Problemer med visibility...
Fra : Tine Gade

Dato : 12-04-06 11:05

Hejsa

Jeg har kæmpet lidt med min menu:

http://www.tinegade.dk/casabo/casa/index.htm

(Kun menupunktet "Husprogram" i første linie og "Rækkehuse" i
anden linien folder under menuer ud.)

Den virker sådan set efter hensigten, men hvis man f.eks. trykker
F5 på siden "blinker" anden og tredje linie i menuen, kan jeg
lave det må en måde så det ikke sker?

Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 12-04-06 11:59

> Den virker sådan set efter hensigten, men hvis man f.eks. trykker
> F5 på siden "blinker" anden og tredje linie i menuen, kan jeg
> lave det må en måde så det ikke sker?

Problemet er at du gemmer menupunkterne i onload på body-tagget. Denne event
bliver først kørt når siden er færdig med at loade. I stedet skal de være
skjulte fra starten. Enten via et styletag eller via en css-klasse (det
sidste er at foretrække).
Lav f.eks. følgende i dit stylesheet og sæt den på de menupunkter som ikke
skal være synlige:
..skjultfrastarten {display:none;}

Mvh
Thomas Fagerholt
www.profilEdit.dk - CMS med css-design og valid xhtml

Fra : Tine Gade

Dato : 12-04-06 12:19

> [...]
> sidste er at foretrække).
> Lav f.eks. følgende i dit stylesheet og sæt den på de menupunkter som ikke

Tak, jeg må have sat det ind det forkerte sted da jeg først forsøgte med det,
for da kunne jeg ikke få menuen frem ved klik på punkterne og troede ikke man
kunne gøre sådan.

Men med class'en på div'en fungerer det heldigvis!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-04-06 22:45

Tine Gade wrote:
> [...]
> kunne gøre sådan.
>
> Men med class'en på div'en fungerer det heldigvis!

Godt for dig.

Må jeg sige, at det virker lidt uheldigt på mig,
at man skal klikke på et link for at få en undermenu.

Hvorfor ikke ved mouseover gennem brug af a:hover?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-04-06 11:47

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Må jeg sige, at det virker lidt uheldigt på mig,
> at man skal klikke på et link for at få en undermenu.
>
> Hvorfor ikke ved mouseover gennem brug af a:hover?

Det er faktisk bedre med klik. For mouseover virker ikke ved keyboard
navigation. Ingen mus ingen undermenuer

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : jopa

Dato : 12-04-06 14:43

Thomas Fagerholt skriblede bla:
> www.profilEdit.dk - CMS med css-design og valid xhtml

Hej Thomas din signatur lever ikke op til det lovede
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.plukselvfrugt.dk%2Fkontakt

<script language="javascript"><script type="text/javascript">Ordnung mus
sein
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thomas Fagerholt

Dato : 12-04-06 15:04

> Hej Thomas din signatur lever ikke op til det lovede
> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.plukselvfrugt.dk%2Fkontakt

Hej John
Tak for info. Det er nu rettet. Samme fejl var på nyhedsbrevs-siden Det
ville du også have fundet, hvis du brugte
http://www.htmlhelp.com/tools/validator/ (validate entire site) i stedet for
at tage siderne enkeltvis i validator.w3.org

/Thomas

Fra : jopa

Dato : 12-04-06 15:09

Thomas Fagerholt skriblede bla:
> Det ville du også have fundet, hvis du brugte
> http://www.htmlhelp.com/tools/validator/ (validate entire site) i
> stedet for at tage siderne enkeltvis i validator.w3.org

Tak for info. Den var jeg ikke opmærksom på.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-06 15:44

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det er faktisk bedre med klik. For mouseover virker ikke ved
> keyboard navigation. Ingen mus ingen undermenuer

Det behøver jo ikke være enten eller. Man kan udmærket lave en menu
der både kan udvides ved :hover og ved klik (eller fx ved fokus).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-04-06 17:20

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Det behøver jo ikke være enten eller. Man kan udmærket lave en menu
> der både kan udvides ved :hover og ved klik (eller fx ved fokus).

Jeg ved det og det gør Farum også, han har faktisk selv en side om
navigation med keyboard

Hvis vi skal være tekniske så skal alle onclick handlere have en matchende
onkey handler eller vil det nemlig heller ikke virke. Rigtig mange
scriptbaserede menuer er utilgængelige, fordi de ikke tager højde for at
brugeren ikke nødvendigvis sidder med musen i hånden.

Jeg er lidt valen ved onfocus, ved keyboard navigation bliver det et
irritations moment, næste link er ikke et tab væk længere ;-( og den
eksisterende taborden ændres, hvilket i en skærmlæser medfører en genstart
fra toppen af, fordi det synlige indhold ændres. Og her kommer grunden til,
at jeg er lidt valen ved onfocus. Når man har tabuleret sig ned til
menupunktet udløses onfokus igen, hvilket giver endeløs rekursion (faktisk
vil man aldrig nå længere end det første menupunkt med en onfocus handler).
Der er formentlig en vej til at omgå det på, men jeg er ikke stødt på den
endnu

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg