Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Første forsøg med koncertbilleder
Fra : Christian Andersen

Dato : 15-06-01 01:42

Hejsa.

De følgende billeder er taget på Train i Århus d. 19. maj i år.

Det er Tina Dickow der spiller. Det var mit første forsøg med
koncertbilleder, så derfor var der kun 5 ud af 20 der ikke var alt for
rystede.

Jeg brugte et Minolta X-300s med en 800 ASA FujiColor film. Ingen
blitz.

Kommentarer?

Billederne er noget store, så her kommer først lige filstørrelserne:

Fil            Bytes
--------------------------------------
tinabandlys8x6-100.jpg      254518
tinaex8x6-100.jpg      480986
tinareel8x6-100.jpg      558630
tinaroed8x6-100.jpg      444705
tinastativ8x6-100.jpg      515611

http://www.geocities.com/chran/tinabandlys8x6-100.jpg
http://www.geocities.com/chran/tinaex8x6-100.jpg
http://www.geocities.com/chran/tinareel8x6-100.jpg
http://www.geocities.com/chran/tinaroed8x6-100.jpg
http://www.geocities.com/chran/tinastativ8x6-100.jpg

--
Mvh, Christian

"Eat Snacky Smores!"

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-06-01 10:05

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> skrev i en
> Hejsa.
> Kommentarer?

Hej Christian

Helt generelt er koncerter jo et godt motiv. Der sker noget og der er
nogle gange spændende farver og målet som fotograf må være at fange
stemningen, farverne og *musikken*. Farverne i billederne er meget
varme, men om de helt gengiver virkeligheden (ved ikke hvad filmen er
afstemt efter) ved jeg ikke.

Af generel karakter vil jeg råde dig til, at når billeder skal på nettet
skal de ned i størrelse - ikke bare i kb, men også i pixels. De fleste
sidder med 1024*768 - nogle med bedre og et par enkelte med mindre, så
en størrelse på omkring 800*600 er imo rimeligt hvis det er i horisontal
format og lidt mindre hvis det er i højformat.

I kb kan der godt komprimeres til omkring 100-150 kb uden nævneværdig
kvalitetstab - jeg plejer at bruge omkring 10-12 % i JPEG-formatet
(efter selvfølgelig at have gemt en version i TIFF til eget brug).

Du har vist ikke skrevet hvordan billederne er blevet digitaliseret
(film eller flatbed) men der er generelt ikke nok tegning i de mere
ensfarvede områder af billederne - om det er filmen eller scanningen ved
jeg ikke.

Du må tage mine kommentarer som du vil - jeg er bestemt ikke ekspert på
koncertbilleder, og jeg har aldrig forsøgt mig med iso800, så det kan
være mine kritikpunkter af kvaliteten måske drejer sig om iso800 filmen.

> http://www.geocities.com/chran/tinabandlys8x6-100.jpg

Et godt og spændende billede pga. den vinkel du har valgt - rent teknisk
giver det dog lidt ubalance (seer vælter bagover . Hvis det skulle
have været lavet lidt bedre kunne man måske have valgt en mindre
brændvidde - du skriver ikke hvad du har brugt, men med en mellemkraftig
vidvinkel kunne du have fået lamperne med uden at tilte billedet. Men
imo et godt billede med gode farver.

> http://www.geocities.com/chran/tinaex8x6-100.jpg

Billedet er meget rødt, men der er en god stemning. Der kunne måske have
været medtaget lidt fodtøj mod tilgengæld at droppe den øverste lampe.
Og så mangler der meget tegning i ansigtet.

> http://www.geocities.com/chran/tinareel8x6-100.jpg

Øhh.. det er vist et mindre end halvt billede.

> http://www.geocities.com/chran/tinaroed8x6-100.jpg

Igen et halvt billede.

> http://www.geocities.com/chran/tinastativ8x6-100.jpg

Som for de andre - mangler meget skarphed - men flotte farver hvis man
kan li´ rød Sikkert et mindeværdigt billede for I som deltog, men
rent teknisk er der mange mangler imo.

Af dine første er det helt givet nogle OK billeder - bare det at komme
til skudhold og holde kameraet nogenlunde i ro må være en prøvelse - for
en som mig der ofte er længe alene i naturen - meget ro og fred - kunne
det helt sikkert være et spændende (læs: frygtindgydende projekt.

Med fotovenlig hilsen

Kim

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-06-01 16:12

Kim Østrup wrote:

> [...]
>(film eller flatbed) men der er generelt ikke nok tegning i de mere
>ensfarvede områder af billederne - om det er filmen eller scanningen ved

Flatbed med en 300 dpi scanner. De blev scannet direkte til
TIFF-format i højeste kvalitet.

Det skal siges at det var min vens scanner og ingen af os har prøvet
at scanne fotos før. Så vi har ikke pillet ved nogle farver eller
noget som helst.

>du skriver ikke hvad du har brugt, men med en mellemkraftig
>vidvinkel kunne du have fået lamperne med uden at tilte billedet. Men
>imo et godt billede med gode farver.

Jeg bruger et 35-70 mm zoom-objektiv. Ikke verdens største eller
bedste. Det er også derfor at nogle af billederne er noget "halve" i
det. Alt andet ville betyde at en kæmpe klump af scenen kom med.

>Billedet er meget rødt, men der er en god stemning. Der kunne måske have
>været medtaget lidt fodtøj mod tilgengæld at droppe den øverste lampe.

Enig.

>Og så mangler der meget tegning i ansigtet.

Skyldes sikkert den lange lukketid. Jeg satte blænden manuelt på
mellem 3.5 og 5.6 og kørte skiftevis automatisk og manuel lukketid.
Det er derfor der ikke er blevet flere gode. De eneste gode jeg tog,
var dem hvor jeg selv bestemte lukketiden. Den variede så mellem 1/30
og 1/15 sek.

>Øhh.. det er vist et mindre end halvt billede.

>Igen et halvt billede.

Se ovenfor. Dog vil jeg sige at det ovenstående billede faktisk er mit
yndlingsbillede. Der er en god stemning i det. Det kunne dog sagtens
tåle at blive beskåret en del.

>Som for de andre - mangler meget skarphed - men flotte farver hvis man
>kan li´ rød Sikkert et mindeværdigt billede for I som deltog, men
>rent teknisk er der mange mangler imo.

Kan du ikke prøve at uddybe hvor du synes de tekniske mangler ligger?
Jeg kan sagtens tåle kritik. Jeg kan jo kun blive bedre

>Af dine første er det helt givet nogle OK billeder - bare det at komme
>til skudhold og holde kameraet nogenlunde i ro må være en prøvelse

Faktisk ikke. Det undrede mig lidt at det var så let.

Der var en fotograf (professionel) dernede foruden mig. Da tæppet gik
fra, gik vi op foran afspærringen og stilte os parat. Publikum holdt
sig tilbage, så den anden fotograf og jeg faktisk have en
"buffer-zone" på ca. 7 meter mellem scenen og publikum at rende rundt
i. Så der var ingen skubben og masen.

>Med fotovenlig hilsen
>
>Kim

Tak for svaret og kritikken!

--
Mvh, Christian

"Eat Snacky Smores!"

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-06-01 16:44

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> skrev i en
SNIP
> Kan du ikke prøve at uddybe hvor du synes de tekniske mangler ligger?
> Jeg kan sagtens tåle kritik. Jeg kan jo kun blive bedre

De tekniske mangler kan nok kun rettes rent materielt. Hvis du f.eks.
tog brug af en film, der i farvetemperatur er beregnet til sådan brug -
den film du har brugt synes jeg præsterer et for varmt resultat - det
kan være andre kan supplere med hvilke film der er bedst til
oncertbrug - det kunne også være man skulle bruge et
farvekorrektionsfilter istedet ?

En anden materiel anskaffelse, som også kunne forbedre billederne var et
mere lysstærkt fastlængde objektiv - kortere lukketider og skarpere
billeder. Evt. en zoom med fast 2,8 - de er ikke så dyre hvis du som jeg
kan *nøjes* med en Sigma 28-70/2,8 EX, men endnu bedre ville en
5fastlængde på 50 til 90mm og 1,4-1,8.

Der findes også hurtigere film - som du nok ved, men jeg kender ekke nok
til de lynende hurtige, men jeg ved at Fujicolor Press 1600 får meget
ros - og bruges efter sigende af en del pressefotografer (dem der ikke
har købt D1 endnu .

> [...]
> sig tilbage, så den anden fotograf og jeg faktisk have en
> "buffer-zone" på ca. 7 meter mellem scenen og publikum at rende rundt

Heldig har man lov til at være

> Tak for svaret og kritikken!

Velbekommen - håber noget af det kan bruges, men jeg er som sagt ikke
ekspert på koncertbilleder.

Mvh

Kim

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-06-01 12:26

Kim Østrup wrote:

>De tekniske mangler kan nok kun rettes rent materielt. Hvis du f.eks.
>tog brug af en film, der i farvetemperatur er beregnet til sådan brug -
>den film du har brugt synes jeg præsterer et for varmt resultat

Jeg er enig med dig. Men jeg sagde bare "koncertbilleder og 800 ASA"
nede i butikken. En af mine venner sagde at jeg skulle få fat i en
1600 ASA film, men det havde de ikke.

>- det
>kan være andre kan supplere med hvilke film der er bedst til
>oncertbrug - det kunne også være man skulle bruge et
>farvekorrektionsfilter istedet ?

Sikkert. Sådan et står i hvert fald højt på min ønskeliste. Samt et
pol-filter.

Og mørkekammerudstyr. Og et nyt kamera...

> [...]
>Evt. en zoom med fast 2,8 - de er ikke så dyre hvis du som jeg
>kan *nøjes* med en Sigma 28-70/2,8 EX, men endnu bedre ville en

<ryster ukontrollabelt over hele kroppen>

>Velbekommen - håber noget af det kan bruges, men jeg er som sagt ikke
>ekspert på koncertbilleder.

Det kan i hvert fald bruges. Igen tak.

--
Mvh, Christian