Billeder der driller på hjemmeside
Fra : Lasse Jensen

Dato : 11-04-06 20:34

Jeg ville høre, om der var nogen der havde et par minutter til at
overveje følgende på en hjemmeside; Jeg ville gerne have to billeder
til at ligge oven på hinanden, det der ligger bagerst skal være lidt
lysere farven end det forreste, dette tror jeg, at jeg kan klare med
lidt div og css.

Mit næste og største problem er så, at det forreste billede skal der
skæres i størrelsen på daglig basis. Der skal skæres således, at hvis
størrelsen på billedet er 100% skal der nogen dage kun vises 80% af
billedet, så det bagerste billede kan ses. Men hvordan gør jeg det
????

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Med venlig hilsen

Lasse Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 21:30

"Lasse Jensen" <lasse@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at ligge oven på hinanden, det der ligger bagerst skal være lidt
> lysere farven end det forreste, dette tror jeg, at jeg kan klare med

Z-index er din ven. Det er vist her hvordan det kan gøres
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp

> [...]
> størrelsen på billedet er 100% skal der nogen dage kun vises 80% af
> billedet, så det bagerste billede kan ses. Men hvordan gør jeg det

Det kan gøres med noget serverside, som enten indsætter et billede afhængig
af ugedagen eller regulerer størrelsen afhængig af ugedagen

I så fald skal du over i den relevante serverside gruppe

> Håber der er nogen der kan hjælpe...

Skal du have yderligere hjælp vil et link til siden være en god ting

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-04-06 22:43

Lasse Jensen wrote:
> [...]
> størrelsen på billedet er 100% skal der nogen dage kun vises 80% af
> billedet, så det bagerste billede kan ses. Men hvordan gør jeg det

Det burde du kunne klare med et JavaScript der
udløses af computerens ur og ændrer på billedets
clip-egenskaber.

img#id {clip:rect(10% 90% 90% 10%)

beskærer billedet med 10 procent på alle sider.
(Obs - jeg har aldrig prøvet med procenter, kun
med pixel-værdier. Min håndbog siger, at procenter
ikke duer, men det er vel værd at prøve?)

I eksemplet

http://www.webdesign101.dk/showcase/rollover/rollover_2.php

kan du se hvordan jeg ændrer på clip-værdierne for
en grafik ved mouseover.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-04-06 13:13

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> img#id {clip:rect(10% 90% 90% 10%)
> Min håndbog siger, at procenter
> ikke duer, men det er vel værd at prøve?)

Det siger CSS 2.1-standarden også, så det er ikke noget jeg ville
løbe an på.

/L