Cursor placering
Fra : ottosen

Dato : 04-04-06 13:26

Hej

Jeg ønsker en funktion magen til den der er når man åbner
google.dk, hvor at ens cursor fra starten er placeret i
søgebaren, så man kan skrive lige med det samme.

Jeg har forsøgt at finde denne funktion først self., men uden
held, så ville prøve her, for første gang.

Tak på forhånd!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-04-06 13:34

ottosen ramte sit keyboard den 04-04-2006 14:25 og fik dette ud af det:
> [...]
>
> Jeg har forsøgt at finde denne funktion først self., men uden
> held, så ville prøve her, for første gang.

Det skal gøres med javascript, altså hører det til i clientside-gruppen.

Du skal have fat i focus(); som sættes på det felt, du vil starte i.

prøv noget med:
onload="docoment.getElementById['tekstfelt_id'].focus();"

tekstfelt_id er id'et på det tekstfelt du vil have focus i.
Linien indsættes i <body ...>

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 04-04-06 13:35

Benny Nissen ramte sit keyboard den 04-04-2006 14:33 og fik dette ud af det:

> onload="docoment.getElementById['tekstfelt_id'].focus();"

Nu med stavefejl. Der skal naturligvis stå document.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 04-04-06 13:45

"ottosen" <morten_ottosen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har forsøgt at finde denne funktion først self., men uden
> held, så ville prøve her, for første gang.

Hvis du kigger i kildekoden til Goodle finder du dette script:
function sf(){document.f.q.focus();}

'f' er navnet på formularen, og 'q' er navnet på inputfeltet.

I bodytagget sidder denne trigger: onLoad=sf()

Det er vidst det.

/Per

Fra : Dennis Munding

Dato : 04-04-06 22:31

Hej Ottosen!
> [...]
>
> Jeg har forsøgt at finde denne funktion først self., men uden
> held, så ville prøve her, for første gang.

Du har fået et par "løse" forslag - jeg kommer med "færdig-pakken"...
(nu får jeg bank!):

Imellem <head> og </head> indsætter du dette:

<script type="text/javascript">
<!-- //
function fokus_paa_felt() {
document.forms['formmail'].realname.focus();
}
//-->

(formmail er navnet på din form, og realname er input-feltets navn - f.eks.:
<form name="formmail" action="DIN_FIL.html/php" method="post">
<input type="text" name="realname" /></p>
o.s.v...
</form>)

Og følgende indsætter du i body-tagget:
onload="fokus_paa_felt();"

....så det kommer til at se således ud:

Og VUPTI!
Cursoren står og blinker til dig i feltet med navnet "realname" (Dit
navn:)...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/