Q: Overophednings lampe på bundkort lyser ~
Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 22-04-06 18:34

Har lige udskiftet CPU - Starter med at lave bios reset, men efter at jeg
har sat strøm til boardet, går der under 5 sek. så sætter boardet ud, og en
kontrol lampe for CPU overhead lyser...

Hvad fanden gør man så... Denne CPU har virket i dette board før, så det
tyder vel på at boardet er stået af, siden det ikke hjælper at lave bios
reset

Det drejer sig iøvrigt om en ShuttleX barebone ting, og CPU´en er en Athlon
XP 2400+ (Chipset er Nforce2 ultra)

Anyone ????

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 22-04-06 18:38

Morten Bo Jensen wrote:
> Har lige udskiftet CPU - Starter med at lave bios reset, men
> efter at jeg har sat strøm til boardet, går der under 5 sek.
> så sætter boardet ud, og en kontrol lampe for CPU overhead
> lyser...

Mener du overheat ??

> [...]
>
> Det drejer sig iøvrigt om en ShuttleX barebone ting, og CPU´en
> er en Athlon XP 2400+ (Chipset er Nforce2 ultra)

Check at CPU køleren virker.

Mikkel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-04-06 18:48

Morten Bo Jensen <giant> skrev 2006-04-22:
> [...]
> reset
>
> Det drejer sig iøvrigt om en ShuttleX barebone ting, og CPU´en er en Athlon

Slås du stadigvæk med den maskine!? Stakkel.

Nogle af de første cpuer havde ikke en tempdiode internt i cpuen, men brugte
en diode på bundkortet. Hvis denne diode rører cpuen, så kan dioden blive så
varm at systemet tror at cpuen er for varm. Hvad siger temp reading i bios?

En anden mulighed: du har sat cpukøleren til at køre fra et andet
"fan"-stik end cpufan stikket og så mener systemet at cpuen må være
overophedet når nu blæseren ikke kører. Dette kan du tjekke i bios.

Thomas

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 22-04-06 18:58

Ja, jeg fik fat i min originale CPU igen, da Barton ikke var nogen succes -
Så i første omgang ud til at problemmet blev ved, selv med den gamle CPU -
Men nu kører den - Problemmet var formodentlig at jeg havde strammet CPU
køleret for hårdt - Lyder det sansynligt ??? Det hjalp i hvert fald da jeg
løsnede skruerne en anelse, efter at jeg havde prøvet ALT andet der var
tænkeligt muligt :-\

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-04-06 19:07

> [...]
> køleret for hårdt - Lyder det sansynligt ??? Det hjalp i hvert fald da jeg

Det kan sagtens være muligt.

For meget kølepasta kan også være et stort problem; folk har det med at
bruge kølepasta som om det var mayonaise

Thomas

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 22-04-06 19:14

Ja ja - Nu er systemmet da stabilt, selvom netop denne CPU bliver MEGET varm
synes jeg... over 50 grader uden at blive belastet er ikke noget jeg synes
er fedt i sådan et lille barebone kabinet - Det var jo derfor jeg ville
skifte til Barton, der bliver mindre varm, og yder bedre...