Browsers tolkning af CSS
Fra : Morten Snedker

Dato : 12-04-06 10:28

Sidder og kigger på
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/kommentar.php, der er
opdateret i 2004.

Hvor relevant er problematikken i dag. Hvor kan jeg læser mere?

mvh /Snedker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-06 11:09

Morten Snedker skrev:

> Sidder og kigger på
> http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/kommentar.php, der er
> opdateret i 2004.
>
> Hvor relevant er problematikken i dag. Hvor kan jeg læser mere?

Det er altid relevant at tage rimelige hensyn til de browsere der
kommer ind på et site. Generelle statistikker er ikke meget værd
sammenlignet med en statistik for selve sitet - tag udgangspunkt i
den, og vurder så hvad du tager hensyn til.

Når det drejer sig om hensyntagen til ældre browsere, kan det være
en fordel at skelne mellem forskellige grader af fejl på et site.
Det genererer mig ikke at en side vises en smule anderledes i en
ældre browser, hvis den fortsat er brugbar. I nyere browsere skal
visningen helst være helt ensartet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-06 21:38

Morten Snedker wrote:
> Sidder og kigger på
> http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/kommentar.php, der er
> opdateret i 2004.
>
> Hvor relevant er problematikken i dag.

På nogle punkter er problematikken ved at være irrelevant (NN2, 3 og 4,
IE4). Til gengæld er der siden da sket nogle forrykninger, så du i dag kan
regne med en andel på ca. 10% for Firefox, 2-3% for Opera og en tilsvarende
reduktion for IE (uden at nævne versioner).

> Hvor kan jeg læser mere?

Det allerbedste sted vil være den statistik for din egen hjemmeside, som din
webhost tilbyder.

Tilbyder han ikke noget statistik, kan du på nettet finde noget eksternt,
som kan give dig de ønskede oplysninger for din hjemmeside.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-04-06 22:41

Morten Snedker wrote:
> [...]
> opdateret i 2004.
>
> Hvor relevant er problematikken i dag. Hvor kan jeg læser mere?

Det handler om at lave sin hjemmesider så de
mennesker, der besøger den, kan finde de oplysninger,
de søger, uanset hvilken browser der er tale om.

Hvis for eksempel nogle menupunkter er skjult for
dem, der bruger IE5, så få de end måtte være,
fordi der ikke er taget hensyn til IE5's måde at
beregne bredder på, kan disse jo ikke finde de
oplysninger.

Jeg mener en vis omhu på dette punkt er
nødvendig.

Du kan læse mere om stylesheet hacks

http://css-discuss.incutio.com/

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-04-06 23:19

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
>dem, der bruger IE5, så få de end måtte være,
>fordi der ikke er taget hensyn til IE5's måde at
>beregne bredder på, kan disse jo ikke finde de

<off topic>
Jeg har lige installeret NT 4 server (igen) på en gammel maskine,
som jeg leger lidt med rent privat (for sjov).

Den bliver installeret med IE 2, sjovt at surfe lidt med den,
inden jeg opgraderer den til noget nyere.
</off topic>
så ryger du på min ignoreringsliste.