512 kontra 1024 ramklodser
Fra : Ding-Dong

Dato : 20-04-06 16:27

Hej rødder

Jeg vil påregner at investere i dette MB:
På min nuværende maskine har jeg 2 x Tech-Trade 512 MB PC3200 DDR400.
Jeg vil jo gerne have nogen flere ram i min nye maskine, men som mange andre
kan jeg ikke altid finde hoved og hale i ting og sager:c)
Jeg kører dualram nu og jeg forventer da også at den nye maskine skal det.
Nu har jeg jo så erfaret at der er 1024 MB klodser, og så har jeg jo nogen
ting jeg gerne vil have opklaret:c)
Hvis vi går ud fra at der skal 2048 MB ram i den nye maskine, kan man så med
fordel købe en 1024 klods og lade den kører med de 2 andre jeg pt. har?
Vil det påvirke maskinen negativt at det evt. kun er 2 af klodserne der
kører dual? Jeg tænker på de 2 x 512 MB jeg har.
Skal jeg helt skrotte de 2 x 512 jeg har og investere i 2 x 1024? Det ville
jeg egentlig helst undgå men jeg vil også samtidig have en stabil maskine.
Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Hans

Dato : 20-04-06 17:22

Ding-Dong wrote:
> [...]
> Skal jeg helt skrotte de 2 x 512 jeg har og investere i 2 x 1024? Det
> ville jeg egentlig helst undgå men jeg vil også samtidig have en

Der er ikke så meget at rafle om. Du kan kun køre med 1, 2 eller 4 moduler i
dette bundkort, og de skal være ens i størrelse og timing.

Hans

Fra : Ding-Dong

Dato : 20-04-06 17:46

Hans skrev i en meddelelse
> Der er ikke så meget at rafle om. Du kan kun køre med 1, 2 eller 4 moduler
> i dette bundkort, og de skal være ens i størrelse og timing.

Så på godt dansk så har jeg følgende muligheder:
1. Køb 2 klodser til at samme type så der er 4 klodser ialt
2. Køb 2 x 1024 MB og gem de nuværende 2 x 52 i skabet.
Er det korrekt forstået?
Hvis ja - hvad er så anbefalelses værdigt?
Evt. for og imod 2 eller 4 klodser?
Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-04-06 18:25

"Ding-Dong" <viper_1337@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> 2. Køb 2 x 1024 MB og gem de nuværende 2 x 52 i skabet.
> Er det korrekt forstået?
> Hvis ja - hvad er så anbefalelses værdigt?

Bemærk at AMD kræver CAS2 timings ved 4 moduler. Dvs. hvis dine moduler er
er med højere end CAS2 timings, vil hastigheden blive nedsat på rammen
indtil CAS2 rammes.

Så jeg ville anbefale at købe 2x1024 istedet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ding-Dong

Dato : 20-04-06 22:17

Fra : Ding-Dong

Dato : 20-04-06 22:19

Bjarke Andersen skrev i en meddelelse
> Bemærk at AMD kræver CAS2 timings ved 4 moduler. Dvs. hvis dine moduler er
> er med højere end CAS2 timings, vil hastigheden blive nedsat på rammen
> indtil CAS2 rammes.
CAS og ting, der tabte du mig:c)

> Så jeg ville anbefale at købe 2x1024 istedet.
Nogen specielle du kan linke til?
Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Jakob Harder

Dato : 20-04-06 22:23

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]
> indtil CAS2 rammes.
>
> Så jeg ville anbefale at købe 2x1024 istedet.

Jeg er ved at købe samme mb og blander mig derfor med et spm. Jeg forstod
ikke helt ovenstående. Men jeg skal altså sørge for at anskaffe mig nogle
CAS2 ram. Er disse en mulighed:

- Corsair XMS 2 x 1 GB / DUAL RAM / DDR SDRAM / PC3200CL2 / 400 MHz til
1600 kr set på http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143201 i stedet for
disse PC3200 CAS3 ram til 1300,-

Er der nogen grund til at købe hurtigere end PC3200 ram, når jeg ikke
påtænker alverden i overclocking - måske nogle få procent, men jeg lægger
stor vægt på at få et stille system.

Og er Corsair XMS et udemærket køb - den rimelig lave pris taget i
betragtning.

VH
Jakob

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-04-06 13:56

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> crashed Echelon writing

> Jeg er ved at købe samme mb og blander mig derfor med et spm. Jeg
> forstod ikke helt ovenstående. Men jeg skal altså sørge for at
> anskaffe mig nogle CAS2 ram. Er disse en mulighed:

RAM med CAS2 eller bedre er kun nødvendigt, når vi snakker om 4 ram
moduler.

Ved "kun" 2 ram moduler kan man sagtens køre CAS3.

> - Corsair XMS 2 x 1 GB / DUAL RAM / DDR SDRAM / PC3200CL2 / 400 MHz
> til 1600 kr set på http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143201 i
> stedet for disse PC3200 CAS3 ram til 1300,-

Med ovennævnte i mente ville begge dine forslag kunne bruges (forbeholdt
der ingen kompabilitets problemer er med bundkortet)

--
Bjarke Andersen

Fra : Jakob Harder

Dato : 23-04-06 22:00

> Med ovennævnte i mente ville begge dine forslag kunne bruges (forbeholdt
> der ingen kompabilitets problemer er med bundkortet)

Tak - men vil det give mulighed for nogen hastighedsgevinst at købe PC3200
CL2 (vil kun blive anvendt til ingen eller moderat overclocking).

Og igen - kender nogen noget særligt til Corsair?