hvordan laver man en "Frame"
Fra : Kristian Thorø Lyngg~

Dato : 02-04-06 19:46

Jeg vil gerne have hjælp til at lave en "frame"

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-06 19:56

Kristian Thorø Lynggaard skrev:

> Jeg vil gerne have hjælp til at lave en "frame"

Du kommer længere ved at glemme alt om frames og så bruge tiden
på at sætte en side op med CSS.

Her kan du læse en artikel om frames med overskriften: "Derfor er
frames en dårlig ide".

   http://www.html-faq.dk/2009.asp

Og her er nogle gode hjemmesider med en masse hjælp til bl.a.
CSS:

   http://www.html-faq.dk/artikler.asp

   http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp

   http://html.dk/

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-04-06 21:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du kommer længere ved at glemme alt om frames

Enig.

> og så bruge tiden på at sætte en side op med CSS.

Jeg har et lille jihad mod folk der siger at css er erstatning for frames,
det er langt fra tilfældet. Selv ikke css / ssi kan erstatte (i)frames i
alle tilfælde. Slut på mit lille sure opstød :)

Til Kristian
Hvis det er et klassisk problem med at inkludere en menu på hver side, så er
det SSI - server side include der kan hjælpe.

CSS og SSI kan spare enhver webmaster for mange timers arbejde, uanset
niveau. Hvis ikke du kender principperne i de 2 , så tag et kik på dem
inden du går videre. Linket BLH gav kan hjælpde dig, og her er 2 mere
direkte om css+ssi.

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion1.asp
http://www.html.dk/artikler/00001/

Håber du er kommet på bedre tanker end frames når du har læst ovenstående.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-06 22:53

Sune Storgaard skrev:

> Jeg har et lille jihad mod folk der siger at css er erstatning for frames,
> det er langt fra tilfældet. Selv ikke css / ssi kan erstatte (i)frames i
> alle tilfælde. Slut på mit lille sure opstød :)

Kristian Lynggård har slet ikke forklaret hvad han skal bruge
frames til, så vi ved ikke hvad der skal erstatte det.

Mig bekendt kan man godt lave samme funkrionalitet sim iframes
med CSS og et afgrænset rullefelt, men jeg har ikke prøvet det
ret meget da jeg fandt det irriterende og forvirrende med
dobbeltrul.

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-04-06 23:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>med CSS og et afgrænset rullefelt, men jeg har ikke prøvet det
>ret meget da jeg fandt det irriterende og forvirrende med

Ikke nødvendigvis helt, som f.eks., hvis man vil inkludere en
fremme htmlside (i de tilfælde, hvor man må).
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-04-06 23:52

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> med CSS og et afgrænset rullefelt, men jeg har ikke prøvet det
> ret meget da jeg fandt det irriterende og forvirrende med

Jeg tænkte mere på det med at have 2 resourcer flettet ind på 1 side, altså
f.eks. menu.html indhold.html . Det kan CSS som bekendt ikke, her gør ssi
sig istedet bevendt, hvor man tidligere typisk brugte (i)frames.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-04-06 23:58

Sune Storgaard skrev:

>Jeg tænkte mere på det med at have 2 resourcer flettet ind på 1 side, altså
>f.eks. menu.html indhold.html . Det kan CSS som bekendt ikke, her gør ssi
>sig istedet bevendt, hvor man tidligere typisk brugte (i)frames.

Hvis det er ens egen side, hvorfor vil du så gøre det på den
måde?

Der bruger man jo lige netop ssi/php/asp til at inkludere indhold
med, der skal gå igen på flere sider.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-04-06 01:16

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvis det er ens egen side, hvorfor vil du så gøre det på den
> måde?

Kunne jo være det ikke var på samme samme server, kunne være en helt
fremmede side. Det behøver ikke nødvendigvis være ulovligt eller andet snask

> Der bruger man jo lige netop ssi/php/asp til at inkludere indhold
> med, der skal gå igen på flere sider.

Den er jeg med på, og det var også det jeg foreslog. Min pointe var at CSS
ikke kan erstatte frames som BLH lagde op til.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-06 22:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og her er nogle gode hjemmesider med en masse hjælp til bl.a.
> CSS:

> http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp

Adressen er forkert. Det skal være default.asp - og skal det være om html og
css, kan det lige så godt være et direkte link til den afdelign:

http://hjemmesideskolen.dk/html/

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : David Trasbo

Dato : 03-04-06 13:04

Erik Ginnerskov skrev:

> Adressen er forkert. Det skal være default.asp - og skal det være om html
> og
> css, kan det lige så godt være et direkte link til den afdelign:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/

Når jeg bruger linket, redirectes der til default.asp alligevel.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-06 01:17

David Trasbo wrote:

> Når jeg bruger linket, redirectes der til default.asp alligevel.

Kun indtil den dag, jeg helt fjerner forside.asp. derefter vil du få en 404

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-06 10:32

Erik Ginnerskov skrev:

> Kun indtil den dag, jeg helt fjerner forside.asp. derefter vil
> du få en 404

- netop derfor bør du ikke fjerne filen.

Se evt. "Hypertext Style: Cool URIs don't change." -
<http://www.w3.org/Provider/Style/URI>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 12:38

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> - netop derfor bør du ikke fjerne filen.

En webdesigners liv er som at have sex: én fejltagelse, og man må
understøtte den resten af sit liv.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-06 16:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> En webdesigners liv er som at have sex: én fejltagelse, og man må
> understøtte den resten af sit liv.

På søndag er det et år siden, jeg ændrede filnavnet fra forside.asp til
default.asp og lagde en response.redirect til default.asp som eneste
tilbageværende indholde på forside.asp.

Så skulle jeg vel om et års tid mere kunne tillade mig at fjerne forside.asp
definitivt. Netop derfor at jeg, i stedet for bare at sidde på hænderne,
opfordrer til, at man retter sine bogmærker/foretrukne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 18:56

Erik Ginnerskov skrev:

> Så skulle jeg vel om et års tid mere kunne tillade mig at fjerne forside.asp
> definitivt. Netop derfor at jeg, i stedet for bare at sidde på hænderne,
> opfordrer til, at man retter sine bogmærker/foretrukne.

Gjorde du det på omstillingssiden?

Du kan evt. skrive din egen 404-fejlside.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-06 22:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Gjorde du det på omstillingssiden?

Alle links "home" går til default.asp. Jeg har omhyggeligt sørget for ikke
at have et eneste link mere, der går til forside.asp - hvis det er det, du
mener.

> Du kan evt. skrive din egen 404-fejlside.

Desværre ikke på den server, det er undersøgt for et par år siden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-06 23:59

Erik Ginnerskov skrev:

> Desværre ikke på den server, det er undersøgt for et par år siden.

Okay, så ville jeg i dit sted fjerne forside.asp på et tidspunkt.
Som bruger kan man godt regne ud at man er nødt til at prøve en
adresse uden filnavn i hvis ens bogmærke kikser.

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-06 19:10

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> forside.asp definitivt. Netop derfor at jeg, i stedet for bare at
> sidde på hænderne, opfordrer til, at man retter sine

Jeg ser ingen opfordringer til at ændre bogmærker???

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-06 22:52

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> Jeg ser ingen opfordringer til at ændre bogmærker???

Det er som man ser det.

Bertel kom med et link til en side, der meget længe ikke har haft andet
indhold end en response.redirect og ikke i sig selv kan vises. Jeg må derfor
gå ud fra, at han har refereret til et bogmærke han en gang har sat lokalt.

Jeg oplyste så den rigtige adresse - underforstået: Opdater dit bogmærke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-06 00:01

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg oplyste så den rigtige adresse - underforstået: Opdater dit bogmærke.

Hvis jeg ændrer et filnavn, laver jeg en omdirigeringsside der
eksplicit fortæller brugeren at siden er flyttet/omdøbt og at de
bør ændre et evt. bogmærke. Siden lader jeg vente i 20 sekunder
med mulighed for at klikke videre med det samme.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-06 13:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bør ændre et evt. bogmærke. Siden lader jeg vente i 20 sekunder
> med mulighed for at klikke videre med det samme.

Sådan cirka har det også været i en periode på nogle måneder. Men i den
periode har du så åbenbart ikke været den vej ind og har set ændringen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-06 23:25

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er som man ser det.

Man ser det hvis man læser med i nyhedsgruppen - men ikke hvis man bare
benytter sit (forkerte) bogmærke.

Er der noget problem i at lade forside.asp blive liggende?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-06 13:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Er der noget problem i at lade forside.asp blive liggende?

Lige i øjeblikket lider jeg ikke af akut pladsmangel. Men bliver der ikke en
gang imellem ryddet lidt op, kan situationen da opstå på et tidspunkt.

Der kommer jo også nye sider til ind imellem - som der også skal være plads
til på serveren.

Jeg kan heller ikke se problemet i at en side, som har været inaktiv i 2 år
bliver slettet helt. I den periode har ingen alligevel været i stand til at
etablere nyt bogmærke/foretrukne til den side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-04-06 14:15

Erik Ginnerskov skrev:

> Lige i øjeblikket lider jeg ikke af akut pladsmangel. Men
> bliver der ikke en gang imellem ryddet lidt op, kan
> situationen da opstå på et tidspunkt.

Tjo, men en fil der alene indeholder en viderestilling, fylder
næsten intet.

> Jeg kan heller ikke se problemet i at en side, som har været
> inaktiv i 2 år bliver slettet helt.

Jeg mener heller ikke det er noget stort problem. Omvendt synes jeg
ikke at man bør fjerne viderestillingen bare fordi der er gået 2
år. Når der - som her - ikke er nogen teknisk hindring for at
beholde viderestillingen, vil jeg foretrække at lade den være.

Ulempen for dig er en ekstra fil i mappen, et "pladsspild" på maks
1 kb samt en hindring i at oprette en ny side med navnet
"forside.asp".

Fordelen er at links til siden - hvad enten de ligger som gamle
bogmærker eller som links på gamle sider - stadig virker. Hvis det
er en populær side (hvad hjemmesideskolen bestemt må siges at
være), er der sikkert links af begge typer.

Hvis du ikke allerede har læst "Cool URIs don't change", kan den
anbefales: <http://www.w3.org/Provider/Style/URI>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-06 00:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Tjo, men en fil der alene indeholder en viderestilling, fylder
> næsten intet.

Filen i sig selv er på 41 bytes - det er ikke meget. Men den fylder minimum
en cluster på serveren, om den er på 1KB, som du skriver længere nede eller
om det er 8 eller 32 KB, har jeg ikke nogen eksakt viden om.

Under alle omstændigheder fylder alle påbegyndte filer x antal hele
clusters - uden muligheder for ecimaler, så antallet af filer har lige så
stor betydning som deres faktiske størrelse.

> Ulempen for dig er .... en hindring i at oprette en ny side med navnet
> "forside.asp".

Det tror jeg ikke, vil blive aktuelt nogensinde. navnet var et levn fra den
gang det hele lå i frames.

> Fordelen er at links til siden - hvad enten de ligger som gamle
> bogmærker eller som links på gamle sider - stadig virker.

ØV, nu er du lige ved at overbevise mig om, at jeg skal lade være med at
slette den fil nogensinde.

> Hvis du ikke allerede har læst "Cool URIs don't change", kan den
> anbefales: <http://www.w3.org/Provider/Style/URI>.

Jeg har læst den før og læste den nu igen. Nu overbeviste du mig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 02-04-06 19:58

"Kristian Thorø Lynggaard" <kristian.lynggaard@gmail.com> wrote in message
> Jeg vil gerne have hjælp til at lave en "frame"

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

Hej Kristian

Hvad mener du med frame - som en del af et frameset eller
en iframe?

Hilsen Martin