Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gammel guld-Leica
Fra : Henrik Münster

Dato : 14-06-01 23:28

Jeg var nede hos en fotohandler, hvor jeg ikke er særligt ofte,
i dag. De havde et par montrer med gamle kameraer, som de åbenbart for
nyligt havde stillet frem. Jeg så på dem på afstand, mens jeg betalte,
og jeg bemærkede overfor ekspedienten nogle ældre Leica. Dem kender jeg
da lidt til. Der var nogle gamle nogle som vist er F'er, og et enkelt
M4. Der var også en russisk efterligning og et kamera i guld. Jeg
spurgte til det, og ekspedienten sagde, at det var en russisk
efterligning. Han gik videre til andre kunder, og jeg gik tættere på
kameraerne.
Det forgyldte kamera havde et Leitz Elmar objektiv, og da jeg
var helt tæt på, kunne jeg ovenpå se ingraveret en ørn med et hagekors
under, og nedenunder stod: "Luftwaffen". Jeg ved, at det tyske
Luftwaffen under 2. verdenskrig forærede Minox med indgravering til
dygtige piloter. Det er vel meget sandsynligt, at noget lignende har
fundet sted med Leica. Nu er jeg altid meget skeptisk overfor ægtheden
af sådanne ting, men er det et ægte forgyldt Leica fra den tid, er det
så ikke en hel del værd?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Langgaard

Dato : 15-06-01 00:12

Hej

Disse "Leicaer" kan du skovle op på markeder i Rusland. De er fuld
funktionsdygtige, men er dog langt fra i "Leicakvalitet".

De handles herhjemme fra 800,- til 1500,- kr.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-06-01 23:23

Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> Disse "Leicaer" kan du skovle op på markeder i Rusland. De er fuld
> funktionsdygtige, men er dog langt fra i "Leicakvalitet".
>
> De handles herhjemme fra 800,- til 1500,- kr.

Jeg frygtede noget i den stil. Jeg ved godt, at der er russiske
kopi-mærker, men jeg vidste ikke, at de også havde nogle falske Leica.
Jeg studsede også lidt over, at indgraveringen på lukkertidsknappen var
lidt grov, og den gik vist også kun til 1/500 sek. De ægte Leica ved
siden af virkede mere gennemførte, men jeg tænkte, at de måske var
nyere. Der blev altså lavet falske Leica der skulle ligne klenodier fra
Nazi-tiden? Objektivet stod der også Leitz Elmar på, men det kan man jo
også forfalske. Kameraet var i en glasmontre, så jeg kunne ikke
undersøge det nærmere. Desuden er jeg ikke ekspert i ældre Leica. Godt
nok voksede jeg op i et hjem med adskillige Leica, men det ældste var et
M4.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bernd Möller

Dato : 18-06-01 17:25

Hej,

Såvidt jeg ved blev en hel del maskiner til fremstilling af Leica'er og
andet samt fagpersonale fragtet fra det besatte Østtyskland til
Sovjetunionen efter 1945 som "erstatning" for de af tyskerne voldte skader.
Dér fortsatte produktionen, men ikke under Leitz' eller Leica's varemærke,
men som Fed eller andre navne (kan jeg ikke huske). Leica-kopierne er
generelt præget af dårligere materialer (bl.a. ingen coating på lenserne) og
muligvis også dårligere produktionskvalitet. Således er de (som Langgaard
skriver så passende) masser af Leica-kopier faktisk ingenting værd. Lige
efter murens fald blev de solgt MEGET billigere.
Toppen af denne udvikling synes at være "Guld"-modellen, som faktisk er
meget dårlig gennemført messingbelægning, som falder af meget hurtigt. Jeg
havde for nylig en sådan i mine fugtige hænder, hvorefter jeg skyndte mig at
sætte den på plads igen fordi den var i færd med at gå i opløsning.

Venlig hilsen

Bernd Möller

Fra : Kristian Amby

Dato : 19-06-01 16:30

On Fri, 15 Jun 2001 00:28:02 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

Til din orientering faldt jeg over denne hjemmeside i dag.

http://www.cameraquest.com/fakerusk.htm

Mvh
Kristian Amby

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-01 00:13

Kristian Amby <amby@mail.dk> wrote:

> Til din orientering faldt jeg over denne hjemmeside i dag.
>
> http://www.cameraquest.com/fakerusk.htm

Tak for linket. Det var sjovt at læse om de falske Leica.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster