.

Det er da et par grunde, men jeg tænke mere i retning af at sikre sine
billeder.

En anden mulighed er at lægge et transparant billede ovenpå, hvori teksten
står, men det sikrer på ingen måde imod at folk får fat i billederne.
Men OK det er måske også ligemeget.
Teksten kan vel også stå under billederne

PerR

Fra : Martin

Dato : 19-04-06 13:48

Per Rasmussen wrote:
> [...]
> Men OK det er måske også ligemeget.
> Teksten kan vel også stå under billederne

..background1 {
background-image:url("normaltbillede.jpg");
}

..background2 {
background-image:url("transparant.jpg");
}

Noget tekst

Noget i den stil du mener?

Ellers så aner jeg virkelig ikke hvor du vil hen.

PS:
Så er det HELT umuligt at "gemme" sine billeder, man vil ALTID kunne få
fat i dem, på en eller anden måde.

Den eneste måde at beskytte et billede på er at få enten PHP eller ASP
(altså et serverside sprog) til at genere billedet, men det vil dog
aldrig blive helt så pænt, som hvis det var lavet i et billedeprogram,
men muligheden er der dog. Jeg vil ikke komme ind i detaljer hvordan det
kan gøres, så må du spørge i PHP gruppen :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-06 17:57

Martin wrote:

> [...]
> }
>
> .background2 {
> background-image:url("transparant.jpg");

Har du tjekket, at man sådan kan stable baggrundsbilleder i en boks?

Jeg ville nok gøre sådan i html:

Noget tekst

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin

Dato : 20-04-06 21:09

Erik Ginnerskov wrote:

> Har du tjekket, at man sådan kan stable baggrundsbilleder i en boks?

Nææ egentlig ikke :)

> Jeg ville nok gøre sådan i html:

> Noget tekst

Det ville jeg nok også have gjort, hvis jeg havde tænkt mig om først :)
Garanteret også det eneste der virker :)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-04-06 21:30

Sådan her? http://ekot.dk/www/gennemsigtighed/